Een lanceer evenement, lanceringsevent, launchparty of launchevent (of hoe je het ook wilt noemen) is een mooie manier om je aanbod in de spotlight te zetten. Misschien heb je een nieuw of vernieuwd product en wil je meer naamsbekendheid en meer sales genereren. Dan is het een slimme strategie om een lanceer event te organiseren. Waarom is dat een goed idee? Een lanceer event inzetten voor je lancering?
Klanten komen niet vanzelf
Klanten komen niet vanzelf. Jij moet zelf jouw aanbod actief promoten. Mensen gaan niet zelf naar je website om te kijken wat ze bij je kunnen kopen. Daarom is het goed om je aanbod (ook een bestaand aanbod dus) te lanceren en dit in de spotlight te zetten. Dit zijn 5 dingen die je absoluut nodig hebt voor een succesvolle lancering. En een lanceer event is de perfecte manier om je aanbod onder de aandacht te brengen.
Voordelen van een lanceer event
Een lanceer event biedt een aantal voordelen die cruciaal zijn voor een succesvolle lancering. Zeker als je een wat duurder aanbod lanceert en mensen jou en je werkwijze dus eerst beter willen kennen voordat ze klaar zijn om te investeren in je online cursus, groepsprogramma of 1-1 dienst. Dit zorgt ervoor dat mensen van je kopen tijdens een lancering.
Als mensen geen vertrouwen in je hebben en geen connectie met je voelen, worden ze nooit klant. En als er geen urgentie is, komen mensen niet in actie. Met een lanceer event tackle je al deze dingen in één keer. Hieronder de voordelen van een lanceer event op een rijtje zodat jij jouw aanbod gemakkelijk kunt uitverkopen.
1. Je weet wie geïnteresseerd zijn in je aanbod
Een van de grootste voordelen van een lanceer event is dat je precies weet wie er geïnteresseerd is in jouw onderwerp. En dus grote kans dat zij ook interesse hebben in jouw aanbod. Anders nemen ze niet deel aan jouw webinar van 60 minuten of je 3-daagse challenge. Dit zijn dus je potentiële klanten en waardevolle leads. `je kunt hen een betaald aanbod doen en als ze niet direct kopen tijdens je lanceer event, ook een gerichte follow-up doen met jouw aanbod, wat de kans op conversie aanzienlijk vergroot.
2. Persoonlijk contact
Tijdens een lanceer event kun je wat meer de diepte in want op social media en email is het contact vaak vluchtig en onpersoonlijk. Nu brengen mensen meer tijd met je door waardoor ze echt kennis kunnen maken met je persoonlijkheid en hoe jij dingen uitlegt. Je hebt de tijd om uitgebreide informatie te delen, vragen te beantwoorden en een persoonlijke band op te bouwen met je doelgroep. Door dit persoonlijke contact leren mensen jou en je werkwijze beter kennen. En als ze een klik met je hebben, willen ze ook bewust met jou werken, zelfs als je aanbod duurder is.
3. Versneld vertrouwen opbouwen
Door direct contact te hebben met jouw doelgroep tijdens een lanceer event, kun je de know-like-trust factor veel sneller opbouwen dan via mails of social media berichten. Ze zien je in actie tijdens je live webinar of challenge. Mensen ervaren jouw enthousiasme en leren jou en je werkwijze kennen, waardoor ze sneller vertrouwen in jou en je aanbod krijgen. En als ze een klik met jou hebben, is de kans groot dat ze je aanbod willen aanschaffen, want mensen doen tenslotte zaken met mensen.
4. Zet jezelf en je aanbod in de spotlight
Een lanceer event biedt jou de perfecte gelegenheid om jezelf en je aanbod in de spotlight te zetten. Je kunt mensen kennis laten maken met jouw persoonlijkheid, expertise, unieke werkwijze en het resultaat dat jouw training biedt. Door te laten zien dat je verstand van zaken hebt en waardevolle inzichten te delen, overtuig je mensen van de waarde van jouw aanbod. Als mensen direct al resultaten of nieuwe inzichten krijgen tijdens je lanceer event, bouw je direct vertrouwen op. Dat doe je ook door te zorgen dat je hele bedrijf lanceer klaar is.
