Facebook is uitgegroeid tot een van de meest populaire social media platformen. Ook steeds meer bedrijven maken gebruik van een fanpage op Facebook om hun doelgroep te bereiken en de dialoog met hen aan te gaan. Veel bedrijven bezitten deze pagina echter alleen omdat ze het idee hebben “dat het moet”. Dat is jammer want een goede Facebookpagina kan een enthousiaste en krachtige groep fans opleveren die ambassadeurs worden van jouw merk of bedrijf.
Kijk op Facebook for Business
Maar hoe kom je aan volgers? En hoe betrek je ze actief bij je bedrijf? Natuurlijk is Facebook er zelf ook bij gebaat dat zoveel mogelijk bedrijven actief worden op dit platform en mensen er veel tijd doorbrengen. Facebook heeft daarom een speciale sectie ingericht genaamd ‘Facebook for Business’. Hier vind je tips en trucs wat er allemaal mogelijk is op Facebook om je als merk of bedrijf goed te positioneren en de interactie met je fans aan te gaan.
Positioneer je bedrijf in Facebook
De eerste stap is natuurlijk het aanmaken en inrichten van een Facebookpagina voor je bedrijf. Het is belangrijk dat deze in lijn is met je huisstijl zodat deze ook goed herkenbaar is. Verder is het belangrijk om de bezoekers te verleiden om op de “vind ik leuk”of “like” knop te drukken om zo meer ambassadeurs te krijgen. Geef dus leuke, verrassende en waardevolle informatie op je pagina en zorg kudat mensen hier contact met je maken.
Plaats een bedrijfsprofiel afbeelding
Maak ook een in het oog springende Facebook bedrijfsprofiel afbeelding. De maximale afmeting is 200 pixels breed en 600 pixels hoog. Slechts weinig bedrijven maken hier gebruik van terwijl het een uitstekend visitekaartje is.
Promoot je Facebook pagina
Het is ook van handig om op andere plaatsen , zoals op linkedin of op je website bekendheid te geven aan je Facebookpagina. Dit kan heel makkelijk met de social plug-ins. Facebook heeft een ruime keuze in plug-ins. Kijk voor alle plug-ins op Facebook.
Bereik je doelgroep
Via wedstrijden of creatieve acties kun je meer fans krijgen. Bedenk wel eerst wat de toegevoegde waarde is van de actie en of dit ook bij je bedrijf past. Communiceer een duidelijke ‘call to action’ en maak het bezoekers niet te moeilijk. Leidt ze naar je Facebook pagina en laat ze jouw pagina “liken”. Dit is een zeer effectieve manier om meer fans te krijgen en je doelgroep te bereiken.
Zoek interactie met je community
Facebook draait om betrokkenheid, om het aangaan van een dialoog. Ben je een nieuw product aan het ontwikkelen? Vraag eens aan je fans wat zij ervan vinden. Het is nog leuker als de fans zelf berichten achterlaten op je profiel. Maar de grootste uitdaging is het om de fans ook betrokken te houden. Reageer dus altijd op vragen van fans. Tips voor updates die interactie generen:
- Post regelmatig updates (maar ga niet spammen)
- Hou de updates kort
- Gebruik foto’s en video’s
- Vraag om de mening van je fans
- Geef je fans toegang tot exclusieve informatie
- Beloon je fans met deals en kortingen
- Speel in op de actualiteit
Neem een kijkje op ‘Facebook for Business’ en bepaal of het interessant is voor jouw bedrijf om een Faebook bedrijfspagina aan te maken. Realiseer je wel dat je deze pagina dan ook moeten onderhouden en regelmatig nieuwe content moeten plaatsen.