Wat is het bereik van je Facebook pagina updates?
Wat is het bereik van je Facebook pagina updates?
11 juni 2012 
2 min. leestijd

Wat is het bereik van je Facebook pagina updates?

Reageren fans ook niet of nauwelijks op jouw Facebook berichten? Heb je het gevoel dat niemand de updates op jouw bedrijfspagina ziet? Je kunt nu zien hoeveel mensen je berichten zien en wat het bereik van je Facebook pagina is.

Ben je benieuwd hoeveel mensen jouw bericht zien? Maar je hebt geen idee wat het bereik is van jouw Facebook pagina. Dat is nu verleden tijd. Als beheerder van een Facebook bedrijfspagina zie je nu in één oogopslag wat het bereik en de interactie van elke update is. Op je zakelijke Facebook pagina, staat nu namelijk onder iedere update het aantal mensen vermeld dat het bericht werkelijk bereikt heeft. Bovendien wordt het aantal interacties getoond. Je ziet meteen hoe vaak jouw fans het bericht gedeeld hebben met hun netwerk.

De interactie en het bereik van je Facebook pagina inzichtelijk

Onderstaande update heeft 483 personen bereikt, dat is 9% van alle fans van die Facebook pagina. En 7 van hen hebben dit bericht ook nog gedeeld met hun netwerk.

facebook-bedrijfspagina-updates

  • Als je met je muis op deze getallen klikt of er overheen beweegt dan krijg je nog een uitgebreider overzicht.
  • Klik je in bovenstaand voorbeeld rechtsboven op de 7, dan zie je precies wie van jouw fans het bericht gedeeld heeft met zijn netwerk.

Wat is het virale bereik van jouw bericht?

Beweeg je de muis over het aantal unieke personen dat jouw Facebook bericht gezien heeft, dan verschijnt er een overzicht van het organisch en viraal bereik. In het voorbeeld is de update in totaal aan 483 mensen getoond. Het organisch bereik is hier 450. Dit betreft jouw fans dus de mensen die jouw pagina leuk vinden. Viraal zijn er 33 personen bereikt. Dit zijn mensen die zelf geen fan zijn van jouw pagina, maar aan wie jouw update wel getoond is. Het zijn de Facebook vrienden van jouw fans.

facebook-bedrijfspagina-updates-inzichtelijk

Welk percentage van jouw fans heeft jouw bericht gezien?

Naast het aantal mensen dat bereikt is, zie je ook nog een percentage staan. Dit is het percentage van je fans aan wie het bericht getoond is. Ook als je hier met je muis overheen gaat, verschijnt er nog een ander overzicht. In dit overzicht staat bovendien vermeld welk percentage bereikt is door betaalde advertenties op Facebook. In dit voorbeeld is er niet geadverteerd en staat hier dus 0%.

facebook-bedrijfspagina-updates-inzichtelijk-maken

Over het algemeen bereikt een gemiddelde post op Facebook zo’n 12 tot 14% van je fans. Facebook is deze functionaliteit momenteel aan het uitrollen. Het kan dus zijn dat deze functie nog niet beschikbaar is op jouw pagina. Dan moet je nog even geduld hebben!

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Marlot
Door

Marlot

op 18 Jan 2018

Hoi, Heb je ook informatie over wat het gemiddelde bereik voor bedrijven is in de huidige tijd? (met het nieuwe algorithme etc.) Ik zou graag het gemiddelde bereik willen vergelijken met mijn eigen bereik. Met vriendelijke groet, Marlot Bakker

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 20 Jan 2018

Hoi Marlot, Daar kan ik je helaas niet aan helpen. Zeker niet nu Facebook aangekondigd heeft dat de persoonlijke berichten voorrang krijgen. Wat dat precies betekent is nog niet duidelijk, maar het bereik van Facebook pagina's gaat enorm kelderen. De ruimte is gewoon op omdat pagina's massaal zijn gaan adverteren dus ook de advertentiekosten zullen stijgen. Groet, Maaike

Sampermans Yvo
Door

Sampermans Yvo

op 16 Jun 2013

Beste, Hoe komt het dat op het éne bericht met foto heel weinig mensen bereikt worden en op de andere dan weer heel veel? Je spreekt over organisch of viraal, dus de virale mensen die deze foto bekeken hebben zijn géén "likers" als ik het goed heb? Hoe krijgen zij dan toch dit beeld te zien? (facebook : Sisters Only) Bedankt alvast voor je antwoord.

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 21 Jun 2013

Wanneer je reageert op een status update op Facebook door deze te liken, delen of commentaar te geven, dan krijgen je vrienden daar ook een melding van. En die kunnen daar dan ook weer op reageren. Zo kan een bericht zich viraal verspreiden. Maar niet alle vrienden krijgen dit te zien want Facebook hanteert de edgerank. Zie daarvoor dit artikel: https://www.themarketingfactory.nl/2945/social-media/facebook-edgerank-bepaalt-of-berichte-getoond-worden-aan-fans/ Groet, Maaike

Frank van Dijk
Door

Frank van Dijk

op 10 Apr 2013

Beste Maaike, Kan het niet zo zijn dat beheerders dat niet kunnen zien? Want ik kan op pagina's waar ik beheerder van ben alleen het aantal like's en reacties zien. Maar ik krijg niet te zien dat ze gedeeld worden. Als ik bij collega's kijk (die geen beheerder zijn) zie ik wél dat iets gedeeld is. Ik vind het juist interessant als beheerder om te weten wie het deelt e.d.! Weet je hoe dit komt? Groetjes Frank

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 12 Apr 2013

Beste Frank, Normaal gesproken zie je onderaan een Facebook update dat gedeeld is, een vel papier staan. Wanneer je daar op klikt, krijg je meer informatie. Niet alle berichten worden hier weergegeven. Dat heeft te maken met de privacyinstellingen van de gebruikers. Hopelijk beantwoordt dit jouw vraag en anders kun je even contact opnemen via info@themarketingfactory.nl. Groet, Maaike

Lilian Zeekaf
Door

Lilian Zeekaf

op 28 Feb 2013

Hallo Maaike, Je uitleg is duidelijk, maar ik kan zelf op onze fanpage niet zien of en wie ons bericht heeft gedeeld. Onze fanpage: https://www.facebook.com/satijnplus. Moet ik hiervoor iets instellen? Groet, Lilian

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 28 Feb 2013

Beste Lilian, Dat is vreemd want als ik op jullie fanpage kijk, kan ik dit wel te zien. Onder iedere update zie je tekens staan indien er interactie is, met daarbij ook de aantallen. Wanneer je op 'de duim' klikt dan zie je wie die update leuk vindt, als je op 'de tekstballon' klikt, krijg je alle opmerkingen te zien en wanneer je op 'het papier' klikt, zie je wie dat bericht gedeeld heeft. Groet, Maaike

S. van Kessel
Door

S. van Kessel

op 24 Feb 2013

Kan het zijn dat ik deze (nieuwe) functies nog niet zichtbaar zie/nog geen gebruik van kan maken?

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 25 Feb 2013

Wat is jouw facebook pagina? Geef dit anders even door op info@themarketingfactory.nl dan kan ik er even naar kijken. Groet, Maaike

S. van Kessel
Door

S. van Kessel

op 25 Feb 2013

www.facebook.com/webstash.nl Dank je!

Reactie plaatsen