Je besteedt tijd en energie aan het maken van social media content als ondernemer. Dit is een mooie manier waarop nieuwe klanten je kunnen ontdekken en om de connecties te verstevigen met bestaande klanten. Maar wat als je van alles post op social media en je krijg geen of nauwelijks reacties? Dit zijn 4 reden waarom je geen reacties op social media posts krijgt.
– Laatste update 10 april 2024 –
Waarom je geen reacties op social media posts krijgt
Hieronder 4 redenen waarom je geen reacties op social media posts krijgt. En wat je kunt veranderen zodat je WEL reacties krijgt. In de podcast deel ik ook nog een bonus tip dus luister naar de podcast voor alle tips.
1. Je hebt geen duidelijke niche
Je krijgt geen reacties op social media post omdat je geen duidelijke niche gekozen hebt. Je weet dus niet tegen wie je praat op social media.
Marketing is een kwestie va gedachtelezen. Je moet echt in het hoofd van je ideale klant kruipen en weten wat ze nodig hebben. Waar worstelen ze mee? Wat houdt hen ’ s nachts wakker? Wat zijn hun grootste verlangens? Als je dat weet kun jij jezelf de vraag stellen: Waar kan ik mijn ideale klant vandaag mee helpen?
Als je geen niche hebt, is de kans groot dat je willekeurig maar wat content deelt die alle kanten opgaat. Of content die heel algemeen is waardoor niemand zich aangesproken voelt.
Als je het de ene keer over acne hebt en dan ineens over huidveroudering. Dan zijn mensen in de war en haken af. Dus het is belangrijk dat jij je richt op een specifieke doelgroep, met een specifiek probleem
Alleen als mensen zich herkennen in jouw content. Als deze hen aanspreekt, gaan ze ook reageren op een bericht. Dus als je eenmaal begrijpt tegen wie je praat, kun je content maken over het probleem dat ze daadwerkelijk hebben en dat relevant en herkenbaar voor hen is.
Als ze het gevoel hebben dat je hen echt begrijpt. Dan geloven ze ook dat een oplossing hebt voor hun probleem.
2. Je bent niet gul genoeg met je content
Je krijgt geen reacties op social media posts omdat je niet gul genoeg bent met jouw content. Houd je vooral niet in met jouw content.
Misschien ben je bang dat je teveel gratis weggeeft en dat mensen niet meer betalen voor jouw kennis. Maar mensen kunnen online vinden wat ze zoeken. Google heeft alle antwoorden en overal zijn video’s van te vinden op YouTube.
Waar klanten daadwerkelijk voor betalen is niet de informatie de jij deelt. Ze betalen voor het stappenplan zodat ze van A tot Z weten wat ze moeten doen en jij hen daarbij helpt. Voor jouw ondersteuning en voor accountability. En dat kun je natuurlijk niet overbrengen met een social media bericht.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat jij jouw hele business gratis weggeeft. En als je toch een vuistregel wil. Deel gratis het “wat te doen”. En “hoe je het precies doet”, dat leg je uit in jouw betaalde diensten.
Je wil dat mensen onder de indruk zijn van je content. Dat ze een social media post zien en denken “wow, dat is interessant, ik zou voor die content betalen en nu krijg ik het gewoon gratis. Dan moet de betaalde content wel super waardevol zijn”.
Als zij content deelt waar mensen iets aan hebben en waarmee je hen ECHT verder helpt. Dan blijven mensen je graag volgen, kun je know-like-trust opbouwen en zullen ze ook eerder reageren op een social media post.
Leestip:
- Hoe het Pinterest algoritme verslaan voor meer bereik.
- Klanten via Instagram? 7 handige tips die je direct kunt toepassen.
- Hoe jouw online zichtbaarheid vergroten met social media? 3 Handige tips.
- 3 Tips om het Instagram algoritme te verslaan voor een groter bereik.
- Hoe Instagram Reels slim inzetten voor je marketing.
3. Je content is saai en veel te professioneel
Je content is saai, veel te algemeen, overdreven professioneel en veel te perfect. Het bevat geen sprankje persoonlijkheid of verhalen waarin mensen zich herkennen. Dan weet je zeker dat je geen reacties op social media posts krijgt. Laat zien dat er een mens achter de knoppen zit.
Droge informatie kunnen ze overal vinden. Niets wat je deelt op social media zal originele informatie zijn (zie reden 2). Alles staat al online.
De originaliteit zit ‘m niet in de informatie zelf, maar de manier waarop je deze deelt. Met jouw persoonlijkheid, opinie, verhalen, blunders en ervaring.
Iedereen heeft een unieke flair en persoonlijkheid. En misschien denk je wel, maar Maaike, ik ben eigenlijk super saai. En dat is onzin. Misschien ben je rustig en introvert. En raad eens? Veel mensen zijn juist op zoek naar een rustige, introverte coach of adviseur.
Als jij niet laat zien wij jij bent als persoon, zullen mensen dat ook niet weten. Ze moeten een klik met je hebben als persoon voordat ze ook met jou willen werken, en niet met iemand anders.
Laat dus vooral zien wat jouw persoonlijkheid is en geef mensen ook een inkijkje in je leven. Als jij vertelt dat je alleenstaande moeder bent, en iemand is dat ook dan heeft zij direct een klik met je. Dat geldt ook als jullie van dezelfde muziek, hobby’s of films houden.
Dus blijf jezelf. Dat is herkenbaar en mensen zullen weten of ze bij je passen of niet. Dit is waardoor mensen op je aangaan of juist niet. Deel niet alleen tips maar laat vooral ook zien wie jij bent als persoon en ga ook gesprekken aan om een band op te bouwen.
4. Mensen raken in de war van jouw social media content
Jij denkt misschien dat je heel intelligent en professioneel overkomt met je academische taal en vakjargon. Maar mensen begrijpen je niet. En als ze verward zijn besteden ze er geen aandacht aan, en krijg je ook geen reacties op social media posts.
Een gemakkelijke manier om te checken of jij veel vakjargon gebruikt? Als de meeste volgers vakgenoten zijn, laat dat zien dat de taal die je gebruikt voor hen herkenbaar is. Niet voor je ideale klanten.
Het is jouw taak om het te vertalen naar een taal die jouw publiek wel begrijpt. Ze hebben niet dezelfde opleidingen gevolgd als jij en zitten minder diep in de materie. Dus leg het uit op een begrijpelijke manier en gebruik verhalen en voorbeelden om het te verduidelijken.
Schrijf gewoon alsof je het tegen een vriend of vriendin vertelt die geen verstand heeft van jouw vakgebied.
5. Bonus tip: Luister naar de podcast aflevering 102
In de podcast geef ik nog een bonus tip. Als je reacties op social media posts krijgt, bereik je een groter publiek, kun je gesprekken starten met nieuwe klanten en bestaande relaties verstevigen. Ook zul je merken dat je meer vragen krijgt over jouw diensten.
Vind je dit interessant? Pin voor later!