7 Redenen om een social media training voor ondernemers te volgen
Social media is een van mijn favoriete onderwerpen én dit zijn tegenwoordig je belangrijkste marketingkanalen. Gewoon omdat we daar veel tijd doorbrengen, jouw ideale klanten dus ook. En het lijkt zo simpel. Dus misschien denk je “waarom heb ik een social media training voor ondernemers nodig?”. Daar ga ik je in dit artikel antwoord op geven.
Social media lijken zo makkelijk
Veel ondernemers doen maar een dotje op social media in de hoop dat dit klanten oplevert, dus zonder een duidelijke strategie en zonder een plan. Dat is niet alleen zonde van je kostbare tijd als ondernemer, maar dit kost je ook klanten.
En als je er tijd en moeite in stopt, dan wil je waarschijnlijk wel dat het je ook klanten oplevert? Dus als jij nu niet genoeg klanten haalt uit social media, lees dan vooral verder want misschien is een social media training dan wat voor jou.
Social media lijken zo makkelijk. Maar het is wel een vak. Al sinds 2012 help ik ondernemers met hun social media. Als je meer klanten wilt via socal media is het goed om dit ook te beschouwen als serieuze marketingkanalen.
En dat betekent dat je een duidelijke strategie nodig hebt. Het heeft geen zin om maar willekeurig wat te posten op Instagram of Linkedin.
Waarom social media training voor ondernemers?
“Een social media training voor ondernemers waarom heb ik dat nodig?”, vraag je jezelf misschien af. Daarom geef ik hieronder een aantal redenen wat het voordeel is van zo’n social media training voor ondernemers en wat je dat oplevert,
1. Belangrijke marketingkanalen
Social media zijn tegenwoordig je belangrijkste marketingkanalen. Gewoon omdat we daar met zijn allen veel tijd doorbrengen, jouw ideale klanten dus ook. Beschouw social media dan ook als serieuze marketingkanalen.
Het zijn mooie kanalen om een groot publiek te bereiken én gemakkelijk in contact te komen met je ideale klanten. Het is dus dé plek om aan nieuwe klanten te komen, maar dan moet je ze wel op de juiste manier inzetten. En dat leer je in een social media training voor ondernemers.
Leestip:
2. Duidelijke strategie zodat je weet hoe je het inzet
Het heeft geen zin om maar lukraak wat te posten in de hoop dat je onder de aandacht komt van je ideale klanten. Social media staan namelijk niet los van de rest van je marketing. En daarom is het goed om een duidelijke strategie te hebben.
Weet jij wat je wilt bereiken, wie je wilt bereiken en hoe je dat wilt doen? Hoe ziet je verkoopproces eruit en welke rol speelt social media daarin? Als je dit helder hebt, weet je op welke kanalen en wat voor soort content jij je kunt focussen en wordt het minder overweldigend.
3. Content voorbereiden en inplannen met een goed plan
Als je jouw strategie helder hebt, en dus weet HOE je social media inzet, is het goed om te weten WAT je gaat posten. Daarom is het goed om met een social media plan te werken zodat je precies weet welke berichten je gaat delen.
Dan hoef je niet ad hoc te bedenken wat je kunt posten maar dan weet je welke berichten je wilt posten. Met een social media plan kun je deze content voorbereiden en inplannen. Dat geeft rust en bespaart een hoop tijd.
4. Consistent posten om momentum te creëren
Consistentie is belangrijk zodat je ook momentum kunt creëren op social media, want uit het oog is uit het hart. En consistent is wat anders dan continu, dus je hoeft echt niet per se dagelijks wat te posten maar wel met enige regelmaat.
Als je een goed social media plan hebt weet je precies wat je wanneer gaat posten en op welke kanalen zodat je deze content kunt voorbereiden en inplannen. Dan doe je het ook consistent en denk je er ook beter over na zodat je ook meer impact maakt.
5. Content waar volgers aandacht aan besteden
Het is druk online en dus lastig om de aandacht te trekken. Je content raakt al snel ondergesneeuwd in de berg content die dagelijks gepost wordt. Als je alleen maar linkjes deelt naar je blog of middelmatige content deelt, besteden mensen er geen aandacht aan. En dan is het zonde van alle tijd en energie die jij steekt in het maken van je content.
Mensen besteden alleen aandacht aan content die zij interessant vinden. Vaak is het een kwestie van jouw boodschap net iets anders verpakken zodat deze wel aankomt en mensen er aandacht aan besteden.
6. Weten wat werkt door je statistieken te bekijken
Als je weet wat werkt dan weet je waar je meer van kunt doen. En wat je niet meer hoeft te doen omdat dit je toch geen klanten oplevert, en dus zonde van je tijd is. Een klik zonder conversie is waardeloos. En het mooie van online is dat je handige cijfers en statistieken krijgt.
Kijk je weleens naar je statistieken om te weten wat werkt? En naar je Google Analytics om te weten welke social media kanalen je ook klanten opleveren? In een social media cursus leer je welke statistieken belangrijk zijn en welke gegevens je uit je Google Analytics kunt halen. In mijn social media training wel in ieder geval 😉
7. Hashtags inzetten voor betere vindbaarheid
Veel ondernemers gebruiken zomaar wat populaire hashtags omdat ze hopen dat ze dan zoveel mogelijk mensen bereiken. En die hashtags dragen zeker bij aan de vindbaarheid want daarmee zorg je dat jouw content onder de juiste ogen komt. Je kunt hashtags zien als de SEO van social media.
In de Google zoekresultaten is het lastig om te scoren op populaire zoekwoorden. Dat geld dus ook voor populaire hashtags. In een social media training voor ondernemers leer je hoe je die hashtags op de juiste manier inzet. En als je veel tijd en aandacht besteed aan je content dan is het toch ook fijn als je daarmee de juiste mensen bereikt?
Interesse in een social media training voor ondernemers?
En dit zijn slechts een aantal dingen die zo’n social media training voor ondernemers je oplevert. Heb je na het lezen het gevoel dat je misschien toch wat hulp kunt gebruiken om social media op de juiste manier in te zetten, zodat je meer klanten haalt uit social media zonder dat het teveel tijd kost?
Bekijk dan mijn social media succes training waarin bovenstaande punten aan bod komen.
In deze training leer jij hoe je een duidelijke strategie bepaalt en een goede planning maakt zodat het minder overweldigend is en je precies weet welke berichten goed werken. Daarnaast leer je ook hoe je klanten werft via social media, hoe social media onderdeel uitmaakt van je verkoopfunnel en welke statistieken belangrijk zijn om te weten wat werkt.
Wat je leert?
Behalve dat je leert wat een goede strategie en planning zijn, leer je ook hoe je boeiende content maakt. Je krijgt zelfs een kant en klare maandplanning om mensen op te warmen voor je promotie. Die kun je gewoon aanpassen aan jouw bedrijf, dus daar hoed je alleen nog maar je eigen sausje over te gooien.
Maar je leert ook hoe je boeiende content maakt waar mensen aandacht aan besteden. En deze kun je niet alleen gebruiken voor je social media content, maar voor al je marketing content.
- Zo krijg je een handig stappenplan om storytelling toe te passen.
- Je leert hoe je goede video’s maakt.
- Ook krijg je allerlei handige (gratis) tools om snel content te maken en in te plannen.
- Bovendien krijg je 365 content ideeën zodat je altijd genoeg inspiratie hebt wat je kunt posten.
Wil je meer weten over deze social media training voor ondernemers?
Bekijk dan hier wat je precies krijgt in mijn social media succes training >>
Vind je dit interessant? Pin dit dan op je favoriete Pinterest bord!