Email lijst opbouwen? Een super handig stappenplan

Email lijst opbouwen? Er is veel informatie online over het opbouwen van je email lijst. En er zijn veel strategieën die kunnen helpen. Maar vaak krijg je geen lijstgroei plan. Wat als je net begint? Hoe bouw je dan een email lijst op? Waar begin je? En wat heb je nodig om een mailinglijst op te bouwen? Daar ga ik je in dit artikel mee helpen. En wil je hier nog meer over weten? Meld je dan aan voor de gratis lijstgroei training.

– Laatste update 11 juli 2021 –

Waarom een email lijst opbouwen?

Met een email lijst kun je met mensen in contact blijven. Ga je zelf maar na. Je zoekt iets op internet en komt toevallig op een hele interessante website vol waardevolle informatie. Ondertussen ontvang je een melding van Instagram en een minuut later ben je die interessante website al weer vergeten.

Dat overkomt jouw potentiële klanten ook. Maar als je bezoekers iets interessants geeft, jouw weggever dus, in ruil voor een email dan vergeten ze je niet. Je kunt ze namelijk regelmatig een berichtje via email sturen. Daardoor blijf je onder de aandacht en denken ze aan jou als ze nodig hebben wat jij aanbiedt. Maar kun je ook een mailtje sturen als je een online programma lanceert, een evenement hebt of een webinar organiseert. En dan weet je zeker dat je ook iets verkoopt. Je hebt dus een mailinglijst nodig als jij iets online wil verkopen!

Hoe een email lijst opbouwen?

Wil je een email lijst opbouwen dan heb je daar een aantal dingen voor nodig. Allereerst heb je een converterende website nodig waar mensen zich aan kun melden voor je mailinglijst, want dan kan je met hen in contact blijven. Maar je hebt ook meer bezoekers op je website nodig, want hoe meer mensen je website bezoeken, hoe meer mensen zich aanmelden voor je mailinglijst.

  • En daarvoor ga je consistent content maken zodat mensen je website vinden en je hen blijft boeien.
  • Deze content sluit aan bij de interesses van de ideale klanten die jij wil aantrekken.
  • Je gaat die content optimaliseren voor zoekmachines en natuurlijk ga je deze delen op je social media kanalen.

Vandaag ga ik je een stap voor stap lijstgroei plan geven om je te helpen om een email lijst op te bouwen, zelfs als je nog vanaf nul begint. Als ik weer opnieuw zou beginnen met het opbouwen van mijn lijst, dan zou ik het zo aanpakken.

#Stap 1: Goed converterende website

Allereerst heb je een website nodig. Je hebt niet de allermooiste of een opmaat gemaakte website nodig. Veel belangrijker is je website conversie. Conversie betekent ‘omzetten’, dit is dus het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. Je wil dat mensen zich aanmelden voor je email lijst zodat je hen berichten kan sturen en ze jou niet vergeten. De conversie van je website is veel belangrijker dan een schitterende website.

Meestal kopen mensen niet direct als ze op je website komen, maar je wil wel met hen in contact blijven zodat ze aan jou denken als ze wel klaar zijn om te kopen. Dan kan als ze zich aanmelden voor je email lijst. Je hebt dus een goed converterende website nodig die je helpt om je email lijst op te bouwen. Daarvoor plaats je een opt-in op je website, dat is een inschrijfformulier waar mensen hun naam en email adres kunnen invullen.

  • Het belangrijkste doel van je website is het opbouwen van je mailinglijst.
  • Je opt-in of inschrijfformulier moet dus duidelijk zichtbaar op je website staan.

Voor een paar euro kun je gewoon een WordPress thema kopen. Dit is geen taak waar je een eeuwigheid mee bezig hoeft te zijn. Ik ken ondernemers die hier maanden aan spenderen, omdat ze te perfectionistisch zijn of misschien wel bang zijn voor al het werk wat daarna komt? Angst voor negatieve reacties of afwijzingen. Klinkt dit bekend? Geef jezelf dan een weekend om een website te maken en ga dan verder met de volgende stappen. Je kunt het altijd later weer aanpassen.

Tips voor een goed converterende website

Hieronder nog een aantal aanvullende tips voor een goed converterende website.

Plaats een opt-in formulier ‘boven de vouw’

‘Boven de vouw’ of above the fold is alles wat gebruikers zien zonder dat ze hoeven te scrollen. Zorg dus dat mensen direct je inschrijfformulier zien zonder dat ze hoeven te scrollen. Plaats deze bovenaan je website.

