Lead generation is een van de belangrijkste onderdelen van online marketing. Zonder leads wordt het heel lastig om iets online te verkopen. Dit zijn namelijk potentiële klanten die je kunt benaderen. Maar wat is lead generation nou precies?
Wat is een lead
Leads zijn prosects of potentiële klanten, mensen die mogelijk klant kunnen worden. Niet iedereen gebruikt dezelfde definitie van een lead.
Sommigen hanteren een vrij brede definitie voor een lead en zien een lead als ‘een spoor naar een potentiële klant’. In dit geval kan een website bezoeker al een lead zijn want zo’n bezoeker kun je gaan retargeten.
Meestal bedoel je met een lead iemand die bewust contactgegevens heeft doorgegeven zodat je deze kunt benaderen. Iemand kan je een visitekaartje geven op een beursstand, maar zich ook aanmelden voor je nieuwsbrief of een contactformulier invullen.
Bij je online marketing wil je graag dat mensen zich abonneren op jouw nieuwsbrief zodat je contact kunt houden en mensen kunt opwarmen voor toekomstige verkopen in je funnel. Hoe meer mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief, hoe meer mensen uiteindelijk klant bij je worden. Lead generatie is dus een hele belangrijke stap in je funnel.
Waarom is lead generation belangrijk
Lead generation is dus een van de top prioriteiten bij online marketing. Je hebt een continue stroom van toekomstige klanten nodig.
Er zijn veel manieren om online leads te genereren en de conversie te verhogen. Je kunt leads genereren door social media marketing, SEO marketing, content marketing of e-mail marketing in te zetten. Ook kun je Facebook advertenties inzetten om toekomstige klanten te vinden.
Maar mensen kunnen ook bewust contact opnemen omdat ze je offline tegenkomen. Ze hebben je gesproken op een netwerk evenement of jouw logo gezien op een auto. Dan kunnen ze vervolgens bewust naar jouw website gaan en een contactformulier invullen of zich aanmelden voor je nieuwsbrief.
Koude lead
Een koude lead is iemand die jou nog niet kent.
Deze persoon heb je nog nooit gezien of gesproken. Dat geldt ook online. Het is dus niet verstandig om direct jouw diensten of producten te promoten. Dat bouw je langzaam op.
Een koude lead kun je benaderen via een Facebook advertentie bijvoorbeeld. Je kunt gaan adverteren om je weggever onder de aandacht te brengen en zo nieuwe leads te genereren. De mensen die zich aanmelden voor jouw weggever kun je dan opwarmen voor toekomstige verkopen. Dit worden dan warme leads.
Warme lead
Een warme lead is al wel bekend met jou en met jouw diensten.
Als mensen zich aanmelden voor je weggever en automatisch op je mailinglijst komen, kun je met hen in contact blijven. Ze zitten dan in je funnel. Je stuurt ze e-mails met waardevolle informatie en houdt ze geïnteresseerd waardoor je ze na een tijdje ook een aanbod kan doen.
E-mail marketing speelt een centrale rol
Het maakt niet uit wat voor strategie je inzet om leads te genereren, maar je hebt altijd een e-mail autoresponder nodig om de gegevens van potentiële klanten te verzamelen, hen te vertroetelen met waardevolle informatie en ze dan een aanbod te doen.
Bij een online lead generation campagne speelt e-mail marketing dus een belangrijke rol.
Het is je doel om een targeted audience, dus een gericht publiek, aan te trekken in je funnel. Mensen die ook werkelijk interesse hebben in jouw aanbod.