Expert in je vakgebied, hoe wordt je dat? 10 praktische tips
Expert in je vakgebied, hoe wordt je dat? 10 praktische tips
04 december 2013 
4 min. leestijd

Expert in je vakgebied, hoe wordt je dat? 10 praktische tips

Gezien worden als expert in je vakgebied heeft veel voordelen. Mensen doen graag zaken met een expert, met iemand die echt verstand van zaken heeft. Omdat ze er vertrouwen in hebben dat zo’n expert hen het beste kan helpen. Als jij een knieoperatie nodig hebt, word je dan liever geholpen door een huisarts of door een orthopeed? Maar hoe doe je dat als je net begint? Hoe zorg je ervoor dat mensen jou zien als de  expert in je vakgebied?

Hoe wordt jij expert in je vakgebied

Mensen hebben veel vertrouwen in een expert. Maar hoe kun je dit vertrouwen opbouwen bij mensen die nog nooit zaken met je gedaan hebben? Zij hebben nog geen ervaring met jouw producten of diensten en zullen dus eerst overtuigd moeten zijn van jouw expertise. Ze zoeken bewijs voor jouw deskundigheid en betrouwbaarheid. Lees hieronder een aantal tips hoe jij de expert in je vakgebied kunt worden.

Tip: lees hier als aanvulling 12 tips om een expert positie op te bouwen.

1. Focus

Als expert bekend staan in de hele markt dat lijkt haast onmogelijk. Of toch niet? Het is maar net wat jij als je markt beschouwt. Kies een specifieke doelgroep en een heldere focus, en wordt de expert in je eigen marktsegment. Kies een niche! Vertrouwen opbouwen kan alleen als je je doelgroep heel goed kent, weet wat ze nodig hebben en naar welke content ze op zoek zijn. Die content ga je vervolgens delen in de vorm van blog, video’s of podcasts.

Tip: lees hier hoe je een winstgevende niche kiest en vanzelf klanten aantrekt

2. Wees consistent

Zorg voor een herkenbare uitstraling en een consistente boodschap. Kies bijvoorbeeld drie aspecten van je dienstverlening waarop je wil uitblinken. Handel daarna en communiceer dat ook. Hoe duidelijker jouw boodschap, hoe gemakkelijker anderen jou weer kunnen doorverkopen.

3. Bouw je netwerk actief uit

Wacht niet alleen af tot je publiek jou vindt, maar zorg dat je daar bent waar je doelgroep actief is. Volgers en fans komen niet vanzelf. Zorg er dus voor dat je jouw netwerk actief uitbreidt. Want hoe meer mensen je in eerste instantie met jouw boodschap bereikt, hoe groter de kans dat iemand hier iets van oppikt en dit weer deelt met zijn of haar eigen netwerk.

4. Vraag om aanbevelingen

Succesvol een project of training afgerond? Vraag de klant zijn tevredenheid te verwoorden op schrift of als videoboodschap. De meeste tevreden klanten zullen dat graag voor je doen! Wat anderen zeggen over jou, jouw product of dienst is veel overtuigender dan wat jij zelf zegt. Zelfs als je het veel beter kunt verwoorden. Deze aanbevelingen kun je tonen op je website of verspreiden via social media kanalen.

5. Vertel hoe lang je in het vak zit

Als je al geruime tijd in het vak zit, schept dat direct vertrouwen. Communiceer hoe lang je bedrijf al bestaat. Als je net voor jezelf begonnen bent, communiceer dan jouw persoonlijke ervaring in je vakgebied. Je kunt ook mijlpalen vieren zoals ‘speciaal aanbod omdat we 15 jaar bestaan’.

Expert in je vakgebied, hoe doe je dat?

6. Kracht van getallen

Mensen worden beïnvloed door wat de grote menigte ervan vindt, wat de heersende opinie is of door meningen van anderen. Wanneer veel mensen je op Twitter volgen, dan zal je informatie wel interessant zijn. En als je veel klanten hebt dan zullen je producten of diensten wel goed zijn. Plaats een widget op je website of blog die laten zien hoeveel mensen je volgen op Facebook, Twitter of andere sociale media. Bij blogberichten kun je tonen hoe vaak die artikelen gelezen

7. Laat zien dat je in de media staat

Mensen denken meteen dat je wel goed in je vak moet zijn om in een (lokale) krant, tijdschrift of op een veel gelezen blog genoemd te worden. Maak een aparte mediapagina aan op je website, vermeld dit bij de pagina ‘over ons’ of voeg een omschrijving toe “zoals aanbevolen in …” en dan een link naar het artikel of interview.

8. Blijf in contact met je klanten

Mensen komen vaak toevallig op je website als ze zich nog aan het oriënteren zijn en zullen niet meteen klant bij je te worden. Door iets weg te geven, kun je mensen aanmoedigen om zich in te schrijven voor jouw mailinglijst. Mensen die op je mailinglijst staan, kun je blijven informeren over jouw kennis en aanbod. Je blijft dan ‘on top of mind’ en wanneer ze zo ver zijn om het product of dienst aan te schaffen dat jij levert, denken ze meteen aan jou. Als je dit niet doet, zijn mensen je vaak ook snel weer vergeten.

9. Relevante content

Geef waardevolle informatie weg zodat mensen kennis kunnen maken met je expertise. Dit kan in de vorm van een bloggen, whitepaper, video’s of een stappenplan. Deel content waar de klant naar op zoek is zodat je beter gevonden wordt. Verplaats je in de doelgroep. Tegen welke problemen lopen zij aan? Welke informatie vinden zij belangrijk? Denk bij deze content ook aan reviews, aanbevelingen en andere bijdragen van klanten die anderen over de streep trekken.

10. Schrijf een boek

Een boek is een mooie manier om te laten zien dat je echt verstand van zaken hebt. Juist door je kennis te delen over een specifiek onderwerp, gaat jouw doelgroep je beschouwen als een expert op je vakgebied. Dit boek kun je gebruiken om je mailinglijst op te bouwen, maar ook om aan tafel te komen bij je ideale klant, je droomopdracht te verwerven, media aandacht te krijgen, spreekopdrachten, klantaanbevelingen en zorgt voor veel meer volgers op sociale media.

Heb jij nog aanvullende tips om gezien te worden als expert in je vakgebied? Deel ze dan hieronder.

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Veronika Rutten
Door

Veronika Rutten

op 05 Dec 2013

Het is zo simpel en duidelijk - maar men moet toch regelmatig herinnerd worden! Bedankt voor de krachtige tips!

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down