Beu om lage conversies te zien? Dus je doet je best om regelmatig iets te posten op social media, maar het levert je nauwelijks klanten op. Hier zijn 7 verbluffende manieren om verlangen op social media te genereren en volgers in klanten te veranderen. Ik deel mijn bewezen manieren om je bedrijf te laten groeien op social media.
– Laatste update 2 april 2024 –
Zichtbaarheid vergroten
Vaak krijg ik de vraag: ”Hoe vergroot ik mijn zichtbaarheid online en maak ik van volgers ook klanten”? Online marketing en alles wat met social media te maken heeft, kan verwarrend, hectisch en overweldigend zijn. Daarom deel ik 7 bewezen manieren om je bedrijf te laten groeien op social media.
Je hebt tegenwoordig zoveel keuze. Bovendien lijken al die social media platformen voortdurend te veranderen. Het is moeilijk om alle do’s en don’ts bij te houden om effectief te groeien. Daarom kun je ook beter één kanaal echt goed doen dan dat je probeert op alle kanalen aanwezig te zijn
Verkopen via social media
Wil jij groeien op social media en meer verkopen via online kanalen? Daarom heb ik dit handige overzicht gemaakt met de top 7 dingen die ik gedaan heb om meer klanten via social media te krijgen en die mij resultaten en succes hebben opgeleverd. Dit zijn de beste manieren die mij hebben geholpen om:
- mijn online following consistent te laten groeien
- mijn bedrijf te promoten zonder verkoperig te klinken (wat mensen afstoot)
- vergroten van mijn naamsbekendheid bij mijn ideale klanten
- volgers om te zetten in betalende klanten!
Social media zijn tegenwoordig belangrijke marketing kanalen. Dit is vaak de manier waarop nieuwe klanten je ontdekken. Bekijk hieronder mijn 7 bewezen manieren om je bedrijf te laten groeien op social media waardoor jij je online zichtbaarheid vergroot en meer klanten aantrekt
1. Laat weten voor wie je er bent
Vertel duidelijk wie je helpt en waarmee. Zorg dat als klanten je profiel bezoeken ze in één oogopslag weten dat ze op de juiste plek zijn. Dat jij degene bent die hen kan helpen. En wees zo specifiek mogelijk. Dus als je moeders helpt als business coach, wat voor soort moeders dan? Drukke, gezondheidsbewuste moeders met jonge kinderen of ambitieuze moeders van 50+?
Als iemand jouw Instagram profiel bezoekt, is het dan direct duidelijk wat je doet? Of als ze je Facebook pagina bezoeken? Vermeld dus overal online wie je helpt en waarmee in jouw bio, beschrijving of ‘over’-sectie. Als jij je ideale klanten niet vertelt dat jij degene bent waarnaar ze op zoek waren, dan kunnen ze ook nooit voor je kiezen. toch? En zorg dat dit ook duidelijk blijkt uit de content die je deelt
2. Bouw loyaliteit
Mensen blijven een account niet volgen omdat ze af en toe een leuk aanbod hebben. Ze volgen een account omdat ze de content interessant en inspirerend vinden. Ze blijven terugkomen omdat ze het merk leuk vinden en vertrouwen. En omdat ze deel willen uitmaken van de community waar dit merk voor staat.
Focus op het bouwen van een merk dat ervoor zorgt dat mensen je graag blijven volgen. Niet om snel zoveel mogelijk nieuwe volger te krijgen die jou over 2 maanden niet meer volgen. Deel jouw missie, jouw why en het verhaal achter je merk. Waarom doe je wat je doet? Waar sta je voor? Dit zijn de dingen waar mensen zich toe aangetrokken voelen en zich emotioneel mee verbonden voelen.
Je hoeft niet voor iedereen op te vallen, maar je wilt opvallen voor JOUW mensen die jouw overtuigingen en waarden delen!
Leestip:
- Handig overzicht met praktische social media marketing tips.
- Klanten via Instagram? 7 handige tips die je direct kunt toepassen.
- Geen tijd voor social media? 3 Handige tips om tijd te besparen.
- 3 Grote misverstanden over social media waardoor je het verkeerd inzet.
- Dit is waarom social media je geen klanten oplevert.
3. Verkoop de resultaten
Mensen kopen niet zozeer jouw producten of diensten. Ze kopen de transformatie, dus de resultaten die je hen geeft met jouw aanbod. Blijf niet steken in het beschrijven van alle details van de tools of processen die je gebruikt. Focus vooral op de benefits die jij je klanten geeft. Help je ze aan meer klanten? Productiever te werken? Of een gezondere levensstijl?
