De grootste fout op Facebook die veel coaches en therapeuten maken
De grootste fout op Facebook die veel coaches en therapeuten maken
19 oktober 2021 
4 min. leestijd

De grootste fout op Facebook die veel coaches en therapeuten maken

De grootste fout op Facebook die ik coaches, therapeuten en andere kennisondernemers vaak zie maken, is dat ze alleen zenden. En dit geldt niet alleen voor Facebook maar voor alle social media kanalen. Het heet niet voor niks “social” media. Dus ga vooral ook gesprekken aan en bouw relaties.

– Laatste update 9 april 2024 –

Alleen zenden

Ik snap dat je het druk hebt als ondernemer. En als je een leuk nieuwtje hebt, wil je dit het liefst van de daken schreeuwen. Je wilt het delen met zoveel mogelijk vrienden en bekenden. Dan is onder andere Facebook een mooie plek om dit te delen.

Maar dat is dus de grootste fout op Facebook die je kunt maken.

Het heeft geen zin om iets op Facebook te posten en weer door te gaan met andere taken zoals je online training ontwikkelen of aan je website werken omdat jij het druk hebt in je online business. Op die manier gaat het je geen klanten opleveren.

Doe jij dit op een feestje of netwerkbijeenkomst?

Dat is hetzelfde als dat je op een feestje komt of bij een netwerkbijeenkomst en je gaat op de tafel staan en roept “ik heb nu weer een nieuwe klant, een leuke nieuwe training of een waanzinnige tip” en vervolgens ben je meteen weer weg.

Dat doe je niet. En denk je dat het je op die manier klanten op gaat leveren?

Zelfs niet als je een hele waardevolle tips deelt of nog wel een tijdje blijft rondhangen onder de andere genodigden.. De andere aanwezigen lopen waarschijnlijk met een grote boog om je heen en willen je angstvallig vermijden.

Waarom zou je dat op social media wel doen? 

Leestip:

Ga gesprekken aan

Als jij alleen gaat zenden en social media beschouwt als handige gratis promotiekanalen waar je alleen kunt gaan roepen, ga dan niet klagen dat je geen klanten krijgt via social media. Dan maak je deze grootste fout op Facebook.

Op een feestje of netwerkbijeenkomst ga je ook gesprekken aan. Je bent niet alleen zelf aan het woord maar luistert ook wat die ander te vertellen heeft, stelt vragen en bent geïnteresseerd in je gesprekspartners.

Mensen doen zeken met mensen die ze kennen, waar ze een klik mee hebben en die ze ook vertrouwen. En zo’n relatie bouw je alleen op als je ook oprecht geïnteresseerd bent in die andere persoon. Door te luisteren, vragen te stellen en gewoon het gesprek aan te gaan.

Dus doe dat op Facebook ook.

Neem een paar minuten om te reageren

Als je iets op Facebook post, neem dan 2 of 3 minuten de tijd om ook te reageren op berichten van anderen. Ga gesprekken aan, net zoals in het “echte” leven. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor Facebook maar ook voor Instagram, Linkedin of op welk social media kanaal jij ook actief bent.

Scroll door je feed. Kijk of er iets interessants is waar je op kunt reageren om een conversatie te starten en verbinding te maken.

En ga zo’n bericht niet alleen liken maar neem ook echt de moeite om een reactie achter te laten. Ga jezelf maar na. Als 100 mensen jouw social media bericht leuk vinden dan weet je namelijk echt niet wie die 100 mensen zijn. Maar die paar mensen die de moeite genomen hebben om een reactie achter te laten, die weet je wel wie dat zijn.

Dit hoeft niet moeilijk te zijn

Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Als je ziet dat iemand jarig is, kun je deze persoon feliciteren. En als je ziet dat iemand naar een congres gaat, kun je hem of haar een fijne dag toe wensen. Heel moeilijk hoeft het dus niet te zijn maar neem de moeite om te reageren en gesprekken te starten. Bouw eerst relaties op voordat je een aanbod doet. Onthoud het volgende:

Conversaties zorgen voor connecties. En connecties voor conversies.

Dat geldt voor fysieke bijeenkomsten maar ook online. Het gaat niet werken als je alleen gaat roepen op Facebook en op niemand reageert en geen enkel gesprek aangaat. Dus start conversaties en bouw relaties op.

Een ander voordeel hiervan is dat je daarmee ook aan Facebook laat zien dat je een goede gebruiker bent en ook tijd doorbrengt op het platform. Daardoor wordt je eigen content ook aan meer mensen getoond.

Focus 5 regel

Zelf gebruik ik de focus 5 regel. Soms heb ik ook weleens de neiging om alleen iets te posten. Tja ik ben ook maar een mensen en een drukke ondernemer  Maar omdat ik weet dat dit een grote valkuil is als je ook klanten wilt halen uit social media, hanteer ik de focus 5 regel.

Wat houdt die focus 5 regel in?

Al ik iets post op Facebook dan probeer ik op 5 berichten van anderen te reageren. En dat doe ik niet alleen op Facebook, maar ook op Instagram of Linkedin. Dus als ik iets post op Instagram, probeer ik op 5 berichten van anderen te reageren.

Dit is voor mezelf een handig ezelsbruggetje om niet alleen te posten, maar ook te reageren op berichten van anderen. Door een paar minuutjes te nemen om te reageren en oprecht geïnteresseerd te zijn in anderen, bouw je relaties op.

Dus ga jij dit ook toepassen?

Voorkom dat je deze grootste fout op Facebook maakt

Voorkom dat je deze grootste fout op Facebook maakt. Wees niet langer die persoon die alleen even op tafel springt om een mededeling te doen. Wees oprecht geïnteresseerd in anderen. En laat dat blijken door te luisteren en te reageren.

Alles wat je geeft, krijg je ook weer terug.

Door te reageren, breng jij jezelf onder de aandacht. Mensen waarderen die aandacht en zullen ook eerder reageren op jouw content. En je brengt jezelf niet alleen onder de aandacht van die persoon waarop je reageert maar ook van diens volgers.

Dus wees gewoon sociaal

Voorkom dat je deze grootste fout op Facebook nog langer maakt. Ga niet alleen zenden, hoe waardevol je content ook is. Daarmee bouw je geen warme band op met mensen. En als mensen geen connectie met je voelen, worden ze ook nooit klant.

Dus ga vooral ook reageren. Start conversaties en bouw relaties op. Dit gaat je uiteindelijk klanten opleveren want mensen doen alleen maar zalen met mensen die ze kennen, waar ze ook een klik mee hebben en die ze vertrouwen.

Vind je dit interessant? Pin voor later!

Facebook is een mooi online marketing kanaal voor meer zichtbaarheid en klanten, mits je het op de juiste manier inzet. Voorkom dat jij deze veelgemaakte fout op Facebook maakt die je klanten kost

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen