Klanten via Instagram: 7 handige tips die je direct kunt toepassen
Klanten via Instagram, kan dat? Jazeker. Social media zijn tegenwoordig onze belangrijkste marketingkanalen omdat we daar veel tijd doorbrengen. Maar veel mensen doen maar wat in de hoop dat het klanten oplevert. Maar HOOP is geen strategie, daar ga je niet succesvol mee worden. Als je meer klanten via Instagram wilt, lees dan vooral verder.
– Laatste update 28 februari 2024 –
7 Tips voor meer klanten via Instagram
Steeds meer mensen ontdekken Instagram. Je kunt via dit platform dus steeds meer mensen bereiken, waarschijnlijk ook jouw potentiële klanten. Het is een goedkope en makkelijke manier van marketing. Maar hoe maak je hier optimaal gebruik van en kun je klanten via Instagram werven?
1. Zorg dat je Instagram profiel op orde is
Net zoals op ieder social media kanaal, begint het natuurlijk altijd met een goed profiel. Als mensen je tegen komen op Instagram, beslissen ze meestal aan de hand van je profiel of je interessant bent om te volgen of niet.
Maak dus in je Instagram profiel duidelijk wat je doet en voor wie.
Wat kunnen mensen verwachten als ze je gaan volgen? En natuurlijk gebruik je ook een duidelijke profielfoto van jezelf want mensen hebben er ook graag een gezicht bij. Mensen praten graag met mensen.
Hieronder nog wat aanvullende tips voor een goed Instagram profiel:
- Tips voor een goed Instagram profiel.
- Waarom je beter geen Linktree kunt gebruiken en een alternatief.
- Voordelen van een zakelijk Intagram account.
2. Begin met een plan
Vervolgens is het goed om een plan te hebben wat voor berichten je gaat delen. Het heeft geen zin om zomaar wat te posten om onder de aandacht te blijven en te hopen dat dit wat oplevert. Hopen is geen strategie en dat gaat je waarschijnlijk niet veel klanten via Instagram opleveren.
Daarom is het goed om een social media plan te hebben. Weet wat je wilt bereiken, wie en hoe je dat wilt doen. Met welke content kun jij je volgers opwarmen om ook klant bij te worden? En wat zijn goede hashtags om te gebruiken zodat je meer mensen bereikt (zie ook punt 4)?
Kun je hier hulp bij gebruiken? Check dan eens mijn Social Media Succes Training
3. Goede content delen
Instagram is en blijft een visueel platform. Gelukkig hoef je niet langer alleen maar perfecte plaatjes te delen op Instagram, maar je hebt wel beeld nodig. En dat beeld is wat de aandacht trekt en waardoor mensen stoppen met scrollen. Dus wat wordt jouw beeldtaal?
Ben je fotograaf of stylist dan is het natuurlijk makkelijker om leuke plaatjes te delen. Verkoop jij iets minder spannends? Dan moet je wat meer moeite doen voor leuke content. Maar je kunt altijd een foto van jezelf posten want gebruikers houden van foto’s waar mensen op staan. Ik deel veel tips en uitleg. Die zet ik in de beschrijving. Omdat je toch bij ieder bericht een beeld nodig hebt, gebruik ik vaak een foto van mezelf in mijn werkomgeving.
4. Gebruik de juiste hashtags
De kracht van hashtags word vaak onderschat. Zeker op Instagram. Hashtags zijn eigenlijk de enige manier waarop je invloed kunt uitoefenen op Instagram om ervoor te zorgen dat meer mensen je content vinden. Op Instagram kun je namelijk alleen zoeken op personen, plaatsen of hashtags.
Zie hashtags dus als je Instagram SEO. Hierdoor wordt je content vindbaar door de juiste mensen.
Als je iets op Instagram post, bereik je een deel van je volgers. Je hebt te maken met algoritmes en die mensen moeten ook maar toevallig online zijn. Maar door hashtags te gebruiken zorg je ervoor dat je ook de mensen buiten je eigen netwerk bereikt. Daarmee zorg je er dus voor dat jouw content terecht komt bij jouw ideale klanten, ook als ze je nu nog niet kennen en je nog niet volgen. Dee dus interessante content, maar maak deze beter vindbaar door hashtags te gebruiken.
5. Gebruik de story functie
Het is goed om verschillende Instagram functies te gebruiken. Sowieso ben je daardoor een ‘goede’ gebruiker en wordt je door Instagram beloond. Dat betekent dat jouw content ook aan meer mensen getoond wordt. Maar je feed en Insta Stories hebben eigenlijk ook een andere functie.
- Op je feed plaats je content die lang zichtbaar is. Vaak besteed je wat meer aandacht aan zo’n bericht en ook aan het beeld. Dit kun je zien als jouw etalage,
- Maar juist in je stories kun je wat persoonlijkere informatie delen en mensen een kijkje achter de schermen geven. Vaak is deze content wat minder gepolijst, maar wel echt. Hierdoor leren mensen de persoon achter een bedrijf beter kennen, hebben eerder connectie met je en deze Stories zijn na 24 uur toch weer verdwenen.
6. Wees authentiek
Als je niet geloofwaardig overkomt, haken volgers af.
Daarom zijn Stories op Instagram steeds populairder. Omdat deze content veel echter en minder gepolijst is, dan de content op de Instagram feed.
Reageer ook op vragen en berichten die je van mensen krijgt. Dan voelen zij zicht gehoord en serieus genomen. Gebruik Instagram niet alleen maar als promotiekanaal. Mensen zitten op Instagram om te connecten met anderen niet om iets verkocht te krijgen. Wees dus oprecht geïnteresseerd in je volgers.
Leestip:
7. Reageer op berichten van anderen
Voordat mensen in je willen investeren, moeten ze je eerst kennen en vertrouwen. Ze moeten weten wat ze aan je hebben en geloven dat jij ze heel goed kunt helpen.
En daarom is het belangrijk dat je regelmatig van je laat zien en horen. Dat je waardevolle tips deelt waar zij wat aan hebben en waarmee je hen opwarmt voor je producten of dienst.
En ook persoonlijke content deelt zodat je mensen de kans geeft om jou te leren kennen want mensen doen alleen zaken met mensen waar ze een klik mee hebben. En dat kan alleen als je ook met hen in gesprek gaat.
Dus als jij nog niet in gesprek bent met je ideale klanten via Instagram en werkt aan het opbouwen van relaties, reken er maar op dat je dan geld laat liggen. Verkopen draait vooral om persoonlijke connecties en oprechte aandacht. Plan daarom iedere dag wat tijd in om met je volgers in gesprek te gaan. Om hen beter te leren kennen, te helpen en gewoon wat aandacht te geven.
Heb jij nog aanvullende tips voor klanten via Instagram? Deel ze dan vooral hieronder.
Vind je dit interessant? Pin voor later!