Op Pinterest kun je allerlei content delen, zolang het maar visueel is. Ook voor bedrijven zijn er veel mogelijkheden om Pinterest in te zetten als communicatiekanaal. En het aantal gebruikers groeit nog steeds explosief. Aan het begin van dit jaar had Pinterest nog zo’n 10 miljoen gebruikers. Inmiddels zijn dat er al zo’n 25 miljoen.
Tips om Pinterest zakelijk in te zetten
Natuurlijk kun je Pinterest inzetten om inspiratie te verzamelen voor je trouwdag, nieuwe interieur of vakantiebestemming. Maar je kunt het ook heel goed inzetten voor zakelijke doeleinden. Hieronder volgen een aantal voorbeelden hoe je Pinterest zakelijk in kunt zetten.
1. Online catalogus
Één van de meest bekende manieren is de online catalogus. Omdat Pinterest een soort digitale vitrinekast is, kun je hier jouw producten uitstallen en er eventueel prijzen aan toe kennen. Vergeet niet om in de beschrijving een link te zetten naar de bron van jouw product (bijvoorbeeld je webshop). En als je foto’s pint vanaf je website dan wordt er automatisch een link gegenereerd naar jou website.
2. Traffic naar je website generen
Het aantal Pinterest gebruikers neemt explosief toe. Daarmee kan dit sociale netwerk extra traffic genereren naar je website. Als merk heb je er dan niet alleen een extra marketingkanaal bij, maar sociale media netwerken zoals Pinterest scoren ook hoog in de zoekresultaten van Google. Daarnaast zorgen de inbound links van Pinterest voor betere SEO scores. Als content bovendien voorzien is van een relevante beschrijving dan zal de doorklik ratio toenemen.
3. Wedstrijden voor viraal effect
Je kunt op Pinterest gebruikers activeren met gerichte wedstrijden. Zo kun je mensen vragen een specifieke bord samen te stellen met afbeeldingen van je website of Pinterest bords. Ook kun je bijvoorbeeld vragen of ze foto’s repinnen waarbij ze je product gebruiken. Het mooiste bord wint of juist diegenen met de meeste likes. Op deze manier stimuleer je direct het virale effect van je merk of product met een verhoging van traffic naar je site als gevolg.
4. Merkbeleving
De etiquette van Pinterest verbiedt een al te directe promotie van je merk of bedrijf. Je zult dus creatief te werken moeten gaan. Je kunt moodboards creëren die een weergave zijn van je visie, je (producten) portfolio, je collectie, evenementen etc. Zo kun je visualiseren waar jouw merk voor staat. Vanwege het visuele karakter van Pinterest zijn de aanknopingspunten voor branches als fashion, lifestyle, food, design, architectuur, sport en reizen evident. Welke content heb je beschikbaar die mensen zouden willen delen? Heb je infographics, leuke video’s of mooie plaatjes?
5. Crouwdsourcing
Pinterest biedt de mogelijkheid om met meerdere mensen aan een bord te werken. Je kunt dus samen met collega’s ideeën verzamelen voor de nieuwe inrichting van je kantoor of Pinterest creatief gebruiken voor teambuilding. Ook kun je met brand ambassadeurs samenwerken en ideeën verzamelen over de samenstelling van je assortiment of de opzet van je evenement. Likes en comments geven bovendien alle mogelijkheid om feedback te geven. Zo kun je je volgers vragen wat zij van een idee vinden door ze te laten repinnen, liken of comment te geven.
6. Online newsroom
Via Pinterest kun je journalisten, bloggers en publiek faciliteren met informatie over je bedrijf of merk. Zo kun je een bord inrichten met persfoto’s en infographics. Ook kun je op een bord pinnen wat er over je bedrijf of evenement wordt geschreven of de filmpjes die werden uitgezonden.
7. Marktonderzoek
Gebruik Pinterest om onderzoek te doen. Een goede manier om erachter te komen wat jouw doelgroep leuk vindt, is bekijken wat ze pinnen. Pinners plaatsen en repinnen afbeeldingen waarin ze geïnteresseed zijn. Je kunt een bord opzetten dat een idee vormt over een toekomstig product of plaats één van jouw ideeën op een bord en kijk of je veel likes, comments, of repins ontvangt. De resultaten zullen niet volledig statistisch correct zijn, maar je hebt dan in ieder geval wel een beter beeld.
Meer Pinterest tips?
Bekijk hier een handig overzicht met allerlei Pinterest marketing tips