Voordelen van Tweetdeck en Hootsuite
Voordelen van Tweetdeck en Hootsuite
01 december 2011 
3 min. leestijd

Voordelen van Tweetdeck en Hootsuite

Veel ondernemers zien inmiddels wel de voordelen van het zakelijk inzetten van sociale media. Het kost alleen wel een hoop tijd. Zeker als je profielen hebt op meerdere sociale netwerken, is het soms lasting om alles goed te beheren.

Het gebruik van een social media dashboard is dan een heel handig hulpmiddel. Zo’n dashboard maakt Twitter, Facebook en ander sociale media niet alleen een stuk efficiënter maar ook veel effectiever.

1. Meerdere sociale media accounts beheren

Hootsuite en Tweetdeck zijn de populairste programma’s en nog gratis te gebruiken ook. Het grote voordeel is dat je met zo’n dashboard meerdere sociale media accounts (Twitter, Facebook, LinkedIn etc.) vanuit één omgeving kunt beheren en monitoren.

Je kunt het zien als een soort cockpit van waaruit alles bestuurd wordt. Je kunt berichten schrijven en direct plaatsen op één of meerdere van de gekoppelde accounts. Je kunt hier per bericht een keuze maken. Het is ook mogelijk om met een team verschillende accounts te beheren

2. Overzichtelijke monitor functie

Daarnaast is zo’n dashboard een handig en overzichtelijk hulpmiddel om eenvoudig te monitoren wat er online over jouw organisatie, diensten of producten wordt gezegd.

Een sterke punt is de overzichtelijke presentatie van updates in kolommen. Je bepaalt zelf de inhoud van de kolommen. Bovendien kun je kolommen toevoegen, verwijderen en verplaatsen.

3. Berichten inplannen

Maar je kunt ook berichten inplannen met Hootsuite of Tweetdeck. 
Met de functie ‘schedule messages’ kun je berichten inplannen op verschillende tijdstippen.

Bij de berichtenfunctie is een ingebouwde link shortner om URL-links te verkorten. Ook een locatie toevoegen aan de berichten is eenvoudig gedaan.

TweetDeck

TweetDeck is eigendom van Twitter, maar je kunt hier meerdere social media accounts mee volgen en beheren. Dit dashboard is vooral gericht op individueel gebruik. Alle functies van TweetDeck zijn standaard beschikbaar en volledig gratis. Wel dien je Tweetdeck op je computer te installeren.

Voordeel van Tweetdeck

Het sterke punt van TweetDeck is de overzichtelijke presentatie van updates in kolommen die je zelf in kunt stellen.

Naast de URL-verkorter bit.ly beschikt TweetDeck over Deck.ly, waarmee je berichten langer dan 140 karakters op Twitter kunt plaatsen. Je bericht wordt dan afgebroken en voorzien van een link naar een pagina waarop de rest van het bericht te lezen is. TweetDeck is beschikbaar in een desktop, Android, iPhone, iPad en Chrome versie.

Wat kun je met TweetDeck?

  • Beheren van je Twitter, Facebook, LinkedIn, MySpace, Foursquare en Google Buzz accounts.
  • Berichten direct publiceren op één of meerdere van deze gekoppelde accounts. Je kunt per bericht een keuze maken op welke profielen je dit plaatst.
  • Berichten inplannen en publiceren op vooraf ingestelde tijdstippen.
  • Lijsten beheren om updates van bepaalde personen of over bepaalde onderwerpen te kunnen volgen.
  • Kolommen toevoegen, verwijderen en verplaatsen.
  • Automatisch URL’s verkorten met bit.ly.
  • Berichten langer dan 140 karakters op Twitter plaatsen met behulp van Deck.ly.

Hootsuite

Hootsuite geeft je standaard (in de gratis versie) de mogelijkheid om 5 sociale netwerken en 2 RSS feeds te beheren. Voor iedere account wordt een nieuwe tabblad aangemaakt waar je de updates kunt zien van dat sociale netwerk.

Voordelen van Hootsuite

Het sterke punt van Hootsuite is dat je beschikt over statistieken. Hootsuite gebruikt daarvoor ow.ly. Dit is een URL-verkorter met geïntegreerde statistieken. Zo heb je een overzicht welke links populair zijn op Twitter en waar je bezoekers vandaan komen.

Het is mogelijk om statistieken voor een twitterprofiel te bekijken of voor een specifiek bericht. Hootsuite hoef je niet te installeren op je eigen computer, maar je kunt gewoon inloggen

Pro versie Hootsuite

Je kunt de mogelijkheden van Hootsuite uitbreiden met een betaald abonnement. Als je upgrade naar de Pro versie, kun je onbeperkt sociale netwerken en RSS-feeds toevoegen.

De Pro versie integreert Google Analytics en Facebook Insights én geeft de mogelijkheid om de accounts met een team te beheren. Daarbij is één teamgenoot inbegrepen, maar tegen betaling kan dit worden uitgebreid. Hootsuite heeft naast een browserversie ook versies voor de iPad, iPhone en Android.

Wat kun je met Hootsuite?

  • Toevoegen van je Twitter, Facebook, LinkedIn, Foursquare, MySpace, WordPress, Ping fm en mixi accounts.
  • RSS-feeds koppelen en automatisch toevoegen aan de verschillende sociale media profielen.
  • Berichten direct publiceren op één of meerdere van de gekoppelde accounts. Je kunt per bericht een keuze maken op welke profielen je dit plaatst.
  • Per account wordt een tabblad aangemaakt waarop kolommen met updates van data kunnen worden toevoegd.
  • Kolommen kunnen met drag & drop worden gewisseld.
  • Berichten inplannen en publiceren op vooraf ingestelde tijdstippen. Hootsuite geeft daarbij een overzicht van de berichten in de wachtrij.
  • Automatisch URL’s verkorten met ow.ly.

Hootsuite of Tweetdeck?

Of je nu kiest voor Hootsuite of Tweetdeck, dat hangt af van je wensen en je persoonlijke voorkeuren. Je kunt ze allebei een tijdje uitproberen want deze dashboards zijn toch gratis. Het zal in ieder geval het beheren van je sociale media profielen een stuk gemakkelijker maken.

 

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Joke
Door

Joke

op 02 Nov 2020

ik was net op hootsuite om dat uit te proberen. moet eerst een account aanmaken, maar daar moet ik ook verplicht creditcardgegevens invoeren. Daarnaast lijkt het erop dat je na 30 dagen uitproberen aan een abonnement vastzit. Of lees ik dat verkeerd?

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 03 Nov 2020

Waarschijnlijk heb je voor het professionele plan gekozen die je gratis 30 dagen kunt uitproberen en niet voor het gratis (free) plan.

Roel Peeters
Door

Roel Peeters

op 19 Feb 2012

Ik zie in de nieuwste versie van Tweetdeck geen mogelijkheid meer voor andere sociale netwerken dan Twitter en Facebook. Klopt dit?

maaike
Door

maaike

op 23 Feb 2012

Beste Roel, Dit klopt. Tweetdeck heeft dit recentelijk jammer genoeg aangepast en je kunt nu alleen nog Twitter en Facebook accounts koppelen.

Reactie plaatsen