De juiste prijs bepalen
De juiste prijs bepalen
31 oktober 2011 
1 min. leestijd

De juiste prijs bepalen

Een prijs op je product of dienst plakken kan best lastig zijn. Je wilt niet te veel vragen en jezelf uit de markt prijzen. Maar je wilt ook niet te weinig vragen. Een te lage prijs wordt namelijk vaak geassocieerd met slechte kwaliteit. Hoe bepaal je nu de juiste prijs voor je product of dienst?

Doe marktonderzoek

Je kunt zelf eenvoudig marktonderzoek doen. Ga gewoon eens kijken wat de gangbare prijzen op de markt zijn. Welke prijs hanteren jouw concurrenten? Je kan je dan als goedkoper positioneren en net een wat lagere prijs vragen. Bied je speciale diensten of unieke producten aan, dan kun je de prijs wat hoger maken en je positioneren als beter, exclusiever of uniek etc. Vraag ook eens aan vrienden en familie hoeveel ze bereid zijn te betalen voor jouw product of dienst.

Bereken je kosten

Kijk niet alleen naar welke prijzen je concurrenten hanteren, maar stem de prijs ook af op jouw situatie en de kosten die je maakt. Je wilt niet dat de prijs lager is dan de kosten die je maakt om het product te ontwikkelen en te verkopen. Denk daarbij niet alleen aan de productiekosten, maar ook aan de kosten voor je pand, transport, telefoonkosten, internetkosten, promotiekosten etc. Bepaal je ook hoe hoog je salaris redelijkerwijs zou moeten zijn om rond te komen. Vervolgens kun je uit al deze gegevens vaststellen wat de minimale prijs voor je dienst of product zou moeten zijn. Dit is de ondergrens van je prijs.

Wat is de klantwaarde

Natuurlijk wil je ook graag winst maken en je product of dienst niet tegen kostprijs verkopen. Maar hoeveel meer kun je nu eigenlijk voor je product of dienst vragen? 5% meer, 25% meer of zelfs 100% meer? Dat hangt van verschillende zaken af. Het belangrijkste criterium is de klantwaarde. De bovengrens van je prijs wordt bepaald door de waarde die een klant hecht aan je product of dienst. Hoeveel waarde levert het de klant op?

Stel je biedt een online boekhoudsysteem aan waardoor een ondernemer 3 uur tijd per maand uitspaart om zijn administratie te voeren. In deze tijd kan hij dus andere zaken doen. Als zijn uurtarief € 65,- per uur is dan is hij bereid om voor dit programma maximaal €195,- per maand te betalen.

Vraag een eerlijke prijs

Ben er zelf van overtuigd dat je een eerlijke prijs vraagt, zodat je de verwachtingen van je klanten waar kunt maken. Een hoge prijs wekt veel verwachtingen, die je wel waar moet maken. Als je een te lage prijs vraagt, kunnen klanten gaan twijfelen aan je vakbekwaamheid of de kwaliteit van je product. Ook moet het wel rendabel blijven. Je moet genoeg verdienen om je kosten te kunnen dekken en in je onderhoud te kunnen voorzien.

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen