Social media zijn heel fascinerend omdat iedereen er gebruik van kan maken om zichzelf op de kaart te zetten en ze zijn heel gemakkelijk om in contact te komen met je potentiële klanten. Maar er zijn een aantal factoren voor social media succes die hierbij een rol spelen. En die wil ik hieronder graag bespreken.
– Laatste update 28 maart 2021 –
Factoren voor social media succes
Natuurlijk heb je een goede strategie nodig want anders is het schieten met hagel. En is het goed om boeiende content te maken waar mensen ook aandacht aan besteden. Een grote fout die veel ondernemers maken is dat ze maar willekeurig wat posten om onder de aandacht te blijven en dat ze vooral roepen tegen zo veel mogelijk mensen in de hoop dat dit klanten oplevert.
Maar HOOP gaat je geen nieuwe klanten opleveren.
Daarom heb je een duidelijke social media strategie nodig zodat je ook bewust bezig bent met wat je post en waarom je dit doet. Kun je hier hulp bij gebruiken? Check dan mijn social media succes training.
Focus, commitment en consistenties zijn belangrijke factoren voor jouw social media succes.
#1 Heb jij een duidelijk doel
Succes begint met een juiste mindset en een duidelijk plan. Weet wat je wilt bereiken, wie en hoe je dat wilt doen.
Zo’n plan geeft namelijk duidelijkheid. Dat geeft jou de juiste focus en dan ben je ook committed om actie te nemen. Dan laat jij je niet tegenhouden maar weet je ook wat je kunt posten.
Waarschijnlijk heb je bepaalde dromen of doelen. Zo wilde ik graag meer vanuit huis werken omdat ik de files hartstikke beu was. Ik deed veel interim klussen, en vind het nog steeds leuk om bedrijven te helpen met hun marketing strategie en geef ook regelmatig presentaties. Maar het grootste deel van mijn tijd werk ik vanuit huis. Dat betekent dat ik online trainingen verkoop en mensen dus moet overtuigen en opwarmen voor die trainingen met mijn content.
- Heb jij een duidelijk beeld van wie je wilt bereiken? Van welke soort mensen wordt je blij?
- Je maakt je social media content namelijk voor hen. Zij moeten er aandacht aan besteden.
- Maar dan weet je ook op welke online kanalen zij uithangen zodat je ze ook kunt bereiken.
Mensen gaan tegenwoordig zelf wel op zoek als ze vragen of problemen hebben en als jij hier een oplossing voor hebt dan wil je ook dat ze bij jou uitkomen. Dat ze jouw content vinden.
Jouw actie
Heb jij een duidelijk doel. Weet jij wat je wilt bereiken en wie? En hoe je dat wilt doen (met welke boodschap, via welk kanaal)? Met wie wil je graag werken? Op welke social media kanalen zijn zij actief en welke content vinden zij interessant? Het is goed om dit eerst helder te hebben zodat je de juiste focus hebt, voordat je al die berichten gaat maken en een keuze maakt voor een bepaald social media platform.
Leestip:
#2 Laat jezelf zien
Uit het oog, is uit het hart. Daarom is het goed om regelmatig van je te laten horen. En dan natuurlijk niet door willekeurig maar wat te posten op social media, maar houd wel je doel voor ogen.
Je wilt die mensen waar jij graag mee wilt werken, opwarmen voor jou verkopen met de content die je deelt.
Maar ook als je nog niet precies weet wat je wilt bereiken of wat je wilt aanbieden, is het wel goed om online zichtbaar zijn. Die duidelijkheid komt vanzelf wel. Vaak komt dit door te doen. Dan kun je wel alvast een band opbouwen met je volgers. En je kunt ook het PROCES delen. Laat mensen gewoon weten waar je mee bezig bent en wat je denkt te gaan doen. Dan kun je de meningen peilen (of er ook behoefte aan is) en kunnen mensen met je meedenken.
