Klanten via social media? Stop met pitchen aan een koud publiek

Hoe krijg ik meer klanten via social media? Dat is misschien wel de vraag die mensen mij het meest stellen. Deze week sprak ik weer een klant die vertelde dat ze heel actief was op social media, maar dat ze nauwelijks klanten via social media krijgt terwijl ze van anderen hoort dat ze al hun klanten via social media binnenhalen 😉

En dat is frustrerend. Want social media zijn leuk, maar het is wel fijn als het je uiteindelijk ook klanten oplevert. In dit artikel leg ik uit hoe je klanten via social media krijgt in 3 stappen. Een fout die veel ondernemers maken, is dat ze veel te snel iets willen promoten op social media.

– Laatste update 28 februari 2021 –

Stop met pitchen aan een koud publiek

Als je naar een netwerk evenement gaat, stap je dan op iemand af die jij nog niet kent, stel jij jezelf voor en druk je die ander meteen een foldertje in de hand met de opmerking: “dit is mijn aanbod dat je kunt kopen”. Waarschijnlijk niet. Je gaat een gesprek aan en leert elkaar beter kennen voordat je het ĂŒberhaupt hebt over wat je voor die ander kunt betekenen.

Dus waarom zou je dit wel doen op social media? Alleen maar roepen over jouw geweldige product of dienst dat mensen kunnen kopen. Want dat is wat veel ondernemers doen. Ze beschouwen social media als verkoopkanalen om hun aanbod te promoten. Wil jij klanten via social media?

Stop dan met pitchen aan een koud publiek. Dat is namelijk de grootste fout die veel ondernemers maken.

Ga mensen opwarmen met je content

Mensen zitten niet op social media om iets te kopen. Ze zijn hier actief om te connecten met anderen. Daarom is het goed om eerst contacten te leggen en het gesprek aan te gaan met potentiële klanten voordat je iets gaat promoten. Je kunt prima iets promoten want het is goed als mensen weten waar jij ze mee kunt helpen. Maar het is belangrijk wat je hiervoor doet.

Het is belangrijk dat jij je volgers eerst gaat opwarmen.

Net als in het echte leven bouw je op social media eerst relaties op. Stap voor stap win je het vertrouwen van klanten en kun je ze verleiden om zaken met je te doen. Het is dus goed om jezelf online zichtbaar te maken en regelmatig iets van je te laten horen en dat je content deelt om je volgers op te warmen voor je diensten of producten.

Leestip:

Hoe krijg je klanten via social media

Voordat mensen in je willen investeren, moeten ze je namelijk eerst kennen en vertrouwen. Ze moeten weten wat ze aan je hebben en geloven dat jij ze kunt helpen. Mensen kopen van mensen die ze kennen en leuk vinden. Maar alléén als ze diegene ook vertrouwen en ervan overtuigd zijn dat diegene hen ook kan helpen hun doelen te bereiken.

  • En dat vertrouwen opbouwen kost tijd.
  • Net als het opbouwen van relaties.

Klanten via social media werven, vereist dus eigenlijk 3 dingen.

#1 Laat zien welke expertise je in huis hebt

Mensen kopen van mensen die ze kennen en leuk vinden. Maar alleen als ze genoeg vertrouwen in je hebben en ervan overtuigd zijn dat jij diegene bent die hen het beste kan helpen hun doelen te realiseren.

Mensen willen wel resultaten. Als ze je een leuk mens vinden, maar niet overtuigd zijn dat jij hen ook kunt helpen om de gewenste resultaten te behalen dan zullen ze niet met je in zee gaan.

Laat dus zien wat je expertise is door regelmatig waardevolle en praktische tips over je vakgebied te delen.

Tips waar jouw ideale klanten wat aan hebben. Want als mensen iets nodig hebben, gaan ze zelf op zoek naar de juiste informatie. En als ze dat zoeken waar jij een oplossing voor hebt, wil jij natuurlijk wel dat ze bij jou uit komen.

Door deze tips te delen weten mensen welke kennis je in huis hebt en maken ze kennis met jouw manier van werken. Je kunt ook successen delen die je behaalt of die klanten behalen zodat ze weten welke resultaten ze kunnen verwachten als ze met jou gaan werken.

#2 Laat je persoonlijkheid zien

Het is niet genoeg om als expert gezien te worden als je klanten via social media wilt aantrekken. Als mensen je niet sympathiek vinden doen ze ook geen zaken met je. Ze moeten wel een klik met je hebben. Daarom is het belangrijk dat je ook jouw persoonlijkheid laat zien.

Als je alleen stijf en formeel bent, kunnen mensen je niet leren kennen. Mensen doen tenslotte zaken met mensen.

En ook bij een bedrijf werken mensen. Ze zoeken naar connecties, naar wat ze gemeenschappelijk hebben want dan voelen ze eerder een band met je. “Oh jij hebt kinderen, ik heb ook kinderen” of “Oh jij hebt een hond, ik heb ook een hond”.

Maar als je te bang bent om iets van je persoonlijkheid te laten zien, of mensen een kijkje achter de schermen te geven en te laten zien dat het niet allemaal perfect is, dan is het lastig voor mensen om een connectie met je te voelen en relaties op te bouwen.

Dit kan, zeker in het begin, wat oncomfortabel voelen. Maar je hoeft niet al je vuile was buiten te hangen. Je bepaalt zelf wat je wel en niet deelt op social media. Maar als je bereid bent om ook wat te delen over de persoon (of medewerkers) achter het bedrijf, dan is het makkelijker voor mensen om ook een connectie met je te hebben en zullen ze ook eerder van je kopen.

#3 Ga gesprekken aan

Als jij een band wilt opbouwen met je ideale klanten, ga dan vooral ook gesprekken aan want relaties opbouwen lukt alleen als je gesprekken hebt met mensen. Als je puur aan het zenden bent, is het een monoloog. Dan toon je geen enkele interesse in de ander.

Als je een date hebt en die ander is de hele avond alleen maar zelf aan het woord. Hij vertelt honderduit over zichzelf, maar laat jou niks vertellen en stelt je geen enkele vraag
dan denk ik niet dat er nog een tweede date volgt. Je hebt dan niet het gevoel dat die ander ĂŒberhaupt geĂŻnteresseerd in je is.

Dus als jij nog niet in gesprek bent met je ideale klanten via sociale media, en werkt aan het opbouwen van relaties, reken er maar op dat je dan geld laat liggen.

Verkopen draait namelijk vooral om connecties, aandacht en het geven van waarde. Plan daarom ook iedere dag wat tijd in om met je volgers in gesprek te gaan. Om hen beter te leren kennen, te helpen en gewoon wat aandacht te geven.

Zaken doen, blijft ook een kwestie van gunnen.

Hulp nodig bij het je social media marketing?

Ben je heel actief op social media maar levert dit je nauwelijks klanten op? Of weet je niet goed hoe je dit structureel aanpakt? Daar kan ik je bij helpen. Bekijk dan eens mijn Social Media Succes Training of een van de andere manieren waarop ik je kan helpen.

Vind je dit interessant? Pin voor later!