Plaats meerdere opt-ins op je website

Ooit gehoord van de regel van 7? Iemand moet minimaal zeven keer iets van je gezien of gehoord hebben voordat het opvalt en ze actie ondernemen. De fout die veel mensen maken is dat ze maar 1 of 2 opt-in formulieren op hun website plaatsen. En dan vaak nog in de sidebar die makkelijk over het hoofd gezien wordt. Plaats je inschrijfformulier dus op meerdere plekken op je website.

Plaatsen waar ik een opt-in heb staan op mijn website

  • In de header
  • In mijn navigatie menu
  • Onder een blog
  • In veel blogs
  • Over mij pagina
  • In de sidebar
  • Pop-up

Toevallig heb ik dus op 7 plekken een opt-in formulier op mijn website. Plaats dus een inschrijfformulier op meerdere plekken op je website. Want het laatste wat je wil, is dat je keihard werkt om content te maken en meer mensen naar je website te krijgen….en dat vervolgens niemand van die mensen zich aanmeld voor je mailinglijst.

#Stap 2: Weggever om je emaillijst te laten groeien

Een weggever is precies zoals het klinkt. Het is iets wat jij gratis weggeeft in ruil voor het emailadres van jouw potentiële klant. Met een weggever moedig je mensen aan om zich aan te melden voor je lijst. Mensen geven hun email adres meestal niet zomaar 😉 Deze weggevers zijn een win-win want het geeft je lezers extra waarde en het helpt jou om je lijst te groeien.

Hier zijn een paar weggevers die je aan kunt bieden.

  • Werkbladen
  • Cheatsheet
  • Checklist
  • Video les
  • Webinar
  • Ebook
  • etc

Al deze weggevers geven gratis extra waarde aan je publiek. De reden om deze weggevers te maken? Als je mensen naar je website trekt, dan wil je dat ze een reden hebben om zich in te schrijven op je email lijst! Alleen als mensen zich aanmelden voor je lijst kun je met hen in contact blijven.

Ik maak 2 soorten weggevers:

  • Weggevers die niet specifiek horen bij een specifiek soort content.
  • Weggevers die specifiek horen bij een uniek stuk content.

Weggevers die niet specifiek horen bij een specifiek soort content.

Deze weggevers zijn meestal groter (zoals een gratis email of video cursus) maar dat hoeft niet per se. Het kan ook gewoon een handige checklist zijn. Die weggevers kun je overal op je website delen en ze zijn logisch voor jouw publiek, ze sluiten dus aan bij je doelgroep en hebben een relatie met je aanbod.

Weggevers die specifiek horen bij een uniek stuk content. 

Deze weggevers zijn specifiek voor bepaalde content, zoals een blog. Meestal zijn deze wat kleiner zoals een pdf of cheatsheet, en geven extra waarde aan je content. Daarom noemen ze dit ook wel een content-upgrade.

Bijvoorbeeld in mijn blog ‘ Een simpele manier om Pinterest keywords te vinden’ deel ik tips over Pinterest zoekwoorden om beter gevonden te worden en bied ik ‘20 Pinterest hacks aan voor meer blog bezoekers’. Een checklist die menen helpt om meer blog bezoekers via Pinterest te krijgen. Deze weggever is specifiek voor deze blog gemaakt. En om je te laten zien hoe waardevol deze strategie is: die specifieke opt-in heeft al meer dan 400 inschrijvingen opgeleverd.

Het is dus slim om beide type weggevers te maken: weggevers die specifiek gemaakt zijn voor één stuk content (de content-upgrades) en tenminste één weggever die je overal kunt plaatsen.

Probeer weggevers te maken voor minimaal 5 blogs die je publiek leuk vindt. Dit zijn blogs die veel verkeer krijgen én die het juiste publiek aantrekken. Selecteer dus geen artikel puur en alleen omdat het veel verkeer trekt, maar het moet ook specifiek gericht zijn op de mensen die je wil bereiken.

Hieronder een paar van mijn blogs met verschillende type weggevers:

Maak ook een weggever dat iets minder specifiek is. Die weggever kun je gebruiken als je kern weggever of ‘signature freebie’ op je website (zoals in de header van je website en op je ‘over mij’ pagina) en die kun je ook toevoegen aan je social media profielen.

