Een sterk merk is een fundament voor een sterk bedrijf. Een merk is veel meer dan alleen een naam met het bijbehorende logo. Het roept ook associaties op, de dingen waaraan klanten moeten denken als ze dit merk zien. Zie je Douwe Egberts dan denk je aan “gezelligheid”.
Met een sterk merk kun je je onderscheiden van je concurrenten en je klantenbinding verhogen. Je bouwt een goede merkreputatie op waardoor het voor klanten makkelijker wordt om voor jou te kiezen en zijn ze ook nog eens bereid om hier meer voor te betalen.
Merken helpen mensen in hun keuzeproces
Merken helpen mensen om te kiezen. Wie een Volkswagen koopt, zal niet alle details over het product hoeven te weten. Wie een nieuw, onbekend automerk aanschaft, zal zich veel verder verdiepen in de vraag of het echt wel om een kwalitatief hoogwaardige wagen gaat. Het feit dat merken het kiezen en dus het leven makkelijker maken, kan een verklaring zijn voor het feit dat merken zowel een rol spelen in beperkte beslissingsprocessen, waaraan men geen tot weinig tijd wenst te besteden, als in uitgebreide beslissingsprocessen, waarbij men uiteindelijk liever geen risico wenst te lopen.
Een merk is herkenbaar
Een merk of brand is het gezicht van een bedrijf. Met een merk identificeert en positioneert de aanbieder zichzelf en haar producten of diensten op onderscheidende wijze. Een goed merk is herkenbaar dus zorg voor eenduidige communicatie. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor een goede merkbekendheid want onbekend maakt onbemind. Die bekendheid moet levendig gehouden worden zodat het bij mensen in het hoofd zit. Wees hierin consistent, maar creatief en gebruik hiervoor alle beschikbare middelen en mogelijke samenwerkingsvormen, zowel online als offline.
Een merk is waardevol en betrouwbaar
Ook belooft een merk waarde en biedt vertrouwen. Daarmee is het te vergelijken met een bankbiljet: op zichzelf een stukje papier en waardeloos. Alles hangt af van het geloof dat er met dat biljet iets waardevols in handen is. Dit geloof moet continu gesteund wordt door de feiten, anders verliest het merk langzaam zijn waarde.
Promotie is op de lange duur alleen effectief als er achter het merk een product staat dat de belofte van het merk kan waarmaken. Denk aan Volvo, dat ‘veiligheid’ als eigenschap aan zijn merk koppelde. Bij het ontwerp van de modellen moet Volvo dan ook extra aandacht aan de veiligheid van de constructie besteden. Merken vormen een kapstok voor allerlei soorten informatie rond een product of een bedrijf. Informatie over kwaliteit en prijs, over andere gebruikers van het product, over de principes en de waarden die horen bij het product of het bedrijf, over de resultaten die het product teweeg zal brengen en nog veel meer dingen.
Klanten betalen voor een merk
Het vertrouwen dat merken creëren vertaalt zich bovendien in financieel gewin. Klanten zijn doorgaans bereid om meer te betalen voor een merkartikel dan voor een onbekend product. Dat geldt ook in de dienstensector en op andere terreinen. Een onderneming in de VS betaalt graag iets meer voor een Harvard-student dan voor een student van een normale state-university. Ook al zou uit een IQ-test blijken dat ze even intelligent zijn en ook al zouden ze beiden evenveel weten.
Klanten zijn trouw aan een merk
Klanten kiezen voor een merk omdat ze een voorkeur voor een bepaald merk hebben of omdat ze het als een veilige keuze ervaren. Vaak spelen naast rationele eigenschappen, ook emotionele eigenschappen een grote rol. Je verkoopt een oplossing voor een bepaald probleem. Je verkoop geen make-up, maar je verkoopt hoop. Het is belangrijk dat klantentrouw wordt nagestreefd, gewaardeerd en beloond, iedere dag opnieuw. Lever wat klanten verlangen en verwachten. Zorg voor excellente dienstverlening en streef naar zeer tevreden klanten, want zij blijven langer klant, besteden meer en zorgen voor positieve mond-tot-mondreclame
Een persoonlijk merk werkt
Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen eerder iets van iemand kopen als ze die ander aardig vinden. Het persoonlijk maken van een merk door er letterlijk een persoon aan te verbinden kan daarom een logische en sterke manier zijn om beïnvloeding te genereren. Denk aan de sociaal onhandige Cora van Mora, of de goeie lobbes bedrijfsleider van Albert Heijn. Allemaal sympathieke mensen die een gezicht geven aan een organisatie, merk of product. Mensen die je aardig vindt, gun je ook iets.