Periscope is een mooi kanaal om jezelf te profileren. Je kan een live video uitzenden vanaf je mobiele apparaat en kijkers kunnen deze uitzending volgen via de app of de Periscope website. Maar de video is live en kun je dus niet meer editen. Daarom is het goed je live video voor te bereiden. Hoe kun je een Periscope uitzending voorbereiden?
– Laatste update 27 februari 2019 –
Periscope uitzending voorbereiden
Je kunt dus een persoonlijke band opbouwen met mensen omdat ze je live kunnen zien en direct interactie aangaan. Het is een mooie manier om jezelf te profileren en op de kaart te zetten. Hieronder een aantal tips om een goede kickstart te maken met de voorbereiding van je Periscope uitzending.
1. Bereid je uitzending voor
Bepaal over welk onderwerp je een uitzending gaat doen. Maak eventueel een checklist. Zelf heb ik er vaak een A4-tje naast liggen met de punten die ik ga bespreken. Je kunt niet je hele uitzending voorbereiden want je maakt een uitzending samen met de kijkers. Zij kunnen interactie aangaan en vragen stellen. Juist dat maakt Periscope zo leuk. Maar zo onthoud je wel de rode draad als je wordt afgeleid door alle vragen en melding van kijkers die deelnemen aan je uitzending.
2. Promoot je uitzending vooraf
Als je de uitzending voorbereidt, en weet over welk onderwerp je gaat uitzenden, kun je dit ook vooraf promoten om mensen op de hoogte te stellen. Op Twitter kun je gewoon zeggen dat je over 10 of 15 minuten live gaat en het onderwerp waarover je uitzending gaat. Je kunt het ook op andere social media kanalen promotie maken voor je uitzending. Plaats een bericht op Facebook of Instagram bijvoorbeeld om te vertellen hoe laat je een uitzending gaat doen en waarover.
3. Zorg voor een mooi openingsshot
Zodra je op de knop drukt om de uitzending te starten, ben je ook direct live. Het eerst shot waar je je camera op richt, wordt als thumbnail weergegeven bij je uitzending en dit blijft dus 24 uur zichtbaar op Periscope én op Twitter. Kies dus een mooi beeld als openingsshot. Voorkom dat je de camera op je voeten of de vloer richt als je op ‘Start uitzending’ klikt want dat beeld blijft 24 uur als thumbnail bij je uitzending staan.
Update: herhalingen van uitzendingen blijven beschikbaar (dus langer dan 24 uur) en je openingsshot is niet meer de thumbnail. Deze kun je zelf instellen.
4. Gebruik een aansprekende titel
Je moet mensen over de drempel trekken van je uitzending. Zorg dus voor een prikkelende titel zodat mensen ook een kijkje in jouw uitzending nemen. De titel moet ook wel duidelijk het onderwerp aangeven waar je Periscope uitzending over gaat. Gebruik emoticons om meer op te vallen in de tijdlijn op Twitter. Zet je Titel eventueel al klaar in je ‘notes’ op je mobiel zodat je deze alleen maar hoeft te kopiëren. Ook handig als de connectie verbroken wordt en je snel een nieuwe uitzending wil starten.
5. Zet het Twitter icoon aan als je live gaat
Als je het Twitter icoon aanklikt voordat je de uitzending start, krijgen je Twitter volgers hier een melding van in hun tijdlijn. Zeker als je nog niet zo veel volgers hebt op Periscope, kun je via Twitter wel een groot publiek bereiken, namelijk al je Twitter volgers. En als de titel hen aanspreekt, klikken ze hopelijk op de link naar je uitzending.
Johnny
op 16 Aug 2015