Content curation kun je goed gebruiken in je social media strategie. Social media en content gaan hand in hand. Want als je niks te melden hebt op social media, waarom zouden mensen je dan volgen op Twitter, Facebook of Instagram? Mensen volgen jou omdat ze inspiratie willen, iets willen leren of gewoon vermaakt willen worden.
Content inspiratie nodig?
Het is goed om een content planning of strategie te hebben. Heb je nog geen content planning? Lees dan dit artikel over hoe je een content planning maakt voor een heel jaar, in minder dan een uur. Maar wat als je helemaal geen inspiratie hebt? Of niet genoeg tijd om iedere keer weer met originele content op de proppen te komen? Content marketing is hard werken.
Het kost vooral tijd om steeds nieuwe content te maken. Daarom is het slim om sowieso je eigen content te hergebruiken, maar ook gebruik te maken van content curatie. Je maakt dan gebruik van de creativiteit van anderen en maakt daar weer je eigen content van. Sommige mensen zijn heel goed in content curation. En je weet dan dat je hen moet volgen omdat ze altijd waardevolle artikelen delen. Zo volg ik Herman Couwenbergh op Twitter omdat hij altijd waardevolle artikelen deelt met de laatste social media updates.
Je eigen content hergebruiken
Gelukkig hoef je niet steeds nieuwe content te bedenken. Dan heb je er een fulltime dagtaak aan! Natuurlijk kun je jouw bestaande content goed hergebruiken. Dat doen we meestal veel te weinig. Maar waarom zou je steeds nieuwe content maken, als je al heel veel waardevolle blogs of video’s hebt? Toch zonde als niemand die oude content meer ziet?
Ik was laatst eens door mijn oude artikelen aan het scrollen en zag toen pas wat een schat aan informatie over online marketing ik al op mijn website heb, al zeg ik het zelf 😉 En die oude blogs promoot ik veel te weinig terwijl er veel nog hartstikke waardevol zijn! Heb je geen idee hoe je jouw oude content kan hergebruiken of inspiratie nodig? Lees dan dit artikel over je content recyclen.
Je hoeft niet alle content zelf te verzinnen
Misschien is het een hele geruststelling, maar je hoeft niet alle content zelf te verzinnen. Er zijn al zo veel goede artikelen geschreven, onderzoeken gedaan en quotes bedacht. Deze content kun je gerust gebruiken als het past bij het beeld dat jij wil uitstralen of bij de boodschap die jij wil overbrengen. Het is helemaal niet erg om de content van anderen te gebruiken, als je maar transparant bent over de bron. Het is juist super sociaal als je dat doet!
Het internet wordt overspoeld met informatie, en de aandacht spanne wordt steeds kleiner. Het is belangrijk dat mensen regelmatig iets van jou horen of voorbij zien komen op social media zodat ze je niet vergeten in deze content gedreven wereld. Maar je hebt waarschijnlijk wel wat meer te doen dan iedere dag bloggen of video’s te maken 😉
Voordelen van content curation
Door regelmatig content te delen, blijf je top of mind. Je blijft onder de aandacht van jouw publiek. En door content van anderen te delen, kun je dus iets van waarde delen. Dit draagt bij aan je zichtbaarheid en bereik. Denk aan marktonderzoeken, nieuwtjes uit de branche, handleidingen, infographics, quotes etc. Mensen waarderen het als je ook waardevolle content van anderen deelt. Dus kom je een interessant artikel of video tegen? Deel het dan!
- Dit is waardevol voor je volgers, zij profiteren hier ook van doordat je het deelt.
- Maar ook voor de bedenker van deze content waardoor je goodwill opbouwt.
Als je die persoon ook vermeld of tagged in je social media post of blog, breng je jezelf ook bij diegene onder de aandacht. Iedereen die content maakt waardeert het als anderen die content verder delen. Zo bouw je credits op. Dus heb je een beperkt budget of weinig tijd om steeds originele content te creëren. Maak dan gewoon gebruik van de creativiteit van anderen!
