Personal Branding in 7 stappen
Personal Branding in 7 stappen
07 november 2011 
2 min. leestijd

Personal Branding in 7 stappen

Een merk helpt mensen om te kiezen. Ze kiezen voor een merk met een bepaalde identiteit en imago. Zo staat Volvo voor veiligheid en Hema voor verrassend lage prijzen. Ook voor jou als zelfstandige is het belangrijk om je als een merk neer te zetten om te laten zien waar je voor staat en  je te onderscheiden van je concurrenten. Jij bent tenslotte het gezicht van je bedrijf. In een eerder artikel gaf ik al aan waarom het belangrijk is om jezelf als een merk te beschouwen. In dit artikel laat ik je zien hoe je jezelf neer kunt zetten als merk.

1 Wat maakt jou bijzonder?

Gebruik je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je van de massa te onderscheiden en jezelf als personal brand of merk neer te zetten. Mensen doen graag zaken met mensen. Jij vertegenwoordigt je bedrijf en je wilt dat klanten voor jou kiezen en jou de opdracht gunnen omdat ze weten wat je te bieden hebt en waar jij voor staat.

2 Wat is je ambitie?

Weet wat je uiteindelijke doel is. Wat is je doelstelling over bijvoorbeeld 1, 3 en 5 jaar? Denk hierover na, maak een plan. Schrijf je doelen desnoods op een A4-tje op en hang dat aan de muur zodat je de doelen niet uit het oog verliest en je gericht naar die doelen toe kunt blijven werken. Anders verzuip je gemakkelijk in de waan van de dag want er komt zo veel op je pad. Vraag je steeds af of wat je doet ook werkelijk bijdraagt aan je doelen.

3 Wie is jouw ideale klant?

Hoe ziet jouw ideale opdrachtgever of klant eruit? Welk brein wil je gaan veroveren? Het is belangrijk om te bepalen op wie je je wilt gaan richten zodat je doelgroep zich ook echt aangesproken voelt. Als je een profiel opstelt van je ideale klant dan kun je je inleven en deze klant ook makkelijker bereiken. Wanneer je alles wilt doen voor iedereen, voelt niemand zich aangesproken. Durf dus te kiezen en je zult gekozen worden.

4 Wat maakt jou onderscheidend?

Wat maakt jou onderscheidend van je concurrenten? Waarom zou je doelgroep nu voor jou kiezen en niet voor één van je concurrenten? Durf je dus te onderscheiden, anders te zijn dan anderen en kies voor een duidelijke positionering die herkenbaar is voor je doelgroep. Mensen maken keuzes voor een merk waar ze een bepaald gevoel bij hebben.

5 Welke behoefte heeft je doelgroep?

Welk specifiek probleem kun jij oplossen voor jouw doelgroep? Advocaten zoeken geen ICT oplossing, maar zoeken veiligheid. Denk dus vanuit je doelgroep. Vraag desnoods aan enkele mensen in je doelgroep wat hun specifieke behoefte is en pas je aanbod en je boodschap daarop aan. Pas als iemand zich echt aangesproken voelt, is hij bereid met je in zee te gaan.

6 Wat is jouw Pitch?

Een elevator pitch is je verhaal vertellen in zo’n 30 seconden. Kun je kort en bondig uitleggen welk probleem jij voor je klant op kan oplossen en waarom juist jij de beste oplossing bent voor hun probleem? Je kunt je eigen positionering bepalen in je pitch en het is belangrijk om je woordkeuze aan te passen aan je publiek. Benoem voordelen en geen producten en vergeet de ‘call to action’ niet. Vraag gewoon om een visitekaartje.

7 Wat is jouw eerste actie?

Kom in actie. Weet waar je kracht zit en weet ook waar je minder goed in bent. Profileer jezelf en draag jouw persoonlijke merk uit naar buiten op een uniforme en herkenbare manier. Werk dus aan je merk en je zichtbaarheid. Alles wat je doet moet bijdragen aan het beeld dat je naar buiten toe wilt uitdragen.

 

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen