Social media zijn niet alleen handig om je te profileren of om te netwerken. Je kunt ook eenvoudig je kennis vergroten via social media. Je kunt een hoop nieuwe kennis opdoen via social media. Dagelijks wordt er enorme hoeveelheden content gedeeld. Experts delen hun kennis want dat is de nieuwe manier van promotie maken.
Content delen is gemakkelijk via social media
Social media bieden relatief goedkope en toegankelijke mogelijkheden voor het verspreiden of verkrijgen van informatie. Ook de rijkwijdte van je boodschap is veel groter geworden. Sociale media overstijgen de landsgrenzen. Bovendien gaat het verspreiden van informatie nu drastisch sneller. Daar maken we dus dankbaar gebruik van om te laten zien wat je kennis en kunde is.
We kunnen met de huidige technologie allemaal content online zetten, en dat gebeurt dan ook massaal. Iedereen kan een video op YouTube plaatsen of een blogbericht schrijven. Er komen steeds meer apps die het nog eenvoudiger maken en de camera’s op onze smartphones worden steeds beter. Je hebt dus geen professionele videocamera meer nodig om een goed filmpje te maken.
Kennis vergroten via social media
Mensen bepalen bovendien zelf welke content ze consumeren. En dat is zelden een banner add of verkooppraatje. Dat heeft ervoor gezorgd dat mensen steeds vaker hun kennis delen, waardevolle tips waar je echt wat aan hebt om te laten zien wat ze in hun mars hebben. Je kennis vergroten via social media wordt dus erg gemakkelijk.
Ben je op zoek naar een bepaald onderwerp, dan hoef je alleen maar even te google. Hoogstwaarschijnlijk vind je een blog, E-book of video over dit thema. Het probleem is eerder dat je door de bomen het bos niet meer ziet, dan dat je niks tegenkomt. Daarom is het goed als je weet wie de experts over een bepaald onderwerp zijn. Het is dan gemakkelijker om hen te volgen op Twitter of YouTube bijvoorbeeld. Abonneer je op hun YouTube kanaal of voeg ze toe aan een Twitterlijst.
Experts delen veel kennis via social media
Op Linkedin worden steeds meer blogs gedeeld, maar ook links naar waardevolle blogs of video’s. Via Periscope of andere livestreams wordt vaak live verslag gedaan van congressen of evenementen. Dus ook als je er niet bij bent, kun je vanuit thuis de presentaties toch volgen. Dat is wel heel gemakkelijk je kennis vergroten.
In onderstaande video vertelt Marco Derksen, o.a. mede-organisator van Media Villa Arnhem, wat social media hem de afgelopen jaren opgeleverd heeft. Social media zijn handige kanalen om je netwerk verder uit te bouwen, maar ook om kennis op te doen. En zeker via video. Door experts te volgen op social media, kun je een hoop nieuwe kennis opdoen.