Hashtags op Linkedin: 6 tips om snel autoriteit te bouwen

Hashtags op Linkedin zijn terug van weggeweest. Op platformen als Twitter en Instagram zijn hashtags belangrijk voor je vindbaarheid. Dat geldt nu ook voor hashtags op Linkedin! Voorheen was het echt ‘not done’ om hashtags op Linkedin te gebruiken omdat dit een teken was dat je iets van Twitter doorplaatste op Linkedin. Nu zijn hashtags op Linkedin juist een must. In dit artikel vertel ik hoe je die hashtags op Linkedin slim inzet om beter gevonden te worden.

– Laatste update 14 juli 2021 –

Leestips:

Linkedin hashtags gebruiken

De populariteit van Linkedin groeit enorm. In Nederland was het platform al populair, maar ook in andere landen wordt het steeds populairder. Het stoffige imago van Linkedin lijkt ook wat te veranderen met hippe updates als het toevoegen van video’s, stickers, kudos en hashtags. Linkedin is een mooi platform om jezelf zichtbaar te maken als expert en je netwerk uit te breiden.

Voordeel van hashtags op Linkedin

Inmiddels is er zo veel content op Linkedin dat het steeds lastiger wordt om de juiste content te vinden. Juist hashtags zijn een mooie manier om berichten te filteren. Door te zoeken op hashtags kun je dus gemakkelijk de juiste content vinden. Zelf kun je ook hashtags gebruiken om je content een categorie of label te geven zodat deze beter gevonden wordt.

Linkedin stimuleert het gebruik van hashtags. Zodra je een bericht intypt, krijg je meteen allerlei suggesties voor hashtags:

En ook voordat je een artikel publiceert wordt je nogmaals gewezen op het gebruik van hashtags…

Betere zichtbaarheid met hashtags

Door hashtags te gebruiken, wordt je makkelijker gevonden. Mensen kunnen namelijk gewoon zoeken op bepaalde hashtags. Je krijgt dus meer zichtbaarheid. Ook door mensen buiten je eigen netwerk! Daarvoor moet je profiel natuurlijk wel openbaar zijn, dus zichtbaar zijn voor iedereen. Is dit niet het geval? Dan kun je dit bij je instellingen aanpassen.

Linkedin scoort goed in Google. Als je een onderwerp zoekt op Google, is de kans groot dat een van de top resultaten een Linkedin bericht is. Met andere woorden: Als je jouw SEO verbetert op Linkedin, dan verbeter je ook automatisch je SEO voor Google. Je scoort dan ook hoger in de zoekresultaten van Google!

Wat zijn hashtags?

Hashtags zijn woorden of zinnen die beginnen met # teken. Ze zijn zoekbaar op social media kanalen. Het zijn zoekwoorden die gebruikt worden om content te delen op social media. Ze kunnen een relatie hebben met je functie, branche, community, campagne of onderwerp.

Denk bijvoorbeeld aan #Marketing, #B2Bsales of #salestrainer. Hashtags zijn dus een makkelijker manier om jezelf beter zichtbaar te maken op Linkedin. Met welke woorden of expertises wil jij geassocieerd worden? Gebruik die woorden als hashtag om meer bekendheid te krijgen. Kies eventueel ook een specifieke hashtag voor een campagne of om een personal brand op te bouwen.

Hoe werken hashtags op Linkedin?

Gebruik hashtags om je zichtbaarheid op Linkedin te verbeteren. Ook mensen buiten je netwerk zien je Linkedin updates als ze zoeken op de hashtags die je gebruikt. Zonder dat je een connectie bent of zonder dat anderen reageren op jouw berichten. Hierdoor krijg je dus meer zichtbaarheid voor jezelf, je merk of organisatie.

Als je namelijk een hashtag intypt in de zoekbalk, krijg je een lijst van relevante mensen, bedrijven, groepen en berichten te zien. Of vacatures, maar er zijn nog niet veel functieomschrijvingen met hashtags. Hoe gebruik je deze hashtags op Linkedin?

#1 Gebruik hashtags in je status updates

De belangrijkste plek om hashtags te gebruiken: je status updates. Prop je berichten niet vol met hashtags want dan wordt het onleesbaar. Gebruik maximaal zo’n 3 tot 5 hashtags in een bericht. Veel mensen zijn namelijk nog niet gewend om hashtags te zien op Linkedin. Het is handig om je bericht te typen, vervolgens een witregel toevoegen en dan de hashtags te plaatsen. Hierdoor blijft je status update goed leesbaar, maar dit zorgt wel voor een betere vindbaarheid van je berichten.

