Hashtags inzetten op Linkedin? Waarschijnlijk weet je inmiddels wel dat het goed is om hashtags te gebruiken als je een bericht post op Linkedin. Maar doe je dit ook op een effectieve manier? In dit artikel leg ik je uit hoe je Linkedin hashtags slim inzet zodat je beter zichtbaar en vindbaar bent op dit platform.
– Laatste update 28 februari 2021 –
Waarom Linkedin hashtags inzetten?
Wil jij beter zichtbaar en vindbaar zijn op Linkedin? Dan is het dus goed om hashtags te gebruiken in je berichten. Eerder schreef ik al een artikel over hashtags op Linkedin. In dat artikel leg ik uit bij welke Linkedin content je hashtags kunt gebruiken. In dit artikel focus ik me vooral op de Linkedin bijdrages.
Hashtags werken heel goed op Linkedin. Ook op dit social media platform wordt het steeds drukker en zijn hashtags een mooie manier om de juiste content te vinden. Je kunt jouw bericht een soort labeltje meegeven en mensen kunnen content filteren op basis van hashtags.
Maar ieder social media platform heeft zo zijn eigen hashtag etiketten. Op Instagram kun je rustig 30 hashtags gebruiken, maar op Linkedin is dat ‘not done’ en kun jij je het beste beperken tot 3 hashtags.
Hoeveel Linkedin hashtags gebruiken?
Als ik een Linkedin bericht post dan zet ik die hashtags gewoon onderaan mijn bericht en ik gebruik meestal drie hashtags (mits deze relevant zijn natuurlijk).
Waarom kun je er het beste 3 gebruiken? Als je iets post op Linkedin en je kijkt naar de url van die update dan zie je dat die 3 hashtags opgenomen worden in de url. Zo is de url van bovenstaand bericht waarin ik de de hashtags #thuiswerken, #ondernemen en #productiviteit gebruikt heb als volgt:
Gebruik je er meer dan drie? Weet dan dat alleen de eerste 3 ook opgenomen worden in de url. En teveel hashtags kan heel spammerig overkomen 😉
Gebruik dus 3 hashtags als jij een bericht plaats op Linkedin.
Welke hashtags kun je het beste gebruiken?
Misschien is de volgende vraag die bij je opkomt: ‘Welke hashtags kan ik het beste gebruiken op Linkedin?”. En daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Dat hangt ervan wie jouw ideale klanten zijn en welke hashtags zij gebruiken.
Daarvoor is het goed om te weten welke hashtags jouw ideale klanten gebruiken want je maakt die content voor jouw ideale klanten. Dat geldt trouwens voor alle content die je maakt. Je maakt deze niet voor jezelf, maar voor jouw doelgroep of ideale klanten. Je wilt dat zij er aandacht aan besteden. Dus welke hashtags volgen zij en waar zoeken zij op?
Dus vraag jezelf niet af op welke hashtag wil ik gevonden worden, maar op welke hashtag zoeken mijn ideale klanten?
Hoe kun je de beste hashtags voor jou vinden?
Je kunt deze vinden door eens te kijken wat anderen gebruiken en deze vervolgens in te typen in de zoekbalk om te kijken hoe populair deze hashtags zijn.
Zelf was ik eerst ook geneigd om deze hashtags te gebruiken als een soort label om nog eens te benadrukken waar mijn bericht over ging. Dus schreef ik een bericht over social media tips dan voegde ik de hashtag #socialmediatips toe. En dat is helemaal prima, maar vraag jezelf wel even af of dit ook hashtags zijn waar jouw ideale klanten op zoeken. Zo niet? Dan kun je wellicht beter andere gebruiken.
Het heeft namelijk weinig zin om je eigen verzonnen hashtag toe te voegen als niemand hierop zoekt. Dan is de kans erg klein dat mensen je content vinden.
Zo heb ik een podcast en die noem ik ook wel Social Talk. Als ik een bericht post op social media over deze podcast dan kan ik hier de hahstag #socialtalk toevoegen. Maar als ik vervolgens check hoeveel mensen deze hashtag volgen: dan is dat er precies 1 (en dat ben ik zelf).
