Veel ondernemers zien inmiddels wel de voordelen van het zakelijk inzetten van sociale media. Het kost alleen wel een hoop tijd. Zeker als je profielen hebt op meerdere sociale netwerken, is het soms lasting om alles goed te beheren.
Het gebruik van een social media dashboard is dan een heel handig hulpmiddel. Zo’n dashboard maakt Twitter, Facebook en ander sociale media niet alleen een stuk efficiënter maar ook veel effectiever.
1. Meerdere sociale media accounts beheren
Hootsuite en Tweetdeck zijn de populairste programma’s en nog gratis te gebruiken ook. Het grote voordeel is dat je met zo’n dashboard meerdere sociale media accounts (Twitter, Facebook, LinkedIn etc.) vanuit één omgeving kunt beheren en monitoren.
Je kunt het zien als een soort cockpit van waaruit alles bestuurd wordt. Je kunt berichten schrijven en direct plaatsen op één of meerdere van de gekoppelde accounts. Je kunt hier per bericht een keuze maken. Het is ook mogelijk om met een team verschillende accounts te beheren
2. Overzichtelijke monitor functie
Daarnaast is zo’n dashboard een handig en overzichtelijk hulpmiddel om eenvoudig te monitoren wat er online over jouw organisatie, diensten of producten wordt gezegd.
Een sterke punt is de overzichtelijke presentatie van updates in kolommen. Je bepaalt zelf de inhoud van de kolommen. Bovendien kun je kolommen toevoegen, verwijderen en verplaatsen.
3. Berichten inplannen
Maar je kunt ook berichten inplannen met Hootsuite of Tweetdeck. Met de functie ‘schedule messages’ kun je berichten inplannen op verschillende tijdstippen.
Bij de berichtenfunctie is een ingebouwde link shortner om URL-links te verkorten. Ook een locatie toevoegen aan de berichten is eenvoudig gedaan.
TweetDeck
TweetDeck is eigendom van Twitter, maar je kunt hier meerdere social media accounts mee volgen en beheren. Dit dashboard is vooral gericht op individueel gebruik. Alle functies van TweetDeck zijn standaard beschikbaar en volledig gratis. Wel dien je Tweetdeck op je computer te installeren.
Voordeel van Tweetdeck
Het sterke punt van TweetDeck is de overzichtelijke presentatie van updates in kolommen die je zelf in kunt stellen.
Naast de URL-verkorter bit.ly beschikt TweetDeck over Deck.ly, waarmee je berichten langer dan 140 karakters op Twitter kunt plaatsen. Je bericht wordt dan afgebroken en voorzien van een link naar een pagina waarop de rest van het bericht te lezen is. TweetDeck is beschikbaar in een desktop, Android, iPhone, iPad en Chrome versie.
Wat kun je met TweetDeck?
- Beheren van je Twitter, Facebook, LinkedIn, MySpace, Foursquare en Google Buzz accounts.
- Berichten direct publiceren op één of meerdere van deze gekoppelde accounts. Je kunt per bericht een keuze maken op welke profielen je dit plaatst.
- Berichten inplannen en publiceren op vooraf ingestelde tijdstippen.
- Lijsten beheren om updates van bepaalde personen of over bepaalde onderwerpen te kunnen volgen.
- Kolommen toevoegen, verwijderen en verplaatsen.
- Automatisch URL’s verkorten met bit.ly.
- Berichten langer dan 140 karakters op Twitter plaatsen met behulp van Deck.ly.
Hootsuite
Hootsuite geeft je standaard (in de gratis versie) de mogelijkheid om 5 sociale netwerken en 2 RSS feeds te beheren. Voor iedere account wordt een nieuwe tabblad aangemaakt waar je de updates kunt zien van dat sociale netwerk.
Voordelen van Hootsuite
Het sterke punt van Hootsuite is dat je beschikt over statistieken. Hootsuite gebruikt daarvoor ow.ly. Dit is een URL-verkorter met geïntegreerde statistieken. Zo heb je een overzicht welke links populair zijn op Twitter en waar je bezoekers vandaan komen.
Het is mogelijk om statistieken voor een twitterprofiel te bekijken of voor een specifiek bericht. Hootsuite hoef je niet te installeren op je eigen computer, maar je kunt gewoon inloggen
Pro versie Hootsuite
Je kunt de mogelijkheden van Hootsuite uitbreiden met een betaald abonnement. Als je upgrade naar de Pro versie, kun je onbeperkt sociale netwerken en RSS-feeds toevoegen.
De Pro versie integreert Google Analytics en Facebook Insights én geeft de mogelijkheid om de accounts met een team te beheren. Daarbij is één teamgenoot inbegrepen, maar tegen betaling kan dit worden uitgebreid. Hootsuite heeft naast een browserversie ook versies voor de iPad, iPhone en Android.
Wat kun je met Hootsuite?
- Toevoegen van je Twitter, Facebook, LinkedIn, Foursquare, MySpace, WordPress, Ping fm en mixi accounts.
- RSS-feeds koppelen en automatisch toevoegen aan de verschillende sociale media profielen.
- Berichten direct publiceren op één of meerdere van de gekoppelde accounts. Je kunt per bericht een keuze maken op welke profielen je dit plaatst.
- Per account wordt een tabblad aangemaakt waarop kolommen met updates van data kunnen worden toevoegd.
- Kolommen kunnen met drag & drop worden gewisseld.
- Berichten inplannen en publiceren op vooraf ingestelde tijdstippen. Hootsuite geeft daarbij een overzicht van de berichten in de wachtrij.
- Automatisch URL’s verkorten met ow.ly.
Hootsuite of Tweetdeck?
Of je nu kiest voor Hootsuite of Tweetdeck, dat hangt af van je wensen en je persoonlijke voorkeuren. Je kunt ze allebei een tijdje uitproberen want deze dashboards zijn toch gratis. Het zal in ieder geval het beheren van je sociale media profielen een stuk gemakkelijker maken.
Joke
op 02 Nov 2020Maaike Gulden
op 03 Nov 2020Roel Peeters
op 19 Feb 2012maaike
op 23 Feb 2012