Meer bereik op je Facebook pagina? 21 Tips voor meer bezoekers

Wil je meer bereik op Facebook? In dit artikel deel ik 21 praktische tips om het organisch bereik van je Facebook pagina te vergroten, dus zonder te adverteren. Heb jij een Facebook pagina? Facebook is nog steeds het grootste social media netwerk. Een Facebook pagina is eigenlijk een must voor iedere ondernemer of blogger. Dit draagt namelijk bij aan je online zichtbaarheid.

– Laatste update 14 juli 2021 – 

Meer bereik op Facebook

Pagina’s zijn bedoeld voor bedrijven, merken, organisaties en bekende personen, zodat ze hun verhalen kunnen delen en met mensen kunnen communiceren, aldus Facebook. Maar dat wordt steeds lastiger want het bereik van Facebook pagina’s wordt steeds kleiner. Tenzij je betaalt natuurlijk om je berichten te promoten. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om meer organisch bereik op Facebook te krijgen.

Voordelen van een Facebook pagina

Een Facebook pagina heeft andere mogelijkheden dan een persoonlijk profiel en een aantal voordelen. Denk daarbij aan handige statistieken, advertentie mogelijkheden en je kunt berichten inplannen. Het is een plek waar je schaamteloos jezelf, je blog of producten kunt promoten. Het is tenslotte jouw pagina dus je bepaalt zelf wat je daar plaatst.

Het algoritme op Facebook verandert continu. De berichten die je post op je pagina, bereiken steeds minder mensen. Je hebt geluk als je nog zo’n 4% van je fans bereikt. De berichten van vrienden en Facebook groepen gaan sowieso voor. En dan heb je nog al die advertenties. Het wordt steeds drukker op Facebook, waardoor het organisch bereik van je paginaberichten alleen maar verder daalt.

Organisch bereik Facebook pagina vergroten

Hoe verhoog je het organische bereik? Met andere woorden: hoe bereik je meer mensen met de berichten van je Facebook pagina zonder ervoor te betalen?

Relevantie en engagement spelen daarin een grote rol.

Alleen als je Facebook fans reageren, krijgen ze je berichten in de toekomst nog te zien. Tonen ze helemaal geen interesse meer in jouw berichten dan verdwijnen deze gewoon van hun tijdlijn. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je posts relevant zijn en interactie uitlokken. Hieronder 21 tips hoe je meer organisch bereik haalt uit je Facebook pagina.

#1 Gebruik een duidelijke en herkenbare profielfoto

Voeg een duidelijk logo of profielfoto toe die je ook gebruikt op al je andere social media platformen zodat mensen je ook herkennen. Dat schept herkenbaarheid en vertrouwen zodat mensen je Facebook pagina eerder volgen. Als kleine ondernemer kun je gerust je eigen profielfoto gebruiken, dat maakt het persoonlijker.

#2 Aantrekkelijke omslagfoto

De banner of omslagfoto van je bedrijfspagina valt meteen op. Dit is het eerste wat mensen zien. Maak duidelijk voor wie de pagina relevant is. Zorg voor een goede en vrolijke foto. Voeg eventueel tekst toe op je banner (dat kan gemakkelijk met Canva) en vergeet ook niet om een link toe te voegen! Als je op de omslagfoto klikt, kun je een omschrijving en een link toevoegen.

#3 Voeg een call-to-action knop toe

Voeg een call-to-action knop toe aan je pagina die linkt naar je website of een specifieke landingspagina op je website. Je hebt verschillende mogelijkheden, zoals ‘Offerte aanvragen’, ‘contact met ons opnemen’, ‘Meer informatie’ of ‘Nu boeken’. Deze knop verschijnt rechtsboven op je pagina (links van de vind ik leuk knop). En wat ook handig is? Je ziet hoeveel mensen je website bezoeken via deze knop.

#4 Vul je bedrijfsinformatie in

Vul de informatie over je bedrijf zo volledig mogelijk in. Vertel kort wie je bent, wat je doet en voor wie zodat mensen meteen zien wat je voor hen kan betekenen. Je wil namelijk niet zo veel mogelijk fans en volgers, je wil de juiste volgers. Hier kun je heel goed gebruik maken van woorden waar je op gevonden wilt worden.

