Social Media worden steeds populairder en je kunt twitter, facebook of linkedin ook goed inzetten voor je onderneming. Dit vergroot de zichtbaarheid van je bedrijf en je activiteiten. Het gebruik van social media kan dus een goede marketingtool zijn, mits je deze op de juiste manier inzet. Social media wordt vaak ingezet omdat het gratis is of omdat de concurrentie het ook doet. Maar het kost wel tijd en weet je ook wat je er precies mee wilt bereiken? Wat is je doel met social media?
Wat wil je met de inzet van social media bereiken?
Het gebruik van social media moet geen doel op zichzelf zijn, maar een onderdeel zijn van je bedrijfsstrategie. Bovendien moet het ook aansluiten bij je doelgroep. Op welke sociale netwerken is jouw doelgroep actief? Op Twitter, Facebook of Linkedin? Je moet daar zijn, waar jouw doelgroep ook online actief is. Als je niet eerst goed nadenkt over wat je doelstelling is, wat je met welke kanalen wilt bereiken, en geen plan maakt dan kun je de plank volledig mis slaan en veel kostbare tijd verspillen. Social media is een middel om je doel te bereiken en moet geen doel op zich zijn.
Leestips:
Voorbeelden van social media doelstellingen
Bedrijven vergeten bij de inzet van social media vaak een doelstelling te formuleren of
hebben maar 1 doel, en dat is meer verkopen. Uiteindelijk draait het in iedere onderneming om geld verdienen want anders heb je geen bestaansrecht. Maar social media vereist tweerichtingsverkeer, het is een dialoog en een andere manier van communiceren met klanten. Als je social media alleen maar inzet om directe reclame te zenden dan zal dat als spammen ervaren worden. Je zult dan niet veel volgers, fans of ambassadeurs krijgen voor je merk of bedrijf.
1. Verhogen naamsbekendheid
Je kunt op social media communiceren wie je bent en wat je doet en waar je goed in bent.
Wanneer je regelmatig nieuws en waardevolle informatie deelt, gaan anderen jou of je bedrijf als expert in jouw vakgebied bestempelen. Geef berichten af en toe ook een persoonlijke noot. Zo kun je werken aan je “know, like en trust” factor en zijn klanten bereid eerder zaken met je te doen.
2. Klantenbinding
Door social media te gebruiken, kun je in contact komen met je doelgroep. Je kunt de dialoog aangaan en betrokkenheid tonen. Wees niet bang voor kritiek. Door het gesprek aan te gaan en problemen op te lossen, schep je vertrouwen, krijg je meer kennis van je klanten en weet je waar de pijn zit. Jouw klanten voelen zich ook gehoord en serieus genomen, grote kans dat je er een ambassadeur of fan bij hebt en dat deze klant weer bij je terug komt!
3. Reputatiebewaking
Op internet kun je volgen wat er gezegd wordt over je merk, product, bedrijf en concurrentie. Dit geeft veel nieuwe inzichten en leerpunten. Door social media te monitoren kun je snel reageren op reacties en kritiek van (potentiële) klanten. Openheid en betrokkenheid kunnen een positieve invloed hebben op je imago, op je reputatie. Ook kun je volgen wat jouw concurrenten in de branche doen en hiervan leren.
4. Meer bezoekers naar je website
Het is goed om in de berichten die je op social media netwerken plaatst een link te maken naar je website. Door een link op Twitter, Facebook of Linkedin kun je meer bezoekers op je website krijgen. Inkomende links zijn ook een manier om hoger te scoren in de zoekmachine rankings
5. Betere positie in de zoekmachines
Het gebruik van social media heeft een positieve invloed op de zoekmachine ranking. Veel social media websites maken gebruik van no-follow tags. Dat betekent dat zoekmachines ze niet volgen. Toch scoren social media websites vaak erg hoog in zoekmachines. Websites met een social-gedeelte in het linkprofiel (dus de no-follow linkjes) blijken beter te ranken dan websites zonder no-follow linkjes. Dit onderstreept het belang van
een zogenaamd ‘natuurlijk’ linkprofiel. Als mensen het over je site hebben (en linken via social media) is dit een natuurlijk proces. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites met een natuurlijk linkprofiel.
6. Recruitment
Online werving via sociale media kanalen wordt steeds populairder. Met social media kun je redelijk eenvoudig nieuw talent opsporen. Online profielen zijn gestandaardiseerd en dus gemakkelijk te vergelijken. Bovendien zijn online profielen beter te vinden door geautomatiseerde screening tools.
7. Nieuwe klanten aantrekken
Met de komst van social media is niche marketing nog eenvoudiger geworden. Je kunt via sociale platformen gericht zoeken op bijvoorbeeld demografische kenmerken en interesses en je specifiek op deze doelgroep richten. Daarnaast zullen er ook klanten naar je toekomen als je social media correct inzet. Door het opbouwen van een ambassadeursnetwerk, zal je sociale netwerk voor mond-tot-mond reclame gaan zorgen. Hierdoor kan het voorkomen dat je klanten, ver buiten je eigen regio krijgt. Klanten die je zonder social media, waarschijnlijk nooit had kunnen bereiken.
8. Input productontwikkeling
Door social media te monitoren krijg je inzicht in de wensen van klanten. Deze input kun je gebruiken om je producten te verbeteren of om nieuwe producten te ontwikkelen die van toegevoegde waarde zijn voor je klanten. Binnen sociale netwerken hebben mensen een enorme betrokkenheid en helpen elkaar meestal belangeloos. Ga dus ook gewoon op zoek naar mensen die je kunnen helpen.
Meten = Weten
Dit zijn maar een aantal voorbeelden van mogelijke doelstellingen. Dit is voor iedereen anders, maar het is aan te raden om eerst goed na te denken welke social media je in wilt zetten en waarom. En natuurlijk is het belangrijk om ook te meten of deze doelstelling ook bereikt wordt zodat je bij kunt sturen. Google analytics is daar een mooi hulpmiddel bij.