Het is heel gemakkelijk om tijd te verspillen op social media. Er is altijd nieuwe content. Er zijn altijd nieuwe mensen die je kunt vinden en waar je interactie mee kunt aangaan. En er is altijd weer een nieuw ‘hot’ social media netwerk. Hoe kun je tijd besparen op social media?
– Laatste update 2 juli 2022 –
Focus en wees consistent
Maar als je social media inzet voor je bedrijf is het beter om al die afleiding te negeren, focus op de platformen die voor je werken en wees consistent. Dus laten we het eens hebben over een aantal manieren waarop je tijd kunt besparen op social media.
Misschien vraag jij je af:
- Welke social media kanalen kan ik het beste inzetten?
- Hoe vaak moet ik iets posten?
- Wat kan ik posten op social media?
- Hoe zorg ik ervoor dat dit niet ontzettend veel tijd kost?
Lees dan vooral verder…..
7 Manieren om tijd besparen op social media
Als je vindt dat social media je te veel tijd kost, tijd die je hard nodig hebt voor andere dingen in je bedrijf (of je vrije tijd om leuke dingen te doen met je gezin of voor jezelf), dan ben je op de juiste plek. Hieronder een aantal van mijn beste tips om tijd te besparen op social media.
1. Focus op 1 of 2 kanalen
Veel ondernemers denken dat ze op alle social media kanalen aanwezig moeten zijn. Maar dat is haast onmogelijk, zeker als je alles alleen doet. Kies liever 1 of 2 kanalen en doe deze dan ook echt goed. En daarmee bedoel ik dat je consistent post. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de ideale frequentie om iets te posten als volgt is:
- Facebook: 1-3 berichten per dag
- Instagram: 1-2 berichten per dag
- Twitter: 10-20 berichten per dag
- Linkedin: 1 bericht per dag
- Pinterest: 10-30 berichten per dag
En misschien denk je wel: zo veel? Maar laat je daardoor niet afschrikken. Dit is slechts een indicatie en je hoeft niet perse dagelijks iets te posten, maar kies een frequentie die je ook kunt volhouden. En onthoud dat kwaliteit belangrijker is dan kwaliteit!
Op welke kanalen kun jij je het beste focussen? Kanalen waar je ideale klanten actief zijn én waar je zelf ook affiniteit mee hebt. Anders houd je het namelijk niet vol. Zelf ben ik op alle kanalen actief, maar dat is omdat het mijn vak is 😉 Dat is niet wat ik mijn klanten aanbeveel want dat betekent dat je je aandacht ook moet verdelen over al die kanalen. Dan wordt het een fulltime dagtaak!
2. Bedenk vaste thema’s
Vind je het lastig om iedere keer weer originele content te bedenken? Heb je daar geen inspiratie voor? Vraag jezelf dan af waarover je een serie berichten kunt maken? Als je werkt met vaste thema’s is het makkelijker om content te bedenken en vooruit te werken door je content te batchen (zie tip 4). En als je deze op een vaste dag post, gaan mensen er ook naar uit kijken.
Zo kun je iedere maandag een quote delen of iedere woensdag een weetje over je vakgebied. Zelf werk ik ook met vaste thema’s en deel ik een reeks motivatie quotes voor ondernemers en een reeks met social media tips. Dit zijn allemaal tips die relevant zijn voor mijn doelgroep, kennisondernemers die aan de slag willen met hun online marketing en behoefte hebben aan praktische tips en tools.
Bedenk dus welke content interessant is voor jouw doelgroep en of je hier ook een serie of vaste rubriek van kunt maken?
Tip: Als je quotes deelt, schrijf er dan ook een persoonlijke tekst bij waarom je deze quote deelt of waarom deze belangrijk voor je is.
3. Gebruik een tool om je berichten in te plannen
Sommige mensen lijken we altijd actief te zijn op social media, maar dat komt waarschijnlijk omdat ze niet al hun berichten handmatig plaatsen. Zelf ben ik er ook voorstander van om in ieder geval een gedeelte van je social media berichten voor te bereiden en in te plannen. En dan heb je nog genoeg mogelijkheden om ook spontaan berichten te posten.
Daarmee kun je een hoop tijd besparen op social media. Anders ben je al snel geneigd om veel te lang te blijven hangen op zo’n platform met al die interessante berichten die je voorbij ziet komen 😉
Ik schreef al eerder over het inplannen van social media berichten in dit bericht. (Als geen zin hebt om door te klikken ik gebruik Hootsuite voor Twitter en Linkedin, Later voor Instagram, Tailwind voor Pinterest en Facebook plan ik op Facebook in).
Door social media berichten van tevoren in te plannen, bespaar je tijd. Dan hoef je je hier niet druk over te maken als je hier even geen zin in hebt of druk bent met andere dingen.
Zo plan ik al mijn Pinterest berichten één keer per maand in en plan deze vervolgens in met Tailwind voor een hele maand. Voor de andere social media kanalen doe ik dit meestal aan het begin van de week.
4. Ga taken batchen
Zelfs als je je social media berichten van tevoren maakt en inplant, dan kost het nog tijd om social media posts te maken. Het is veel efficiënter als je bepaalde taken kunt batchen dan dat je allemaal verschillende dingen doet. Dus denk eens aan alle taken in je social media workflow en kijk welke taken je kunt groeperen. Tips om je content te batchen.
