LinkedIn leden gebruiken het platform om naar personen en bedrijven te zoeken, te netwerken met gelijkgestemden en steeds vaker om content met elkaar te delen. LinkedIn wordt dus steeds meer een contentplatform in plaats van alleen een veredelde rolodex en daarmee een serieuze speler in zakelijke content.
- LinkedIn is niet alleen een goede netwerktool voor professionals.
- Als je het op de juiste manier inzet, is LinkedIn ook een zeer succesvolle marketingtool.
- Steeds meer professionals en bedrijven delen kennis en content via LinkedIn en daardoor wordt dit platform een belangrijke bron van informatie.
- Je kunt jezelf en jouw expertise hier dus stevig op de kaart zetten door interessante content te delen en een waardevolle informatiebron te worden.
- Deel content die de moeite waard is om over te praten.
Het consumptiegedrag van LinkedIn gebruikers
LinkedIn zet ook flink in om een serieus contentplatform te worden. De missie van LinkedIn is: “Connect the world’s professionals to make them more productive and succesful”. En daar hoort het delen van kennis bij. De overname van SlideShare, de introductie van Pulse en de uitrol van de Long-Form Post worden allemaal in dit kader gedaan.
Steeds meer leden gebruiken LinkedIn om kennis te vergaren; om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen in hun branche of vakgebied. Daarnaast wordt content gedeeld om relaties met klanten en zakelijke relaties te verstevigen of om zichzelf te profileren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van LinkedIn.
Content wordt gedeeld en geconsumeerd om de volgende redenen:
- 78% wil weten wat er speelt in hun branche
- 73% wil nieuwe ideeën ontdekken in hun branche
- 62% wil relaties met collega’s of klanten op te bouwen
- 51% wil gesprekken op gang brengen
- 55% wil zichzelf beter profileren
- 45% wil beter worden in zijn vak
Hieronder de belangrijkste overige bevindingen uit het onderzoek van LinkedIn. De uitkomsten zijn gebaseerd op gegevens van 2701 LinkedIn leden in de Verenigde Staten, die actief vak gerelateerde content delen en consumeren.
Maak content waar mensen graag over praten
Mensen zijn op LinkedIn vooral op zoek naar informatie over nieuwe onderzoeken in hun branche, nieuwtjes op hun vakgebied, case studies of carrièreadvies. Als marketeer kun je hier dus rekening mee houden als je content deelt die mensen graag lezen en die ze ook weer delen met hun netwerk.
Zorg er ook voor dat je het kort en bondig houdt en dat je gezien wordt als een deskundige. Mensen hebben namelijk het meeste vertrouwen in content van vak experts. En het is belangrijk dat de content ook goed te te lezen is op een mobiel want steeds meer mensen gebruiken LinkedIn op hun mobiel.
Waarom delen mensen content op LinkedIn?
Mensen delen content die bijdraagt aan hun professionele reputatie. Mensen zijn eerder geneigd om content te delen die bijdraagt aan hun zichtbaarheid en expertpositie. Content die helpt om relaties met hun zakelijke netwerk te verstevigen of die het gemakkelijker maakt om te verkopen aan hun netwerk.
Hoe delen mensen deze content?
- 53% maakt gebruik van de “Like” of “Interessant” knop
- 44% deelt content en voegt zelf nog commentaar toe
- 42% deelt content en voegt geen commentaar toe
- 38% kopieert de content in een email om dit te delen
- 13% deelt het via de LinkedIn mail
- 9% deelt het op een andere manier