Mailinglijst opbouwen als ondernemer of blogger? 3 goede redenen
Waarschijnlijk heb je het al vaker gehoord: ‘build your list’ of ‘money is in the list’! Ben je toch nog niet overtuigd dat een mailinglijst opbouwen het allerbelangrijkste is voor iedere ondernemer? Lees dan vooral verder. In dit artikel deel ik een aantal reden waarom e-mailmarketing belangrijk is, welk programma ik gebruik en wanneer het absoluut geen zin heeft om emailadressen te verzamelen.
Waarom mailinglijst opbouwen?
Waarom zou je een mailinglijst opbouwen?
Als je iets online wilt verkopen, heb je nu eenmaal een email lijst nodig. Zo simpel is het eigenlijk.
Met zo’n lijst kun je namelijk met mensen in contact blijven, en als ze leuk vinden wat je deelt, groeit het vertrouwen. En als dat vertrouwen groeit, gaan ze ook bij je kopen. Mensen doen alleen zaken met mensen die ze leuk vinden en vertrouwen.
Niet zeker of je een e-maillijst zou moeten opbouwen? Hieronder een paar redenen waarom voor jou als blogger of online ondernemer een mailinglijst opbouwen een absolute must is.
Voordelen mailinglijst opbouwen
Een lijst opbouwen kost tijd en levert niet direct geld op. Maar een waardevolle lijst is de belangrijkste aanwinst voor je bedrijf! Een mailinglijst heeft namelijk een aantal voordelen. Daarbij kun je denken aan:
- Misschien komen mensen je toevallig tegen op internet en zijn je in alle hectiek zo weer vergeten. Ze scrollen verder of zijn afgeleid door de deurbel. Als je hun mailadres hebt kun je met hen in contact blijven.
- Mensen checken meestal niet dagelijks jouw social media profiel. Ze moeten je berichten dus toevallig op hun tijdlijn voorbij zien komen (en dat wordt tegenwoordig steeds lastiger met de algoritmes). Maar mensen checken wel dagelijks hun inbox.
- Je hebt controle over jouw lijst in tegenstelling tot social media. Daar ben je afhankelijk van de regels en algoritmes van de platformen die bepalen wie je berichten te zien krijgen en hoe lang je bericht mag zijn.
#1 Je hebt controle over je mailinglijst
Behalve je website, is je mailinglijst het enige waar je als ondernemer controle over hebt.
Social media zijn leuk, en absoluut essentieel om een winstgevend en betrokken blog of bedrijf op te bouwen. Je hebt interacties en kunt een connectie maken met je ideale klanten. Op social media kun je persoonlijke stukjes van je leven delen en gemakkelijk korte gesprekjes aangaan. En via social media kun je bezoekers naar je website sturen. Maar het heeft één groot nadeel: je hebt er geen enkele controle over.
Je bezit Instagram, Pinterest of ieder ander social media netwerk niet. Veel Twitter volgers is leuk en een enorm Instagram account kan je veel opleveren, maar uiteindelijk heb je er geen controle over. Ook al breng je hier nog zoveel tijd door en doe je alle mogelijke moeite om je account te groeien.
Zo’n social media kanaal kan gemakkelijk veranderen. Zij bepalen de regels en kunnen de regels of de algoritmen aanpassen. Dus als Facebook bepaalt dat je moet betalen zodat meer mensen je berichten zien, dan heb je daar geen invloed op. Als jij je alleen focust op social media dan bouw je jouw community op de verkeerde plek.
Gelukkig heb je wel controle over je nieuwsbrief. Die is helemaal van jou.
Dus zelfs als Instagram morgen de website of de regels verandert zodat nog maar 5 mensen je berichten zien, dan heb je nog altijd je emaillijst vol toegewijde volgers die graag je mailtjes openen en je berichten lezen.
#2 Nieuwsbrief abonnees kopen eerder
Ben je van plan om diensten of producten aan te bieden op je website? Dan moet je gewoonweg een mailinglijst opbouwen! Waarom? De inbox van mensen is heilig. Als ze je toestemming geven om hen mails te sturen, dan nodigen ze je als het ware uit in hun virtuele huis.
Mensen hebben een enorme hekel aan nutteloze mailtjes en spam in hun inbox, maar ze scrollen maar wat graag door een Instagram feed vol met foto’s van mensen die ze twee keer in hun leven gesproken hebben.
De meeste mensen zijn minder kieskeurig over wie ze volgen op social media dan op wie ze toelaten in hun inbox.
Dus als iemand zich inschrijft voor je mailinglijst, dan betekent dat ze je genoeg vertrouwen en dat betekent business. Het zijn geen follow for follow accounts op Twitter. Ze zijn echt en zijn betrokken. Ze zijn geïnteresseerd in wat je te melden hebt en ze hebben waarschijnlijk interesse in wat je te verkopen hebt.
Afgelopen maand vermelde ik onderaan mijn nieuwsbrief mijn vip coaching. Dat resulteerde in een aantal nieuwe klanten. En als ik een webinar geef dan stuur ik hierover een e-mail aan al mijn nieuwsbrief abonnees waardoor ik meer deelnemers heb.
Daarom is het belangrijk om je email inschrijvers in de watten te leggen en te koesteren. Ze zijn niet alleen je meest betrokken blog lezers, maar ook je trouwste klanten. Dit is jouw community, en je e-maillijst is je hoofdkwartier.
Als je een betrokken mailinglijst hebt, dan zitten er vanzelf mensen tussen die meer van je willen en bereid zijn om daarvoor te betalen.
#3 Makkelijkste manier om in contact te blijven
Een emaillijst is de makkelijkste manier om belangrijke aankondigingen te doen en met mensen in contact te blijven. Dit zijn mensen die al eerder interesse toonden in wat je biedt. Als je hen kunt mailen en zij vinden leuk wat je deelt, groeit het vertrouwen. En mensen kopen alleen bij je als ze je leuk vinden en ook genoeg vertrouwen.
Niet iedereen checkt je Instagram account of blog iedere dag tenzij ze helemaal weg zijn van je website natuurlijk 😉 Maar wat doen ze wel? Ze checken waarschijnlijk wel iedere dag hun e-mail. Dus als je iets belangrijks te melden hebt, en zeker wil zijn dat je publiek dit bericht ontvangt, dan is een mailinglijst een perfect medium om in contact te blijven.
Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen met het opbouwen van je lijst.
Want als je een betrokken mailinglijst hebt en hen continu voorziet van waardevolle informatie, dan zitten er vanzelf mensen tussen die meer van je willen en ook bereid zijn om daarvoor te betalen.
Waarom zou je geen email lijst opbouwen?
Persoonlijk denk ik dat een mailinglijst opbouwen voor de meeste bloggers en ondernemers super belangrijk is, maar er is één uitzondering.
Als je geen producten of diensten verkoopt, en ook nooit van plan bent om producten of diensten aan te bieden, dan heb je waarschijnlijk geen lijst nodig.
Maar ook als je blogt. just for fun, is een mailinglijst een mooie manier om je blog te promoten en meer lezers op je blog te krijgen. Gewoon omdat je mensen via een mailtje op de hoogte kunt stellen als je een nieuw blog online hebt gezet. Hierdoor krijg je dus meer lezers op je blog. Je kunt natuurlijk alleen maar rekenen op de SEO van je blog….maar meestal is dat alleen niet voldoende.
Welke emailprovider voor mailinglijst opbouwen?
Natuurlijk heb je een emailprovider nodig zodat alles op de automatische piloot verloopt. Je wilt niet iedereen handmatig gaan mailen 😉 Met deze email software kun je gemakkelijk je mailinglijst opbouwen en automatisch emails versturen.
Zelf gebruik ik ActiveCampaign voor mijn nieuwsbrief.
Ik heb met meerdere emailproviders gewerkt zoals Mailchimp en Aweber, maar ActiveCampaign werkt erg prettig en heeft als voordeel dat je met ‘tags’ kunt werken en mensen dus een label mee kan geven.
ActiveCampaign is een super handig programma om je mailinglijst op te bouwen en verkoopfunnels inzichtelijk te hebben. En je kunt al starten met een maandbedrag van 9 dollar als je minder dan 500 nieuwsbrief inschrijvingen hebt.
Mailinglijst opbouwen
Kortom, over je mailinglijst heb je controle. Je bepaalt zelf welke content je verstuurt en wanneer. Met deze mensen kun je in contact blijven en vertrouwen opbouwen. En als mensen je vertrouwen zullen ze ook eerder iets bij je kopen. Je mailinglijst is de gemakkelijkste manier om met mensen in contact te blijven.
Mensen checken je social media kanalen en website niet dagelijks terwijl ze hun e-mails wel iedere dag lezen. Als je online een product of dienst verkoopt, is een mailinglijst opbouwen dus een must.
Heb je nog vragen of opmerkingen over je mailinglijst opbouwen? Heb je zelf een nieuwsbrief? Ik vind het tof om jouw feedback te horen!
Vind je dit interessant? Pin voor later