Content recyclen: creatieve manieren om content te hergebruiken
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 april 2019 

Content recyclen: creatieve manieren om content te hergebruiken

Goede content verstevigt relaties met zowel bestaande als potentiële klanten en draagt bij aan een positieve reputatie. Het aardige aan content marketing is dat je de ‘verloren uurtjes’ nuttig kunt inzetten om nieuwe content te maken of bestaande content onder de aandacht te brengen. Het voortdurend produceren van interessante en boeiende content kost een hoop tijd, geld en moeite. Maar er is een oplossing: je content recyclen!

Inventariseer welke content je op voorraad hebt

Waarschijnlijk beschik je al over een hoop informatie die je gemakkelijk kunt recyclen. Maak eens een inventarisatie van alle content die je al hebt en die je kunt hergebruiken. En denk dan niet alleen aan blogs en web teksten, maar ook aan boeken, brochures, presentaties, nieuwsbrieven en andere juweeltjes waar je hard op gezwoegd hebt en die je nu hebt weggestopt op je harde schijf of in je papieren archief.

Heb je ooit een artikel gepubliceerd in een tijdschrift? Met wat aanpassingen kun je die zelfde informatie ook hergebruiken in een blog, korte video, checklist of infographic. Presentaties die je gegeven hebt, kun je ook online op Slideshare zetten en vervolgen weer delen via Linkedin of Twitter. Hieronder geef ik een aantal ideeën hoe je jouw content kunt hergebruiken.

Waarom content recyclen

Investeren in content marketing is goed voor je online vindbaarheid. Als je content deelt, kunnen mensen je online vinden. Dus hoe meer content je deelt, hoe groter de kans dat mensen ergens content van je tegenkomen. En als ze die content interessant vinden, willen ze waarschijnlijk meer blogs van je lezen of video’s bekijken. Jij laat zien wat je expertise is en bouwt vertrouwen op.

Maar al die content maken kost wel een hoop tijd. En tijd is ons meest kostbare bezit 😉 Dat krijg je nooit meer terug. Daarom is het goed om content te recyclen. Een blog of video maken kost een hoop tijd, duw wil je hier ook het maximale rendement uit halen. Daarom is het goed om na te denken hoe je die content nog meer in kunt zetten.

Als je een artikel geschreven hebt, hoe kun je dit dan nog meer gebruiken? Voor welk publiek is dit ook interessant en hoe kun je hen bereiken? Je kunt van één artikel misschien wel drie blogposts maken, vijf e-mails, twee infographics, een persbericht en talloze tweets. Met minimale inspanning behaal je dan maximaal resultaat.

Aanvragen checklist pakkende titels maken

Stel jezelf de volgende 3 vragen: 

  1. Hoe kan ik de content nog anders gebruiken?
  2. Waar kan ik de content nog anders gebruiken?
  3. Wie anders is er nog geïnteresseerd in deze content?

Het gaat om het woord ‘anders’. Hoe kan je bepaalde content nog meer gebruiken? Houd er wel rekening mee dat ieder platform zo zijn eigen kenmerken heeft. Pas je content daar op aan. Een Facebook update heeft de meeste impact als het visueel is. Gebruik een quote uit het artikel en plaats dit op een aansprekende foto. En op Twitter heb je een beperkt aantal tekens om je boodschap over te brengen.

Mensen willen graag ‘snack bites’, hapklare brokken die ze gemakkelijk kunnen consumeren. Mensen willen geen lange artikelen lezen of langdradige video’s bekijken. Daar hebben ze helemaal geen tijd voor. Alle content die je deelt, moet op zichzelf een afgerond geheel zijn. Als iemand een blog leest, moet daar geen voorkennis voor nodig zijn.

Content in een nieuw jasje

Content hergebruiken en opnieuw vorm geven op verschillende platformen is een stuk gemakkelijker dan nieuwe content maken. Geef de bestaande content een nieuw doel. Een artikel kan je als input gebruiken voor nieuwsbrieven, gastblogs en tweets. Deze ‘nieuwe’ content helpt je om relaties op te bouwen met een groter publiek. Met gastblogs bereik je een groter lezerspubliek en door de content op Twitter te delen bereik je jouw volgers.

Natuurlijk kun je niet alle content op deze manier produceren. Je zult ook nieuwe content aan deze mix moeten toevoegen om ervoor te zorgen dat je content relevant en up-to-date is. Maar door met een vernieuwde blik naar bestaande content te kijken, krijg je wel nieuwe ideeën. Wanneer mensen een vraag stellen in het reactieveld onder je laatste blog, waarom zou je dan geen nieuw blog schrijven om deze vraag te beantwoorden?

Creatief omgaan met je bestaande content bespaart je een hoop tijd, geld en inspanning!