Zo neem ik meestal 4 of 5 video’s in één keer op. Zo heb ik altijd een video klaar staan. Voor mijn Facebook groep maak ik de berichten aan het begin van iedere week en deze plan ik dan in voor de rest van de week.
En mijn Pinterest plaatjes maak ik ook in een keer. Dat doe ik met Canva. Binnen een ontwerp kun je maximaal 30 afbeeldingen maken. Dus ik maak een template en deze kopieer ik vervolgens 29 keer. Dan hoef ik alleen de tekst aan te passen. Daarna kan ik deze inplannen met een social media plannings tool en heb ik weer 30 berichten klaar staan! Tip: maak templates met Canva voor posts die je iedere week plaats om tijd te besparen.
5. Organiseer je curated content
Als je social media op de juiste manier aanpakt, dan deel je niet alleen je eigen content maar ook interessante content van anderen? (zeg alsjeblief ja of anders pas je gedrag ASAP aan). Maar content vinden die de moeite waard is om te delen en deze vervolgens ook posten (natuurlijk met vermelding van de originele bron), kost tijd. Zeker als je net zoals ik soms wel 10 keer per dag een tweet verstuurt en zo’n 30 keer per dag iets op Pinterest pint.
Hier zijn een aantal manieren waarop je interessante content van anderen kunt organiseren:
- Gebruik Buffer’s RSS feed om je favoriete websites te volgen, je kunt gemakkelijk content bufferen en deze inplannen via de Buffer app.
- Maak een geheime Twitter lijst en voeg iedereen toe die interessante content deelt voor jouw doelgroep. Als je dan op zoek bent naar curated content heb je al een selectie met directe links naar de originele bron.
- Gebruik Pocket als Chrome browser extension en sla interessante content hier op die je wilt delen. Je kunt werken met tags zodat je ook weet voor welk kanaal je dit opslaat.
6. Oude content recyclen
Hiermee kun je veel tijd besparen op social media! Als je dan toch een uitgebreid blog schrijft boordevol waardevolle informatie dan kun je deze content hergebruiken.
Zo schreef ik een blog: Top 10 dingen die ik gedaan heb voor meer Pinterest verkeer. Maar ik heb deze tips niet alleen in mijn blog gedeeld, maar ook fragmenten uit dit blog op Instagram, Twitter, Facebook, Linkedin en Pinterest geplaatst. En ook verwerkt in een checklist en een gratis Pinterest training. En dan heb ik die zelfde informatie ook nog gebruikt om e-mails te maken.
Het voelt misschien een beetje als vals spelen, maar dat is het niet. Omdat je iets op één plek deelt, betekent dat niet dat je het niet op andere plekken kunt gebruiken. En als je iets al een keer gedeeld hebt, betekent dat niet dat je niet terug kunt gaan en dit nog een keer kunt delen.
De meeste mensen zien slechts een kleine fractie van wat je deelt, dus kan het geen kwaad om dit nog een keer te delen en nog een keer en nog een keer.
Tip: Als je WordPress gebruikt, dan kun je bijvoorbeeld de plugin Revive Old Posts plugin gebruiken om automatisch links te tweeten naar oude posts (of alleen bepaalde categorieën of welke instellingen je ook kiest). Er is zowel een gratis als betaalde versies van deze plugin.
Meer social media tips?
7. Gebruik stockfoto’s
Als je denkt dat iedereen de tijd en middelen heeft om perfect gestijlde foto’s voor hun blog of social media berichten te maken, dan heb je het mis. Veel mensen gebruiken stockfoto’s. Gewoon omdat het gemakkelijk is en je zeker weet dat je ook kwalitatief goede beelden gebruikt. Er zijn veel websites met stockfoto’s, zowel betaald als gratis.
Zelf gebruik ik vooral Pixabay en Unsplash. Deze zijn allebei gratis en hebben mooie beelden. Maar misschien heb jij wel een andere voorkeur. En natuurlijk zijn dit niet de enige websites die je kunt gebruiken voor stockfoto’s.
Bonus Tip
Wil je echt veel tijd besparen op social media? Koop dan mijn Social Media Boost. Dan staat er al voor iedere dag een content bericht voor je klaar en hoef je zelf niet meer te verzinnen welke content je kunt posten op social media.
Maar of je deze social media kalender nu wel of niet aanschaft, doe jezelf een plezier en stroomlijn je social media proces zodat je tijd bespaart met deze tips.
Welke strategieën gebruik jij om tijd te besparen op social media? Deel ze in het reactieveld hieronder.
Vind je dit interessant? Pin voor later!
Alexandra
op 21 Nov 2019Maaike Gulden
op 22 Nov 2019Amy
op 21 Nov 2019Maaike Gulden
op 22 Nov 2019Jouvence
op 21 Nov 2019Maaike Gulden
op 22 Nov 2019Samira | Greatest location
op 21 Nov 2019Maaike Gulden
op 22 Nov 2019Jenni @ I on Image
op 21 Nov 2019Maaike Gulden
op 21 Nov 2019rachel
op 21 Nov 2019Maaike Gulden
op 21 Nov 2019