Meer engagement op Instagram met dit praktische actieplan
Wil je meer engagement op Instagram? Dus wil je dat mensen ook reageren op jouw Instagram posts, Stories of Reels? Hieronder deel ik twee strategieën waarmee jij jezelf zichtbaar maakt op Instagram én meer interactie krijgt. Hierdoor kun je relaties opbouwen met potentiële klanten of influencers.
– laatst bijgewerkt 19 februari 2023 –
Waarom is engagement op Instagram zo belangrijk?
Het organisch bereik op Instagram is gedaald. Dat betekent dat minder mensen jouw content te zien krijgen. Daarom is het goed om jezelf en jouw content pro-actief onder de aandacht te brengen door engagement op Instagram aan te gaan.
Tuurlijk is het fijn als mensen reageren op jouw Instagram post, Instagram Story of Reel. Dan weet je dat ze jouw content zien en ook waarderen. Je maakt die content tenslotte niet voor niks. Hier ontdek je hoe je meer views op jouw Instagram Stories krijgt of hoe je een goede Instagram Reel maakt.
Dit is dus leuk voor je ego, maar die likes en reacties zijn ook belangrijk voor je bereik en om connecties met potentiële klanten op te bouwen.
Engagement zorgt voor bereik & connecties
Als mensen reageren, kun je conversaties met hen starten en een band opbouwen. En mensen doen alleen zaken met mensen die ze kennen en waar ze een klik mee hebben. Conversaties zorgen voor connecties, en connecties voor conversies.
Engagement op Instagram is ook belangrijk voor de algoritmes. Hoe meer likes en reacties je krijgt, hoe meer mensen je bereikt. De algoritmes krijgen dan een seintje dat mensen deze content leuk vinden en laten deze vervolgens aan meer mensen zien. Daardoor bereik je meer mensen.
Instagram engagement heeft impact op het algoritme
Het Instagram algoritme verandert voortdurend. Niemand kent precies het geheim van het Instagram algoritme, of welk ander social media kanaal dan ook. De tips die ik hier deel, gelden namelijk niet alleen voor Instagram, maar voor alle social media kanalen😉
Wat we wel weten, is dat het algoritme niet alleen kijkt naar de social media berichten die jij zelf post. Ook jouw gedrag heeft impact op het algoritme. Ben jij een trouwe gebruiker? Dat is een gebruiker die zelf ook tijd doorbrengt op het platform en reageert op berichten van anderen.
Dan krijg je bonus punten. Je wordt daarvoor beloond door het algoritme en dan laten ze jouw content ook aan meer mensen zien.
Engagement op Instagram
Het is belangrijk om zelf steengoede content te delen waar mensen aandacht aan besteden, naar uitkijken en graag op reageren. Maar mensen zien jouw content niet zomaar want het organisch bereik is gedaald. Daarom is het goed om jezelf en jouw content pro-actief onder de aandacht te brengen door te reageren op anderen.
Dus reageer jij ook op anderen? Plaats je reacties bij Instagram posts van anderen? Bekijk je Insta Stories van anderen en reageer je daar ook op? En reageer je ook als mensen op jouw Insta posts reageren, als is het maar met een bedankje?
Kortom, heb je conversaties op Instagram om relaties op te bouwen en te netwerken? Daarmee speel jij jezelf namelijk in de kijker.
Reageer op de content van anderen
Als jij connecties wilt maken met je potentiële klanten, influencers of met hun volgers, dan is het goed om te reageren op hun content. Op die manier bouw je relaties en vertrouwen op.
Zeker als jij steeds één van de eerste bent die reageert, dan val je op. Mensen zien dan iedere keer je naam voorbij komen. Als ze je nog niet volgen, bekijken ze waarschijnlijk je Instagram profiel. En als je interessante content deelt, gaan ze je waarschijnlijk volgen. Dit is dus ook een mooie manier om je Instagram volgers te vergroten 😉
Hoe zorg je dat je nooit een bericht mist? Zet daarvoor je Instagram notificaties aan.
Leestip:
Zet je notificaties aan
Mocht je dit nog niet weten, je kunt een melding ontvangen als iemand iets post door je Instagram notificaties aan te zetten. Daarvoor ga je naar iemands Instagram profiel en zet de meldingen aan zodat je een seintje krijgt zodra zij iets posten.
- Ga naar het Instagram profiel van de betreffende persoon.
- Zorg dat je die persoon volgt.