In de volgende stappen deel ik een krachtige strategieën om meer bezoekers naar je website te trekken. Maar het is belangrijk dat je de eerste 2 stappen gedaan hebt voordat je daarmee aan de slag gaat!

#Stap 3: Installeer een email provider

Je hebt een opt-in nodig waar mensen hun naam en e-mailadres invullen. Dit opt-in formulier is gekoppeld aan een autoresponder of mailinglijst provider als je het goed doet. Dan kun je namelijk het hele proces automatiseren. Je zet het één keer op, en dan verzamel je automatisch e-mailadressen zonder dat je er nog omkijken naar hebt.

Naast een opt-in (inschrijfformulier) heb je dus ook email provider nodig. Zodra mensen zich aanmelden voor je weggever, wil je dat ze dit automatisch ontvangen. Je hebt geen zin om je checklist of Ebook handmatig te versturen, toch? In het begin is dat misschien nog wel te doen, maar wat als je tientallen of honderden aanvragen per dag krijgt?

Met zo’n email provider kun je het hele proces automatiseren zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken. Je weggever wordt automatisch verstuurd zodra mensen zich aanmelden en de emails netjes verzameld in een lijst. Zelf gebruik ik Activecampaign om die emailadressen automatisch op te slaan. Met gmail of hotmail kun je dit systeem niet automatiseren. Dus wat heb je nodig:

  • Weggever of klantmagneet.
  • Opt-in pagina waar mensen zich inschrijven (zonder verdere afleiding). Dit is het online inschrijfformulier waar mensen hun naam en e-mail opgeven in ruil voor jouw weggever.
  • Mailinglijst provider of autoresponder (bijv. Mailchimp, Aweber, zelf maak ik gebruik van ActiveCampaign) om die e-mailadressen automatisch op te slaan.

Je zet het één keer op, en dan verzamel je automatisch e-mails zonder dat je er nog omkijken naar hebt.

#Stap 4: gebruik SEO voor organisch verkeer naar je website

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit is een term waar iedereen met een online onderneming bekend mee zou moeten zijn. Ongeacht in welke niche of branche je werkzaam bent. Of welke producten of diensten je verkoopt. SEO is super belangrijk om goed gevonden te worden. Wat doe je als je een vraag of een probleem hebt? Juist ja…lang leve Google! Mensen zoeken letterlijk antwoorden op hun problemen of vragen op internet.

Je wil dus graag dat jouw content als één van de eerste resultaten in Google of Pinterest opduikt als iemand zoekt op een specifiek woord of woordcombinatie waar jij de oplossing voor hebt. Zoekmachines ranken content op basis van relevantie. Dus content die het meest relevant of behulpzaam is, wordt als eerste getoond. Dus op welke woorden of vragen zoeken jouw ideale klanten? Gebruik deze termen in je content.

Hoe werkt SEO?

Hoe krijg je je blog of pin in de top zoekresultaten? Er komt best veel kijken bij SEO, maar er is één belangrijk ding dat je gemakkelijk kunt toepassen om je content te boosten in de zoekmachines zodat je blog hoger scoort: gebruik keywords.

  • Zowel Google als Pinterest zijn beide zoekmachines (en zoekmachines vertrouwen op keywords).
  • Zo’n keyword is een woord of zin waarop iemand zoekt om je blog of product te vinden.

Als je zoekt op ‘hoe maak je een perfecte appeltaart’ op Google, dan krijg je duizenden recepten en tips om de perfecte appeltaart te maken. Of als je op Pinterest zoekt naar ‘marketing tips’, krijg je honderden pins over marketing tips.

Wat typen mensen in als ze op zoek zijn naar jouw aanbod? Welke vragen hebben ze dan? Dus als je post gaat over 7 manieren om je YouTube account te vergroten dan is je keyword bijvoorbeeld: ’YouTube account groeien’ of ‘meer YouTube volgers krijgen’.

Zodra je weet wat de keywords zijn waarop je wil scoren met je blog, dan zijn er een paar plekken waar je deze zoekwoorden moet plaatsen.

  • De titel van je artikel.
  • Meerdere keren in je tekst.
  • Je blog url (kijk naar de url van deze blog, dat is simpel: email-lijst-opbouwen?
  • De file naam en omschrijving van je afbeelding.

