Word je moe van al die content maken? Je doet hartstikke jouw best. Besteed uren aan het maken van content voor je social media. Toch heb je het gevoel dat dit geen nieuwe leads en klanten oplevert. Dus je doet je best om nieuwe content te creëren maar ziet niet de resultaten waar je op hoopte. Zie je geen resultaten van je social media content? Vermijd deze grootste content fouten die kennisondernemers vaak maken.
– Laatste update 27 maart 2024 –
Social media content maken is belangrijk
Je weet dat het slim is om regelmatig social media content te maken. Dit is goed voor je zichtbaarheid en om je publiek te laten groeien. Dit is vaak de eerste kennismaking met je. Zo kunnen mensen kennis maken met jou en met je expertise.
En als mensen het interessant vinden wat je deelt, nemen ze ook de tijd om je podcast te beluisteren, je blog te lezen of je freebie aan te vragen. Social media zijn dus belangrijke online marketing kanalen om je publiek te laten groeien.
Maak jij ook deze content fouten?
De meeste ondernemers besteden dus ongelooflijk veel tijd aan het maken van mooie foto's, het bedenken van goede social media teksten en het maken van video's. Maar om de een of andere reden, hoeveel uur je ook besteedt aan het maken van social media content, zie je niet de resultaten en groei die je verwachtte. En dat is frustrerend. Herkenbaar? Voor mij wel.
Toen ik net begon met mijn online bedrijf, voelde ik de druk om te doen wat ik iedereen zag doen: iedere dag social media content maken om relevant te blijven. En wat er uiteindelijk gebeurde? Ik deelde wel consistent content, maar deze resoneerde niet met mijn doelgroep. En ik trok dus ook niet mijn ideale klanten aan via social media.
Grootste social media content valkuilen
Al die kostbare uren die ik heb besteed aan het maken van content, was dus achteraf allemaal verspilde moeite. Na deze eerste mislukte poging met content marketing wilde ik daar graag verandering in brengen. Terugkijkend zijn dit de grootste fouten die ik maakte met mijn social media content. En dit zijn toevallig ook de grootste valkuilen. Fouten die veel ondernemers met hun social media content maken waardoor ze geen klanten krijgen via social media.
Fout 1: Praten over wat jij interessant vindt
Je deelt waar JIJ over wilt praten, niet waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is. Als ondernemers hebben we een totaal andere context en kennis dan vreemden online die geen idee hebben wat je doet. Door deze kenniskloof hebben we de neiging om content te delen waarvan we denken dat mensen die moeten weten in plaats van wat ze werkelijk willen weten. Vaak is er dus een mis match.
Wat kun je doen om deze kloof te dichten? Luister naar jouw ideale klanten. Weet wat hun pijnpunten, uitdagingen en verlangens zijn. En hoe zij deze in hun woorden beschrijven. Verplaats je in hun schoenen en creëer social media content die je specifiek op hen afstemt. Content die zij interessant vinden, die hen aanspreekt en waarin zij zich herkennen.
Leestip:
- Hoe het Pinterest algoritme verslaan voor meer bereik.
- Klanten via Instagram? 7 handige tips die je direct kunt toepassen.
- Hoe jouw online zichtbaarheid vergroten met social media? 3 Handige tips.
- 3 Tips om het Instagram algoritme te verslaan voor een groter bereik.
- Hoe Instagram Reels slim inzetten voor je marketing.
Fout 2: Geen waardevolle content delen
Je post online maar willekeurig wat content op alle mogelijke social media om "aanwezig te blijven", dus om zichtbaar te zijn. Omdat alle succesvolle bedrijven overal online lijken te zijn, doe jij dat ook. Dus je hebt het gevoel dat jij ook op alle verschillende social media platformen aanwezig moet zijn. Dit is hoe ondernemers die net starten zich vaak voelen. Of was ik de enige die er zo over dacht?
En bent dus heel druk met je content. Het lijkt wel een fulltime dagtaak. Maar je doet eigenlijk maar een dotje. Op die manier eindig je met content die niet resoneert met je ideale klanten of niet aansluit bij je marketing strategie. Als mensen jouw content niet interessant of waardevol vinden, blijven ze je ook niet volgen.
Focus dus op kwaliteit boven kwantiteit. Ja, het is belangrijk om regelmatig zichtbaar te zijn zodat je top of mind blijft. Maar je hoeft echt niet dagelijks iets te posten op social media. En je hoeft ook niet op alle social media platformen actief te zijn. Kies een publicatieschema dat zinvol is voor jouw bedrijf en dat je ook kunt volhouden. Je kunt beter consistent 3x per week een goede post op Instagram of Linkedin delen dan snel wat bedenken om iedere dag te willen posten, op alle mogelijke kanalen.