Communiceer vooral de voordelen die jouw klanten belangrijk vinden en laat ze weten hoe je producten of diensten hen de resultaten kunnen geven die ze willen in plaats van te focussen op productkenmerken, processen of methodes. Dus vertel ze dat je ze helpt om 10.000 euro per maand te verdienen, hetzelfde werk te doen in 8 uur minder per week of dat ze af kunnen vallen zonder continu op dieet te zijn.
4. Laat zien dat mensen zoals zij kopen
Als we iets kopen, willen we zeker weten dat we de juiste beslissing nemen. Iedereen zoekt naar bevestiging. Daarom lezen we recensies en testimonials van andere klanten. Gebruik dus social proof om vertrouwen op te bouwen en mensen gerust te stellen om een aankoop doen. Bekijk deze tips om een goede review of testimonial te krijgen.
Deel de geweldige dingen die oud klanten over je hebben gezegd. Je kunt dit delen op sociale media in een bericht, Story, video of gewoon een screenshot delen. Dit is een manier van verkopen zonder verkoperig te zijn of opdringerig over te komen. Daarmee bouw je vertrouwen op en kun je mensen gerust stellen om een aankoop te doen.
5. Voeg eerst waarde toe
Dit is key als het om online marketing gaat. Mensen hebben nu zoveel keuzes. Dus waarom zouden ze voor jou kiezen? En bovendien willen mensen je eerst beter leren kennen voordat ze überhaupt klant worden. Het kost tijd om de know – like - trust op te bouwen. Blijf mensen prikkelen om bij je terug te komen voor meer!
Laat ze gratis kennismaken met je zodat ze even aan je kunnen snuffelen en weten hoe jij werkt. Die gratis kennismaking kan een gratis proefversie zijn, een kort adviesgesprek, een download of gewoon gratis wekelijkse tips in je social media posts.
6. Wees loyaal
Als je een loyaler publiek wilt, vraag jezelf dan eerst af: "Ben ik loyaal aan mijn mensen?" Als je wilt dat mensen steeds terugkomen naar jouw content, geef ze dan ook een goede reden om terug te komen. Dat betekent zelf de commitment hebben om te komen opdagen en consistent waardevolle content te delen. Content die interessant en inspirerend is voor jouw ideale klanten.
Maak er een gewoonte van om foto's, teksten en verhalen te plaatsen waarin mensen geïnteresseerd zijn en waar zij echt wat aan hebben. Dan hebben ze ook een reden om terug te komen voor meer.
7. Toon je waardering
Geef je volgers de liefde en aandacht die je ook een vriend geeft die voor je komt opdagen. Ze hebben besloten om je te volgen en naar je te luisteren in dit enorme online universum. Laat dus merken dat je dit waardeert. Laat hen niet alleen weten hoeveel je hun steun waardeert via je berichten, maar wees ook creatief over hoe je jouw waardering nog meer kunt tonen!
Overweeg om ze een shout out te geven op je Instagram Stories, ze speciale toegang te geven tot je aanbod, ze een persoonlijke videoboodschap te sturen of een DM om te vertellen dat je het fijn vindt dat ze je volgen.
Groeien op social media
Als je wilt groeien op social media en het jezelf heel gemakkelijk wilt maken, bekijk dan eens mijn Social Media Boost.
Wil je een kant en klare social media strategie en planning? En kant en klare content ideeën zodat het je nog geen 5 minuten kost om social media content te maken? Social media Boost is een compleet programma waarin je alles krijgt wat je nodig hebt om snel content te posten waarmee jij zowel je expertise als je persoonlijkheid laat zien, en conversaties kunt starten. Dit is wat je krijgt:
- een kant en klaar social media plan zodat je precies weet wat je kunt doen als je 5, 10 of 20 minuten tijd hebt.
- scripts hoe je de kracht van privé berichten via social media benut en deze gesprekken in de DM kunt starten.
- meer dan 365 social media berichten zodat je consistent kunt posten en altijd weet wat je kunt delen.
- maandelijks vragenuurtje zodat je nooit vastloopt en dan ontdek je de nieuwste social media trends.
Dus wil je tijd besparen met je social media inzet? Check dan mijn Social Media Boost.
Vind je dit interessant? Pin voor later!