#2 Hashtags toepassen in een artikel

Als je artikelen publiceert op Linkedin (Linkedin Pulse) dan kun je ook hashtags gebruiken Voeg deze als keywords onderaan je artikel toe, net zoals je dat bij een status update doet. Deze worden niet klikbaar, maar je kunt hier wel op gevonden worden. Gebruik ook hashtags in het bericht waarin je aankondigt dat je een nieuw artikel of blog op Linkedin geplaatst hebt. Ook mensen buiten je netwerk kunnen jouw artikelen dan gemakkelijk vinden.

#3 Voeg hashtags toe in reacties

Als je een reactie geeft op iemand anders bericht, kun je ook kijken of het gepast is om hashtags te gebruiken. Ook hier geldt natuurlijk weer: overdrijf het niet! Ga niet reageren om maar zo veel mogelijk hashtags te dumpen want dat wordt je niet in dank afgenomen. Maar als het wel past omdat je verwijst naar een Linkedin artikel bijvoorbeeld, is dit een mooie manier om jouw naam te associëren met een bepaalde hashtag.

#4 Verwerk hashtags in je Linkedin profiel

Hashtags kun je ook in je Linkedin profiel gebruiken, en dan vooral in je samenvatting. Op welke woorden wil je gevonden worden? Ga ook je Linkedin profiel niet helemaal vol zetten met hashtags, maar kies er een paar uit. Hierdoor blijft je samenvatting leesbaar. Door die hashtags, wordt je profiel eerder gevonden als mensen zoeken op een bepaalde hashtag en dan kiezen voor personen.

#5 Hashtags op Linkedin Bedrijfspagina

Denk ook aan je Linkedin Bedrijfspagina of Linkedin Company Page. Ook daar kun je gebruik maken van de kracht van hashtags. Voeg deze toe aan berichten die je namens je Pagina plaatst. Maar vergeet ook de ‘Over Ons’ of ‘About’ sectie niet. Ook daar kun je hashtags gebruiken om bepaalde expertises of specialismen te benadrukken. Plaats deze eventueel onderaan de ‘Over Ons’ sectie.

Hashtags zijn inmiddels ook op de Linkedin bedrijfspagina beschikbaar. Je kunt maximaal drie hashtags koppelen aan je zakelijke pagina. Deze hashtags staan rechts op je pagina (onder Community’s). Deze hashtags worden alleen getoond. Mensen kunnen hier direct op klikken en deze volgen, maar ze hebben verder geen invloed op jouw bedrijfspagina.

#6 Monitor hashtags

Net zoals je waarschijnlijk bepaalde hashtags monitort op Twitter of Instagram, kun je dat ook op Linkedin doen. Wel moet je dit voorlopig handmatig doen want hier zijn nog geen tools voor 😉 Door te reageren op berichten van anderen, kun je jezelf onder de aandacht brengen op Linkedin. Niet alleen bij diegenen waar je op reageert, maar ook bij anderen die dit bericht zien. Volg bepaalde onderwerpen op basis van hashtags.

In de zoekbalk kun je zoeken naar bepaalde hashtags en deze ‘Volgen’. Ook zie je aan de linkerkant op je homepagina een overzicht met hashtags die je volgt zodat je gemakkelijk informatie kunt vinden die voor jou interessant is.

  • Door op het potloodje te klikken kun je hashtags vastzetten of vastpinnen.
  • Deze vind je terug bij ‘Pinned’.
  • Door op ‘Discover more’ te klikken kun je ook andere interessante hashtags vinden.

Tot slot

Dit zijn een paar suggesties om hashtags te gebruiken op Linkedin. Hashtags zijn dus een makkelijke manier om jezelf in de kijker te spelen, omdat je beter zichtbaar en vindbaar wordt. Gebruik dus hashtags op Linkedin, maar overdrijf het niet. Beperk je tot zo’n 3 tot 4 hashtags in een update. Wil je nog meer Linkedin tips? Bekijk dan dit handige overzicht met praktische Linkedin yips.

Heb jij nog aanvullende tips? Laat ze dan hieronder achter in het reactieveld!

 

Pin voor later