En het is eng om jezelf te laten zien. Dit is best spannend. We leven in een cultuur van “doe maar normaal…”. Maar als je een duidelijk doel hebt, weet je ook waarvoor je het doet. Trek je niks aan van wat anderen van je vinden. Want als jij je niet laat zien, en mensen niet van je bestaan afweten, kunnen ze ook niet voor je kiezen. Consistent online komen opdagen is belangrijk zodat mensen je leren kennen en gaan vertrouwen. Laat dus regelmatig van je zien en horen.
Houd het simpel. Probeer niet alles te doen en niet op alle social media kanalen actief te zijn, maar focus op één ding.
Op welk kanaal wil jij groeien?
- Als je wilt groeien op Pinterest, plaats iedere dag 1 pin.
- Wil je groeien op Instagram, post dan iedere dag en Insta story.
- En wil je groeien op Linkedin, laat je dan iedere dag op dit platform zien.
Jouw actie
Dus wat is je groeiplan en doe je het iedere dag? Alleen als je actie neemt, zie je wat werkt en wat niet en krijg je meer duidelijkheid. Dus wat ga jij iedere dag doen om jezelf of je bedrijf bekend te maken? Ga je iedere dag een Instagram story maken? Of laat jij je iedere dag zien op Linkedin?
#3 Word een master
Als je een nieuwe taal wilt leren, ga je daar waarschijnlijk een training voor volgen. In het begin is het misschien frustrerend omdat het niet zo vlotjes gaat. Maar dat is een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En omdat het tijd kost om dit onder de knie te krijgen, ga je niet 3 nieuwe talen tegelijkertijd leren. Je gaat geen Spaans, Italiaans en Chinees leren, maar begint met een nieuwe taal. Dat geldt voor social media ook.
Alle platformen werken net even anders, hebben andere mogelijkheden, maar ook de platform etiketten zijn net weer wat anders.
- Daarom is het goed om je te focussen op 1 social media kanaal.
- En te zorgen dat je dit eerst helemaal in de smiezen hebt en weet wat werkt.
- Dan kun je er een nieuw social media kanaal bijdoen.
Net als bij het leren van een nieuwe taal, leer je het alleen door te doen. Daarom is het beter om je te focussen op één platform en dit echt goed te doen. Want met alleen maar zenden, ga je het niet redden. Het is ook goed om relaties op te bouwen en interactie aan te gaan.
Een grote fout die veel mensen maken, is dat ze pitchen aan een koud publiek. En dat werkt niet.
Jouw actie
Op welk social media platform ga jij je focussen en zorg je dat jij dit helemaal onder de knie krijgt? Dat je weet hoe alle functies werken en welke content aanslaat bij je volgers. Waar je veel reacties op krijgt, maar wat je ook nieuwe klanten oplevert. Met jouw social media berichten, trek je als het goed is de juiste klanten aan, klanten waar jij blij van wordt. Beslis voor jezelf wat jouw belangrijkste social media kanaal wordt waar jij de komende 30 dagen op focust?
Mindset factoren voor sociale media succes
Het begint dus allemaal met de juiste mindset. Focus, commitment en consistentie zijn belangrijke factoren voor social media succes. Zonder deze 3 dingen, een duidelijke strategie en de juiste content wordt het lastig om klanten aan te trekken via social media. Met jouw content trek je als je het goed doet de juiste mensen aan, klanten met wie jij ook graag wilt werken
- Focus op je doel en op één social media kanaal.
- Wees consistent en laat regelmatig van je zien en horen.
- En heb de commitment om dit ook vol te houden en zo’n platform helemaal onder de knie te krijgen.
Kun jij wat hulp gebruiken bij het maken van een social media plan en een goede social media strategie? Bekijk dan eens hoe ik je kan helpen met mijn Social Media Succes Training.
Vind je deze factoren voor social media succes interessant? Pin dit dan voor later.
Jouvence
op 16 Jun 2020Maaike Gulden
op 16 Jun 2020Monique
op 16 Jun 2020Maaike Gulden
op 16 Jun 2020VerKlaproos
op 16 Jun 2020Maaike Gulden
op 16 Jun 2020nicole
op 16 Jun 2020Maaike Gulden
op 16 Jun 2020