5. Buzz voor je aanbod
Door het event te promoten via verschillende kanalen, zoals social media, mails of samenwerkingen, creëer je buzz. Zo kun je uiteindelijk meer mensen op de hoogte brengen van jouw aanbod. En hoe meer mensen deelnemen aan je lanceer event, hoe meer je uiteindelijk kunt verkopen. Misschien dat mensen nu nog niet klaar zijn om in te stappen in je cursus of online programma, maar ze hebben je wel op hun netvlies en al een keer gehoord over je aanbod. Soms hebben mensen wat meer tijd nodig dus is het goed als ze al bekend zijn met jouw aanbod,
6. Naamsbekendheid opbouwen
Je hebt de contactgegevens van iedereen die zich aangemeld heeft voor je lanceer event dus op deze manier kun je waardevolle leads verzamelen die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Daardoor kun je met hen in contact blijven en ze warm houden. Misschien was dit niet het juiste aanbod, maar kopen ze wel een volgend aanbod wat je doet. Of willen ze je eerst nog wat beter leren kennen voordat ze klaar zijn om met je te werken. Zelf volg ik vaak ook meerdere challenges of webinars van iemand voordat ik klaar ben om in te stappen.
7. Laten zien wat je werkwijze is
Door een lanceer evenement te organiseren waarin je jouw expertise en waardevolle inzichten deelt, bouw je autoriteit en geloofwaardigheid op. Ze zien je in actie tijdens je live webinar of challenge. Ze ervaren welke kennis je in huis hebt en krijgen een beter gevoel hoe het is om met jou te werken. Dit kan potentiële klanten overtuigen van de waarde die je te bieden hebt en hen motiveren om jouw training aan te schaffen. Je laat laat zien dat je een expert bent in jouw vakgebied en dat versterkt het vertrouwen in jouw product.
8. Urgentie creëren
Zonder urgentie komen mensen niet in actie. Dat geldt voor een betaald aanbod, maar ook voor een gratis aanbod zoals een gratis masterclass of challenge. Als je een lanceer event organiseert, heb je automatisch urgentie. Mensen voelen de druk om deel te nemen aan het event omdat het op een bepaald moment plaatsvindt. Dit zorgt voor een gevoel van urgentie en moedigt mensen aan om actie te nemen. Ze moeten er in ieder geval over nadenken of ze deel willen nemen aan je lanceer evenement of niet.
9. Je bent minder pusherig
Het is veel leuker om een gratis event te promoten dan continu over je betaalde aanbod te praten op social media en in je mails. Dat kan ongemakkelijk en heel pusherig aanvoelen. Bovendien zitten mensen daar niet op te wachten. Als je alleen aan het verkopen bent op Instagram, haken volgers al snel af. Door mensen eerst uit te nodigen om aan te haken bij een gratis webinar of challenge én daar vervolgens je aanbod te doen, verkoop je alleen aan mensen die echt geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Je valt niet al jouw volgers 'lastig' met dit aanbod.
10. Verkoop stimuleren
En tot slot, een lanceer evenement kan een directe impact hebben op de verkoop door het creëren van een gevoel van urgentie en exclusiviteit onder de aanwezigen. Tijdens het event kun je exclusieve kortingen of een speciaal aanbod doen die alleen beschikbaar is voor de aanwezigen. Of je geeft deelnemers de mogelijkheid het product vroegtijdig te kopen voordat het algemeen beschikbaar is. Dit creëert een gevoel van exclusiviteit en motiveert mensen om direct te kopen om van deze unieke deal te profiteren.
Wil jij gaan lanceren? Bekijk dan ook eens deze interessante artikelen:
- Vermijd deze 3 grote fouten met je lancering.
- Dit zijn de grootste voordelen van een productlancering voor de groei van je bedrijf.
- 5 Dingen die je absoluut nodig hebt voor een succesvolle lancering
Lanceer event inzetten voor je lancering
Het organiseren van een lanceer event zoals een webinar of een challenge biedt tal van voordelen voor trainers, coaches en experts die hun online cursus, groepsprogramma of 1-1 dienst willen uitverkopen. Van het identificeren van geïnteresseerde leads, het opbouwen van een diepgaand contact tot het in de spotlight zetten van jezelf en je aanbod…..deze events spelen een cruciale rol in het succes van jouw lancering als je meer wilt verkopen.
Wil je een lanceer event organiseren om je verkopen te boosten, ZONDER dat je live hoeft te verschijnen tijdens je lancering? Bekijk de cursus: stressvrij lanceren met niet live lanceer events
Vind je dit interessant? Pin voor later!