Fout 3: Je hebt geen duidelijke strategie
Door willekeurig wat te posten zonder duidelijke strategie ga je alle kanten op met je social media content. Dat is verwarrend voor je volgers, maar ook voor jou. Je vindt het lastig om content ideeën te bedenken dus ben je ook niet consistent. Dus je post alleen als je een leuke ingeving hebt dan deel je dat op social media. En als je iets wilt promoten ga je helemaal los op Instagram, Facebook en Linkedin. Of je bedenkt ineens: “ik heb al een week niks op Instagram gepost en deelt het eerste wat in je opkomt”. Zo ging het bij mij wel ;)
Posten om iets te posten, is zinloos. En zonde van je tijd! Dan ben je inderdaad zichtbaar maar op deze manier doe je maar een dotje. Je zet het niet strategisch in waardoor het voor jou lastig is om te bedenken wat je kunt posten maar daardoor zijn het allerlei losse flodders en levert het je uiteindelijk geen klanten op.
Maak een content plan. Als je alleen wat losse flodders deelt en willekeurig maar wat post, is het zonde van je kostbare tijd. Dan levert het je uiteindelijk geen klanten op die jij zo graag wilt helpen. Met een helder plan zet je jouw content strategisch in. Een ander voordeel van zo’n plan is dat jij je content kunt voorbereiden en inplannen. Dat bespaart veel tijd en de kwaliteit wordt beter!
Fout 4: Op de verkeerde cijfers focussen
Je richt je op het vergroten van het aantal likes en volgers in plaats van conversies. Dus om mensen om te zetten in klanten. Zonder een overkoepelende marketingstrategie zijn die cijfers vooral leuk voor je ego, maar deze cijfers zorgen niet voor de groei van je bedrijf. Daarvoor heb je betalende klanten nodig want anders heb je gewoon een dure hobby.
Als je geen strategie hebt om deze mensen om te zetten in betalende klanten, wat heeft het dan voor zin om jouw publiek te groeien en al die uren te besteden aan het maken van content? Social media zijn ook geen doel op zicht. Deze staan niet los van de rest van je marketing. Ze zijn onderdeel van je overkoepelende marketingstrategie om van volgers ook klanten te maken.
Verleg ook jouw focus van het aantrekken van nieuwe volgers naar het connecten met je publiek, het verhogen van de betrokkenheid en het vergroten van warme leads.
Fout 5: Je laat niks van je persoonlijkheid zien
Laat jij ook wat van je persoonlijkheid zien in je content? In het begin deelde ik zelf alleen maar tips. Heel handig voor mijn volgers dacht ik. En die waren daar ook blij mee, maar het leverde geen klanten op omdat ze mij niet leerde kennen als persoon. Als mensen niet het gevoel hebben dat ze je kennen dan voelt het ook niet vertrouwd. Want hoe kun je iemand vertrouwen die je helemaal niet kent? Gebrek aan vertrouwen is de belangrijkste reden waarom het geen klanten oplevert.
Dus laat in je content ook wat van je persoonlijkheid zien. Wie ben je, waar sta je voor, wat vind je leuk en wat houd je bezig? Dan kunnen mensen jou ook leren kennen als persoon. Je bepaalt zelf wat je wel en niet deelt dus je hoeft niet je hele ziel en zaligheid bloot te geven. Als je niks over je kinderen wilt delen dan doe je dat niet. Maar je kunt ook delen wat jouw grootste inzicht was op een evenement of in een podcast die je beluisterd hebt.
Social media content ideeën nodig?
Voorkom deze fouten met je social media content maken. Dan kost het je een hoop tijd en frustratie omdat het je geen klanten oplevert.
Wil je een kant en klare social media strategie en planning? En kant en klare content ideeën zodat het je nog geen 5 minuten kost om social media content te maken? Social media Boost is een compleet programma waarin je alles krijgt wat je nodig hebt om snel content te posten waarmee jij zowel je expertise als je persoonlijkheid laat zien, en conversaties kunt starten. Dit is wat je krijgt:
- een kant en klaar social media plan zodat je precies weet wat je kunt doen als je 5, 10 of 20 minuten tijd hebt.
- scripts hoe je de kracht van privé berichten via social media benut en deze gesprekken in de DM kunt starten.
- meer dan 365 social media berichten zodat je consistent kunt posten en altijd weet wat je kunt delen.
- maandelijks vragenuurtje zodat je nooit vastloopt en dan ontdek je de nieuwste social media trends.
Dus wil je tijd besparen met je social media inzet? Check dan mijn Social Media Boost.
Vind je dit interessant? Pin voor later!