arrow_drop_up arrow_drop_down
Het ABC van jouw personal brand
17 november 2011 

Het ABC van jouw personal brand

Internet vervangt tegenwoordig vaak de eerste ‘face to face’ indruk. Als je een afspraak met iemand hebt, kijk je zelf waarschijnlijk ook eerst even naar zijn LinkedIn profiel, waarover hij twitter of kijk je wat er op google over hem te vinden is. De informatie die men op internet over je vindt, draagt allemaal bij aan de indruk die anderen van je hebben en aan je online reputatie.

Welke online reputatie wil jij uitdragen?

Het is belangrijk om hier rekening mee te houden voordat je enthousiast grappig bedoelde reacties gaat geven op fora of lollige foto’s plaatst op Facebook. Google slaat al die informatie namelijk op en als mensen dan op je naam gaan googlen kan dit wel eens een verkeerd beeld over je scheppen of een beeld dat je eigenlijk niet wilt uitdragen. Denk dus goed na voordat je iets op internet plaatst of je daar ook werkelijk mee geassocieerd wil worden.

Het is verstandig om van te voren na te denken welk beeld je naar buiten toe wilt uitdragen en hier bewust mee aan de slag te gaan. Je kunt je reputatie zelf beinvloeden door hier rekening mee te houden bij al jouw online uitingen, maar ook offline. Ook is het handig om google alerts aan te zetten zodat je een melding krijgt als er iets over jou of je bedrijf op internet gezegd wordt. Je kunt dan meteen reageren als er iets negatiefs over je gezegd wordt.

Jouw ABC

Je kunt zelf werken aan je reputatie en aan het beeld dat je bij anderen wilt oproepen door middel van personal branding, door jezelf als persoonlijk merk neer te zetten. Mensen krijgen een bepaald beeld van je door wat ze over je zien, horen en lezen. Ga hier dus bewust mee aan de slag. Je moet dit persoonlijke merk wel uitdragen, communiceren en onderhouden, zowel online als offline. Een goed personal brand is apart, betrouwbaar en congruent.

Apart

Personal branding is jezelf als merk neerzetten en werken aan je imago, aan het beeld dat anderen van je hebben. Draag uit waar je goed in bent en waar je voor staat. Durf apart te zijn, anders te zijn en op te vallen in de massa, maar blijf wel jezelf.

Betrouwbaar

In je persoonlijke merk moet een herkenbare, constante factor zitten zodat je een duidelijk beeld van jezelf naar buiten brengt. Anders boet je personal brand aan geloofwaardigheid in. Positioneer je je als een uitstekende tekstschrijver, maar schrijf je je tweets vol met spelfouten, dan ben je niet echt geloofwaardig meer.

Congruent

Alles moet kloppen, alle onderdelen van je personal brand moeten met elkaar overeen stemmen. Niet alleen je huisstijl en je uitingen, maar alles wat je doet moet bijdragen aan het beeld dat je wilt uitdragen. Wil je integer overkomen dan kun je niet te laat en met Hawaii shirt op je afspraak verschijnen.

 

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen