Netwerken op Twitter? Sommige mensen beschouwen Twitter als pure tijdsverspilling. Ik ben van mening dat Twitter juist een van de meest waardevolle sociale netwerken is, zeker zakelijk gezien. Het mooie van Twitter is dat het laagdrempelig is. Je kunt met iedereen een gesprek aangaan en van gedachte wisselen, ook als je geen connectie hebt en elkaar niet volgt. En nergens worden vragen zo snel beantwoord als in de Twitter community.
Zoek je een restaurant of heb je een probleem? Dan gooi je het gewoon ‘in de groep’ met de hashtag #dtv. Je kunt hier snel informatie met elkaar uitwisselen. Bovendien is Twitter een belangrijke bron van informatie. Nieuwtjes worden hier vaak het eerste bekend gemaakt. Zo blijf je dus op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en primeurs.
Netwerken op Twitter
Twitter is dus de perfecte plek om op de hoogte te blijven van wat er speelt in je branche, maar ook om je netwerk uit te breiden en te onderhouden.
Twitter gaat over het uitwisselen van ‘real time’ informatie en het opbouwen van een netwerk in weinig tekens.
En dat tekens werkt perfect om connecties aan te gaan met andere gebruikers.
Ik heb een boek geschreven (samen met Juliette van der Wurff die ik overigens via Twitter heb leren kennen) over de inzet van sociale media in de zorg- en welzijnssector. Via Twitter heb ik veel interessante informatie gevonden en ben ik ook in contact gekomen met mensen uit deze sector die ik inmiddels geïnterviewd heb voor dat boek.
Bouw relaties op in weinig tekens
Juist het interactieve aspect is belangrijk om mensen aan je te binden. Het gaat op Twitter vooral om interessante informatie delen, interactie en persoonlijk contact maken. Mensen leren je op die manier kennen en gaan jou dan ook vanzelf business gunnen. Mensen doen tenslotte zaken met mensen.
Ga dus niet alleen maar zenden, maar stel vragen aan je volgers, reageer op tweets van anderen en ga een dialoog aan. Dit kan leiden tot interessante contacten!
Bouw relaties op, geef veel interessante informatie weg, beantwoord vragen en help anderen. Met andere woorden, wees sociaal. Deel interessante informatie, links, foto’s en filmpjes, ook van anderen! Wanneer je ook de content van anderen promoot, wek je meer sympathie. Wees authentiek, oprecht en echt, kortom wees gewoon jezelf. Wanneer je je op Twitter anders voordoet dan je in werkelijkheid bent dan prikken mensen daar zo doorheen. Zorg in ieder geval dat je waarde geeft aan je volgers en dat je het volgen waard bent.
- Ga interactie aan – Gebruik Twitter niet alleen als een medium om jouw boodschappen de wereld in te sturen. Juist de interactie met volgers is belangrijk om hen te binden aan jou of je bedrijf.
- Toon interesse in je volgers – Ben niet alleen interessant voor je volgers, maar toon vooral interesse in je volgers. Dit is misschien nog wel belangrijker dan het plaatsen van interessante berichten.
- Reageer op vermeldingen – Als je feedback krijg op Twitter, zowel positief als negatief, reageer hier dan op. Het is toch een kleine moeite om mensen te bedanken die je berichten retweeten?
Gebruik zo veel mogelijk @mentions
- Gebruik goede manieren en reageer. Reageren op mensen die naar of over je tweeten, op zogenaamde @mentions of @vermeldingen, is wel zo beleefd. In een normaal gesprek zou je iemand die tegen je praat ook niet negeren, dus doe dit ook niet op social media. Twitter is eigenlijk ook één grote conversatie dus gebruik dezelfde manieren die je in een offline conversatie zou gebruiken.
- Het allerbelangrijkste op Twitter is het @-symbool. Gebruik dit symbool zo vaak mogelijk in je tweets om rechtstreeks met anderen te communiceren en relaties op te bouwen. Ga interactie aan en blijf continu berokken bij je volgers. Dat is helemaal niet zo moeilijk. Je kunt gewoon vragen hoe het met iemand gaat of reageren op een tweet die ze geplaatst hebben. Het gaat allemaal om interactie en betrokkenheid.
- Gebruik Twitter dus echt als een sociale plek. Gebruik het niet om alleen maar jouw boodschap de wereld in te zenden en om reclame te spuien. Voeg zelf interessante informatie toe, maar meng je ook in gesprekken en ga vooral interacties aan. Beantwoord vragen, retweet berichten van anderen en geef anderen ook ‘credits’ voor hun informatie. Toon vooral interesse in anderen. Dat levert je uiteindelijk meer volgers, interessante contacten en meer klanten op.
Meer Twitter tips
Wil je weten hoe je meer uit Twitter kunt halen? In mijn boek ‘Zakelijk twitteren voor gevorderden in 60 minuten’ neem ik je mee in de wondere wereld van Twitter. Je leert hoe je een trouwe Twittercommunity opbouwt en volgers bindt met boeiende content. In dit boek leg ik je ook uit hoe je Twitter inzet voor acquisitie, marketing, klantenservice, personal branding en om campagnes of evenementen te promoten.