#5 Gebruik zoekwoorden

Ook op Facebook zoeken mensen naar informatie. Als je nadenkt over de zoekwoorden die je gebruikt, kunnen mensen je Facebook pagina makkelijker vinden. Deze zoekwoorden kun je invullen bij de informatie over je bedrijf, maar ook op andere plekken zoals in berichten of bij je diensten. Je kunt op al die woorden gevonden worden!

#6 Voeg diensten toe

Breng je diensten onder de aandacht bij de ‘Diensten’ tab. Heb je geen betaalde diensten? Voeg hier dan eventueel je gratis weggever toe. Als je een update schrijft, kun je deze producten of diensten taggen in je bericht. Handig om deze extra in the picture te zetten.

#7 Vraag om aanbevelingen

Social proof is belangrijk. We vertrouwen vooral op wat anderen zeggen. Op Facebook zie je wie van je vrienden een pagina leuk vindt. Dat schept vertrouwen. Maar ook aanbevelingen zijn een vorm van social proof. Als mensen je Facebook pagina aanbevelen, geeft dat vertrouwen. Je ziet die aanbevelingen weergegeven met sterren. Vraag gewoon een aantal mensen om je Pagina aan te bevelen.

#8 Voeg evenementen of mijlpalen toe

Het is goed om zoveel mogelijk informatie te geven. Denk ook aan de zoekwoorden waarop je gevonden wordt 😉 Voeg eventueel mijlpalen of evenementen toe om belangrijke gebeurtenissen uit te lichten, zoals de dag dat je bedrijf opgericht is of lanceringen van nieuwe producten of diensten.

#9 Wees consistent

Consistentie is zeker zo belangrijk als interessante content. Zorg dat je regelmatig een bericht deelt op je pagina. Het mag zelfs een keer of 5 per dag. Overdreven? Nee, want het algoritme wordt steeds strenger. Berichten van vrienden en groepen hebben sowieso voorrang dus fans van je pagina zien je berichten nauwelijks. Plaats dus wat vaker een bericht als je meer bereik met Facebook wil, ook als het wat genant en ongemakkelijk voelt. En je kunt vooruit werken door je content te batchen.

#10 Plan berichten in

Moet je dan hele dagen op Facebook zitten om continu te posten? Nee natuurlijk niet. Op Facebook zelf kun je heel handig berichten inplannen. Maak een bericht met foto (of video) en tekst. En in plaats van dat je op ‘Publiceren’ klikt, klik je op het pijltje. Dan verschijnt de optie ‘Plannen’. Kies de datum en tijdstip waarop je jouw bericht wilt plaatsen. En voilà je bericht is ingepland. Zo kun je dus gemakkelijk vooruit werken.

#11 Deel waardevolle informatie

Jouw Facebook pagina is je eigen promotiekanaal. Maar als je het alleen inzet om je producten en diensten in de schijnwerpers te zetten, haken mensen heel snel af. Deel content die waardevol is voor je fans en volgers. Denk: “What is in it for them?”. En als je zelf geen interessante content hebt, deel dan relevante berichten van anderen, stel vragen of ga een gesprek aan.

#12 Breng variatie aan

Varieer met de content die je deelt. Plaats niet alleen links naar je verkooppagina’s of blogartikelen. Dan hebben mensen namelijk geen enkele reden om je op Facebook pagina te volgen. Wissel het delen van links naar je artikelen af met leuke feitjes, interessante tips, of persoonlijke updates. En af en toe een keiharde promotie is prima. Misschien is deze vuistregel handig:

  • 70% eigen content: nieuwtjes, persoonlijke updates, links naar blogs.
  • 20% content van anderen: relevante content van anderen.
  • 10% promotionele content: aanbiedingen en lanceringen van nieuwe producten.

#13 Wees menselijk

Gebruik je Facebook pagina dus niet alleen om producten of diensten te promoten, maar wees persoonlijk en authentiek. Laat zien dat er een persoon achter de knoppen zit. Ga gesprekken aan, stel vragen en reageer. En deel ook eens persoonlijke verhalen of anekdotes zodat mensen jou als persoon beter leren kennen. Daarmee vergroot je zeker je bereik op Facebook want mensen zitten op Facebook voor persoonlijke verhalen.