Ideeën om een blog artikel te recyclen

Ter inspiratie deel ik hieronder een aantal ideeën hoe je jouw blog artikel kunt hergebruiken. Natuurijk kun je ook andere content hergebruiken, maar hopelijk helpen deze voorbeelden je op weg 😉

  • Maak een korte video van de inhoud van het artikel. Deze video kun je op YouTube delen en vervolgens insluiten in een blog, delen op jouw social media profielen en in jouw nieuwsbrief.
  • Van een aantal van je beste artikelen kun je een e-book of een whitepaper maken. Dit kun je vervolgens cadeau geven aan klanten en prospects.
  • Organiseer een webinar over het onderwerp voor klanten of geef een presentatie bij een lokale netwerkbijeenkomst.
  • Maak een infographic om de informatie visueel te presenteren. Infographics zijn enorm populair en worden goed gedeeld op sociale netwerken.
  • De inhoud kun je omzetten in een aantal korte berichten als Facebook updates en tweets. Het is altijd handig als je goede tips en content klaar hebt om te delen.
  • Maak een checklist van je artikel en geef dit gratis weg om mensen op je mailinglijst te krijgen.
  • Maak een ‘how to’ demo video. Deze kun je op een dvd opnemen en aan nieuwe klanten geven. Of je kunt deze afspelen bij beurzen en evenementen.
  • Pas het artikel een beetje aan en plaats het als een gastblog op een platform dat veel lezers heeft.
  • Maak een podcast van het artikel. Het toevoegen van deze audio aan je blogartikel geeft de lezer een andere optie, ze kunnen nu ook luisteraars worden.
  • Maak een Slidshare presentatie van de inhoud van het artikel en deel dit ook op je LinkedIn profiel.

Ga content recyclen!

Dit zijn een paar ideetjes om je op weg te helpen. Ga content recyclen! Bedenk dus bij alle content die je maakt, hoe je deze nog anders in kunt zetten. Als je een blog maakt, hoe kun je deze content dan hergebruiken? Het bespaart een hoop tijd als je niet steeds nieuwe content hoeft te bedenken.

Heb jij nog handige tips om content te recyclen? Deel ze dan in het reactieveld hieronder!

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Content recyclen - tips om content slim in te zetten door deze te hergebruiken

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.

Door

Lizzie

op 10 April 2019

Handige tips! Goed om over na te denken en nog weer eens te gebruiken!

Door

Maaike Gulden

op 10 April 2019

Fijn om te horen dat e wat hebt aan mijn tips om je content te recyclen. Soms zijn we veel te druk met het steeds maar maken van nieuwe content, dat we vergeten dat we al zoveel goede content hebben ;)

Door

Felice Veenman

op 10 April 2019

ik blog al 8 jaar en heb dus genoeg content om met regelmaat te updaten. ik merk dat dat goed werkt

Door

Maaike Gulden

op 10 April 2019

Als je al zolang blogt kan ik me voorstellen dat je al super veel content hebt!

Door

Ingrid

op 10 April 2019

Goeie tip maar ik zal dit nog eens een keertje opnieuw moeten lezen om het daadwerkelijk ook te kunnen gebruiken.

Door

Maaike Gulden

op 10 April 2019

Dit artikel blijst gewoon online staan hoor dus je kunt hier altijd terug komen om de tips om je content te hergebruiken nog eens op je gemakje terug te lezen ;)

Door

Natasja

op 10 April 2019

Wauw wat een interessant artikel. Ik ben nog maar net gestart met mijn blog, maar aan een aantal tips heb ik zeker wat, zoals een artikel omzetten naar een YouTube video. Ik ga hier zeker eens dieper in duiken!

Door

Maaike Gulden

op 10 April 2019

Wat leuk dat je zo enthousiast bent over deze tips om je content te recyclen en dat je hier meteen mee aan de slag gaat!

Door

Melissa

op 10 April 2019

Vaak herschrijf ik wel een oud artikel. Vind dat dit moet kunnen.

Door

Maaike Gulden

op 10 April 2019

Tuurlijk kun je een oud artikel altijd weer updaten!

Door

Maaike Gulden

op 10 April 2019

Leuk om te horen dat je een paar van deze tips om je content te recyclen uit haat proberen ;)

Door

Sandra

op 11 April 2019

Dank je wel voor de leuke tips! Ik ga er zeker mee aan de slag

Door

Maaike Gulden

op 11 April 2019

Tof om te horen dat je wat aan de tips hebt en dat je er ook mee aan de slag gaat om je content te recyclen. Bespaart je weer een hoop tijd!

Door

Wanda

op 11 April 2019

Handige tip om inderdaad eens een oud artikel te updaten en zo weer te kunnen gebruiken! Dat ga ik zeker doen!

Door

Marieke

op 11 April 2019

Wat een handige tips zeg. Nooit bij stilgestaan om content te recyclen.

Door

Janet

op 12 April 2019

Ik moet dit zeker doen, maar heb het eigenlijk veel te druk met nieuwe content schrijven dan met oude blogs recyclen. Moet er zeker meer aandacht aan besteden binnenkort.

Door

Maaike Gulden

op 14 April 2019

Je oude content promoten en optimaal gebruiken is zeker zo belangrijk dan alleen maar nieuwe content maken ;)

Reactie plaatsen