- Klik vervolgens op de volgknop.
- Selecteer ‘Meldingen’ in het uitklapmenu.
- En kies waarvan jij een melding wilt ontvangen: berichten, Stories, Reels, Video's of Livevideo's, of misschien selecteer je ze wel allemaal.
Maak een lijstje van interessante mensen
Maak eens een lijstje van de mensen waar jij graag mee in contact komt via Instagram. Ga naar hun Instagram profiel en zet de notificaties aan. Als zij vervolgens iets posten op Instagram, krijg je hier een melding van en kun je snel reageren. Zo kun je op het netvlies komen van potentiële klanten.
Het is goed om op zoek te gaan naar je ideale klanten en pro-actief contact te leggen door te reageren op hen content of ze een privé bericht te sturen.
Op deze manier kun jij jezelf ook onder de aandacht brengen bij influencers of mensen met veel Instagram volgers. Zeker als jij altijd één van de eerste bent die reageert, zullen ze jouw naam herkennen en dat zeker waarderen.
Hierdoor val je ook op bij anderen die dit account volgen. Grote kans dat ze nieuwsgierig worden en ook een kijkje op jouw Instagram profiel nemen. En als ze dit interessant vinden jou ook gaan volgen. Dit zijn een aantal tips om je Instagram profiel te verbeteren zodat mensen je ook eerder gaan volgen.
Wees sociaal
Dus ga niet alleen zenden, maar wees gewoon sociaal. Het is geen ‘hit and run’ principe. En scrol ook niet achteloos naar beneden in je Instagram feed om hier en daar te dubbelklikken om wat ‘likes’ uit te delen.
Als jij jezelf écht wilt profileren, meer leads wilt en ook meer interactie op jouw eigen content is het goed om vooral te reageren op andermans berichten.
Plan ’s ochtends tien minuutjes in of ’s avonds (of allebei) en reageer op 10 berichten van anderen. Ik daag je uit om dat de komende 10 dagen te doen om te zien of je meer engagement op Instagram krijgt.
Plaats doordachte reacties
Reageer niet zomaar op de eerste de beste post die je ziet als je door je Instagram feed scrolt. Vraag jezelf af: ‘is dit mijn ideale klant?’ of is dit een influencer die ik wil interviewen of graag een keer te gast wil zijn in diens podcast bijvoorbeeld. Of reageer gewoon op de content die jij interessant of inspirerend vindt.
Reageer niet alleen met een like of een emoji, maar reageer met minimaal 4 woorden.
Neem de content ook echt door. Bekijk de Insta Stories of lees de post, en reageer dan inhoudelijk op iets uit deze content. Dus reageer met een doordachte reactie van minimaal één zin want dan start je ook echt een conversatie.
Bouw relaties op
Kost dit tijd? Ja zeker. Dit kost tijd.
Maar social media zijn serieuze marketingkanalen, die je dus ook serieus moet nemen door er tijd in te investeren. En als je klanten uit social media wilt halen, ga je dat niet redden door alleen te zenden. Reageer dus ook op de berichten van anderen.
Dan voelt die ander zich gewaardeerd (want we vinden die reacties allemaal fijn) en daardoor bouw je relaties en vertrouwen op. En dat kost nu eenmaal tijd.
Het wordt steeds drukker online dus is het goed om engagement op Instagram aan te gaan. Dit is een effectieve manier om jezelf onder de aandacht te brengen zodat mensen je leren kennen en je ook wat gunnen.
10-daagse Instagram engagement challenge
Tijd voor actie. Dus ga je dit ook doen? Ga je deze uitdaging aan om dit de komende 10 dagen eens uit te proberen? Start vandaag nog met deze strategie voor meer engagement op Instagram:
- Maak je een lijstje van de mensen waarmee je graag in contact wilt komen.
- Zet de notificaties aan zodat je een seintje krijgt als zij iets posten op Instagram.
- Geef vervolgens een doordachte reactie waaruit blijkt dat je de content ook gezien hebt.
- En plan iedere dag 10 minuten in om op 10 berichten te reageren.
Meer Instagram tips
Wil je meer Instagram tips? Bekijk dan eens dit handige overzicht met praktische Instagram marketing tips voor meer volgers en klanten op Instagram. Of volg mij op Instagram waar ik regelmatig handige online marketing tips deel en je ook een kijkje achter de schermen en in mijn leven geef.
Vind je dit interessant? Pin voor later!