Dan kan ik dus beter een hashtag als #zzp of #ondernemen toevoegen die door veel meer mensen gevolgd wordt. Dan is de kans een stuk groter dat mensen mijn Linkedin bericht ook zien.
Als je weet welke hashtags interessant zijn voor jouw ideale klanten, dus welke hashtags zij gebruiken en waar ze op zoeken, check dan eens hoe populair zo’n hashtag is. Dus onderzoek welke hashtags relevant zijn én die een paar honderd of een paar duizend mensen volgen. Als deze hashtags te populair zijn dan worden je berichten ook weer snel ondergesneeuwd door nieuwe content, dus gebruik liever geen hashtags met honderdduizenden volgers.
Bekijk wat populaire hashtags zijn voor jouw ideale klanten die een paar honderd of een paar duizend mensen volgen.
Goede Linkedin hashtag strategie
Maar social media zijn natuurlijk niet alleen bedoeld als zendkanalen. En bovendien is het goed om jezelf onder de aandacht te brengen en worden persoonlijke interacties hierin steeds belangrijker. Ga dus vooral ook reageren op berichten van anderen die de hashtags (zoals hierboven beschreven) gebruiken.
En wist je dat je door de algoritmes ook beloond wordt als je ook tijd doorbrengt op zo’n platform en zoveel mogelijk functies gebruikt? Dan wordt ook jouw content aan meer mensen getoond. Dus wil jij meer mensen bereiken op Linkedin, wees dan zelf ook actief en reageer ook op berichten van anderen en ga de hashtags die je gebruikt zelf ook volgen.
Hieronder leg ik uit hoe je Linkedin hashtags slim inzet in 5 stappen.
Stap 1: Weet welke hashtags je ideale klanten gebruiken
Weet wie je ideale klanten zijn en welke hashtags zij gebruiken op Linkedin. En hierboven heb ik al uitgelegd hoe je dit onderzoekt. Deze gebruik je niet alleen in de berichten die je zelf schrijft, maar ga die Linkedin hashtags ook volgen.
Stap 2: Check die hashtags regelmatig
Vervolgens check je die hashtag regelmatig en kijk je wat populaire berichten zijn. En wat bedoel ik met populaire berichten? Berichten waar veel reacties op zijn. En dan bedoel ik vooral de reacties (en niet de likes). En kijk of jij iets zinnig te zeggen hebt op zo’n Linkedin bericht.
Stap 3: Reageer op populaire Linkedin berichten
Vervolgens reageer je op die populaire berichten door een inhoudelijke reactie te plaatsen. Dus niet alleen een like maar reageer met minimaal 4 woorden. Als je dit doet, krijgen namelijk alle mensen die al eerder op dit Linkedin bericht gereageerd hebben, hier een melding van. Ze zien niet alleen jouw reactie, maar ook je foto en kopregel. Dus zo breng jij je bij hen onder de aandacht.
Samenvatting goede Linkedin hashtag strategie
Dus nog even samenvattend
- Weet wie je ideale klanten zijn en welke ‘populaire’ Linkedin hashtags zij gebruiken.
- Voeg deze hashtags toe bij je Linkedin berichten (mits dit wel relevant is natuurlijk).
- Ga deze Linkedin hashtags zelf volgen.
- Check regelmatig welke berichten gepost worden met die hashtag.
- Geef een inhoudelijke reactie op de beste berichten (dus berichten met veel reacties én waar jij wat zinnig over te zeggen hebt).
Wil je meer social media tips?
Vind je dit handig? Wil je meer van dit soort social media tips en handigheidjes. Check dan eens mijn training social media succes waarin ik je leer hoe je social media slim inzet zodat het je ook resultaten oplevert, zonder dat het je teveel tijd kost 😉
Wil je deze Linkedin hashtag strategie onthouden? Bewaar het dan op je favoriete Pinterest bord.
Rory
op 13 May 2020Maaike Gulden
op 13 May 2020Jasmina
op 11 May 2020Maaike Gulden
op 11 May 2020Lodi
op 11 May 2020Maaike Gulden
op 11 May 2020