Werk aan de like- en gunfactor
Het maakt je sympathiek als je niet alleen jouw eigen content deelt, maar ook de blogs, video’s of podcasts van anderen. Content die waardevol is voor jouw fans en volgers. Je houdt deze niet voor jezelf, maar deelt deze zodat zij hier ook profijt van hebben. Dit maakt je alleen maar socialer. En daarmee laat je ook zien dat je je ook verdiept o je vakkennis te vergroten.
Natuurlijk geef je de originele auteurs credits. De kans is groot dat zij jou die gunst ook een keer terug doen en jouw content delen. En een slimme manier om met hen in contact te komen door een @mention in een tweet bijvoorbeeld. Zo trek je zeker hen aandacht! Dat kan het begin zijn van waardevolle relaties of interessante gesprekken!
Content curation strategie
Ga niet zo maar wat content delen om maar iets te delen. Zorg dat je hier ook een strategie voor hebt. De content moet wel passen bij jouw onderwerp. Waar wil je om bekend staan? Om welke expertise? En past het ook bij je doelgroep? Is het interessant voor hen? Wat hebben zij hier aan? En draagt het bij aan jouw doel? De definitie van content curation volgens Wikipedia: is the process of gathering information relevant to a particular topic or area of interest. Het moet dus RELEVANT zijn!
Wil je het slim inzetten voor je marketing? Voeg dan zelf wel iets toe. Dit is een veel gemaakte fout bij content curation. Duiding is belangrijk. Voeg zelf commentaar of een reactie toe aan de curated content. Deel dit niet zonder hier zelf iets aan toe te voegen. Want door jouw opinie toe te voegen aan een onderzoek of een infographic te maken van onderzoeksgegevens, maak je hier weer nieuwe, originele en authentieke content van.
Context of duiding toevoegen
Door jouw eigen mening toe te voegen, werk je aan jouw expert status. Ook voor je publiek is het dan duidelijk waarom je deze content deelt. Als je een tweet van iemand anders deelt, gebruik dan de optie om zelf commentaar toe te voegen (citeer tweet). Die begeleidende tekst kan zo eenvoudig zijn als: ‘leesvoer’ of ‘ook interessant voor de gezondheidszorg’. Je kunt een blog of onderzoek van iemand anders delen op jouw website. Door daar zelf jouw mening aan toe te voegen, maak je er een nieuw, uniek blog van. Denk aan een lijstje met ’10 waardevolle online marketing blogs’ of ‘7 interessante artikelen over Instagram marketing’.
Eigen content cureren
Natuurlijk ook je eigen content cureren. Een leuke manier om oude content weer te hergebruiken en onder de aandacht te brengen. Recentelijk heb ik zo een aantal handige overzichtspagina’s gemaakt van alle social media tips waarover ik al eens een artikel geschreven heb. Deze heb ik verzameld per social media kanaal zodat het overzichtelijk is voor iedereen die hier meer over wil weten. En daardoor kan ik mijn oude artikelen weer onder de aandacht brengen Hieronder een aantal voorbeelden hoe ik dat gedaan heb:
Tot slot
Maak vooral gebruik van de creativiteit en content van anderen, maar wel met bronvermelding. Daarmee help je niet alleen je volgers, maar ook de content makers. Voeg wel altijd enige context of duiding toe als je content van anderen hergebruikt. Dat is het allerbelangrijkste van content curatie. Je laat dan jouw expertise zien en maakt er je eigen, nieuwe content van.
Maak jij gebruik van content curation? En hoe zet je het in?
Vind je dit interessant? Pin voor later!
Nadia
op 18 Mar 2019Maaike Gulden
op 18 Mar 2019Janet
op 17 Mar 2019Maaike Gulden
op 17 Mar 2019Dhini
op 14 Mar 2019Maaike Gulden
op 14 Mar 2019Skincarebynaomi
op 14 Mar 2019Maaike Gulden
op 14 Mar 2019nicole
op 14 Mar 2019Maaike Gulden
op 14 Mar 2019lodi
op 14 Mar 2019Maaike Gulden
op 14 Mar 2019