arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe Facebook berichten insluiten in je blog
23 augustus 2013 

Hoe Facebook berichten insluiten in je blog

Facebook heeft het insluiten (embedden) van berichten zoals status updates, video’s of foto’s mogelijk gemaakt voor iedereen. Hierdoor kan iedereen publieke Facebook berichten, zowel van een pagina als van een persoon, gebruiken op een website of op op een webpagina.

Wat betekent een Facebook bericht insluiten?

Dit betekent dat je alle openbare Facebook berichten kunt tonen op je website of op je blog. Dit kunnen je eigen berichten zijn of die van je Facebook pagina, maar ook die van andere personen of pagina’s.

  • De status update moet wel openbaar zijn (deze herken je aan het icoon met de wereldbol).
  • Een bericht dat alleen gedeeld is met vrienden, kun je dus niet gebruiken.

Wanneer je een Facebook bericht insluit op je website dan wordt het hele bericht automatisch overgenomen, inclusief  links, het aantal likes, shares en reacties. Dit kun je zelf niet aanpassen. Het wordt op je website op dezelfde manier weergegeven als op Facebook. Mensen kunnen ook vanaf je website zo’n gedeeld bericht ook meteen liken, delen of voorzien van commentaar.

Wanneer zo’n bericht op Facebook verwijderd wordt, dan is het ook niet langer zichtbaar op je website waar je deze post gebruikt hebt. Hieronder een voorbeeld hoe zo’n Facebook post eruit ziet op je blog:

Hoe kun je een Facebook bericht insluiten?

  • Klik op het pijltje of de drie puntjes rechtsboven bij de post die je wilt insluiten (embedden) op je website.
  • Selecteer ‘Bericht insluiten’ in het drop down menu dat verschijnt.

facebook-bericht-insluiten

  • Vervolgens krijg je een insluitcode die je kunt kopiëren.

facebook-bericht-insluitcode

  • Plak deze code op de plaats op de webpagina waar je de Facebook post wilt insluiten.

Waarom een Facebook bericht insluiten in je blog?

Het is een handige manier om jouw Facebook post extra te promoten bij een groter publiek. Je kunt hiervoor betaalde opties gebruiken, maar kunt dit nu ook via je blog doen. Mensen die nu nog geen fan van je Facebook pagina zijn, krijgen dit bericht dan toch te zien. Je kunt ze op die manier attenderen op je Facebook pagina, en wie weet levert je dat weer extra fans op!

En ook als mensen wel fan van je Facebook pagina zijn, krijgen ze toch niet al jouw berichten te zien. Je bekijkt zelf waarschijnlijk ook meestal alleen de meest recente updates en neemt niet je hele tijdlijn door? Daarnaast filtert Facebook de stroom berichten zodat je niet overspoeld word met updates, maar dit betekent dat slechts 2 tot 4% van jouw Facebook updates bereikt jouw fans. Door een bericht ook op je blog te gebruiken, kun je dus ook meer fans bereiken.

Over de schrijver
Ik geef praktische online marketing en social media advies. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het stap-voor-stap zelf kunt toepassen, zonder technisch gedoe.
Reactie plaatsen