#14 Reageer op vragen of reacties

Als mensen de moeite doen om te reageren op een update, reageer daar dan op! Als is het maar door deze reactie een ‘vind ik leuk’ te geven. Daarmee motiveer je mensen namelijk om te blijven reageren, En hoe meer interactie of engagement (like, share en comments), hoe hoger het organische bereik op Facebook. Dus meer mensen krijgen je berichten op hun tijdlijn te zien.

#15 Maak je content zo relevant mogelijk

Hoe relevanter je berichten, hoe meer engagement waardoor je organisch bereik dus hoger wordt. Dat betekent dat al je toekomstige berichten ook vaker getoond worden en je meer bereik op Facebook hebt. Wist je dat je berichten ook aan slechts een gedeelte van je fans kunt laten zien? Je kunt berichten doelgroepgericht publiceren. Dus je kunt een bericht alleen tonen aan vrouwen tussen de 35 en 40 die van reizen houden. Zo kun je jouw content nog relevanter maken door de tekst en plaatjes hierop aan te passen.

#16 Gebruik duidelijke call-to-actions

Plaats bij ieder bericht een duidelijke call-to action. Wat wil je dat mensen doen met je bericht? Wil je dat ze doorklikken naar je blog? Vertel dan waar je blog over gaat en waarom het interessant is. Wil je iets weten van je volgers? Vraag dan duidelijk om hun mening. Promoot je een product? Laat dan weten wat het voordeel is voor hen en waarom ze dat nú aan moeten schaffen.

#17 Pin belangrijke berichten vast

Wil je een bericht extra onder de aandacht brengen? Wil je voor dat ene bericht meer bereik op Facebook? Misschien omdat je een leuk nieuwtje hebt of een webinar geeft. Pin dit bericht dan vast bovenaan je Facebook pagina. Als mensen op je pagina komen, is dit het eerste bericht dat ze zien. Je kunt maar één update tegelijkertijd vastpinnen.

#18 Gebruik visuele content

Zonder visuele content vallen je berichten helemaal niet meer op. Gebruik dus grote aansprekende foto’s die prikkelen en inspelen op de emotie van mensen. Als je een foto rechtstreeks upload op Facebook, wordt deze meestal groter weer gegeven dan wanneer je een blogartikel deelt vanaf je website.

#19 Upload video’s op Facebook

Facebook geeft voorrang aan video content. Met video’s vergroot je dus je bereik op Facebook. Maar dan wel aan video’s die je rechtstreeks upload op Facebook. Je blijft dan namelijk langer op het platform. Plaats dus geen link naar je video op YouTube, maar upload deze video rechtstreeks op je Facebook pagina. Maak eventueel een korte teaser of promotievideo en verwijs naar video op je YouTube kanaal.

#20 Gebruik Facebook Live video

Video content scoort goed op Facebook, maar Live Video nog beter. Vaak heb je met zo’n Live video meer interactie wat dus een positieve impact heeft op je organisch bereik. Bedenk dus eens waarover je een Live video kunt doen en promoot deze vooraf. Na je Live uitzending kunnen mensen de herhaling nog bekijken (tenzij je deze verwijdert). Deze blijft als video op je tijdlijn staan. Je kunt de titel en thumbnail eventueel aanpassen.

#21 Bekijk je Facebook statistieken

Bekijk regelmatig je statistieken. Je krijgt dan waardevolle informatie die je kunt gebruiken om je berichten nog relevanter te maken en je meer interactie krijgt. En waardoor je dus weer meer bereik op Facebook krijgt! In die statistieken zie je welke berichten goed scoren, en kun je meer van dat soort berichten plaatsen. Maar je ziet ook wanneer de beste tijden zijn om iets te plaatsen. De tijdstippen waarop je fans actief zijn en reageren op je berichten.

Leestip:

Welke tip vind jij het handigst voor meer bereik op Facebook? Of heb jij nog aanvullende tips? Deel ze dan in het reactieveld hieronder.

Vind je deze tips interessant? Pin voor later