Kijk hier voor meer SEO tips

Door simpelweg keywords of zoekwoorden toe te voegen aan je content scoor je hoger in de zoekresultaten en trek je meer mensen naar je website. En als het goed is ook de juiste mensen, dus mensen die heel gericht op zoek zijn naar jouw oplossing. En dat gecombineerd met een waardevolle weggever die duidelijk zichtbaar is op je website…..dat is de perfecte manier om je mailinglijst te vergroten.

Toen ik zelf deze eerste 3 stappen ging toepassen, kreeg ik veel meer aanmeldingen op mijn email lijst. Zeker je SEO is erg belangrijk. Onthoud dat SEO geen quick fix is. Meestal duurt het 3 tot 4 maanden voordat je effect ziet, maar dan gaat het ook voor je werken.

#Stap 5: Maak consistent content (met weggevers)

Maar hiermee ben je er nog niet. Zei iemand dat het makkelijk was om je mailinglijst op te bouwen? Ga consistent waardevolle content delen waarmee je mensen helpt. Dus waar jouw ideale klanten wat aan hebben. Door consistent waardevolle content te maken, blijf je mensen boeien en laat je zien wat je expertise is.

  • Deel consistent waardevolle content in de vorm van blogs, video’s of podcasts.
  • Maak meerdere weggevers en voeg die toe aan je nieuwe content.

Ik probeer één keer per maand een nieuwe weggever te maken waardoor het uitvoerbaar blijft voor mij. Je zou het ook wekelijks kunnen doen, zeker als je net begint, maar dat is natuurlijk veel meer werk 😉 Zo is mijn maandthema deze maand: het opbouwen van je mailinglijst. Dan kun je één weggever per maand maken en deze delen in al je content van die maand. Omdat het relevant is voor je maandthema en daarom past in al je blogs.

Tip: Wat je kan doen, is bijvoorbeeld iedere maand een thema kiezen voor je blogs. Dus ieder artikel valt onder dat maandthema.

Deze content deel je natuurlijk ook op je social media kanalen. Je maakt de content niet voor niks, dus wil je ook website bezoekers. We brengen veel tijd door op social media dus zorg dat je daar ook zichtbaar bent en je content deelt. Ga gesprekken aan en attendeer mensen op je content nadat je deze gepubliceerd hebt. Ga je waardevolle content promoten.

#Stap 6: Waardevolle emails & content

Als mensen zich aanmelden voor je mailinglijst wil je ze geen junk mails sturen of gaan spammen. Deze mensen zijn je grootste fans en geïnteresseerd in wat je online doet. Mensen geven hun e-mailadres niet zomaar aan iedereen dus als iemand zijn of haar e-mailadres geeft, nodigen ze je als het ware uit in hun virtuele huis.

  • Stuur regelmatig mails (het liefst 1x per week).
  • Deel waardevolle content die informeert, inspireert en activeert.

Dus laat merken dat je het waardeert door hen waanzinnige content te geven waarmee je hen helpt en inspireert. Als je een nieuwe weggever maakt, stuur deze ook naar je lijst. Heb je een doorbraak of een persoonlijke ervaring waar zij wat aan hebben? Deel dat dan. Organiseer je een gratis workshop of heb je net een waardevol artikel gepubliceerd? Vertel hen dat.

Blijf waardevolle strategieën en informatie delen met je lijst, lang nadat ze zich aangemeld hebben. Door dit te doen houd je aanmelders tevreden (en ingeschreven), maar stimuleer je hen om je content te delen met hun vrienden. Het is wel een kwestie van volhouden en doorzetten, maar daar heb je op de lange termijn alleen maar profijt van!

Stappenplan om je lijst op te bouwen

Dus als je dit allemaal doet wat hierboven staat, dan merk je een groei van het aantal email aanmeldingen. En het allerbeste? Met dit systeem, komen je inschrijvingen op de automatische piloot. Dat betekent dat je je lijst niet continu hoeft te promoten en je niet voor advertenties hoeft te betalen. Wil je hier meer over weten? Meld je dan aan voor de GRATIS lijstgroei challenge. Je ontvangt dan 5 waardevolle video lessen in je inbox.

Er zijn zeker nog andere dingen die je kunt doen om je lijst meer te promoten of om geld te spenderen om te adverteren. Dat is helemaal geweldig, maar met deze strategieën kom je al een heel eind, zeker als je het druk hebt of net begint.

Heb je vragen over het groeien van je email lijst? Wil je een strategie delen die voor jou werkt? Laat hieronder dan een reactie achter!

Pin voor later