Steeds meer bedrijven gooien hun marketingtactiek om en richten zich op content marketing. Dit betekent dat je mensen niet langer ongevraagd gaat bestoken met advertenties en, maar je gaat klanten verleiden met nuttige, gratis informatie.
Het is belangrijk dat je online vindbaar bent en dat er over je merk gesproken wordt. 90% van de aankopen, begint tegenwoordig met een zoekopdracht op internet. Reclames worden steeds minder effectief.
Mensen gaan zelf actief op zoek naar oplossingen, tips en klantverhalen. Dat geldt in de consumentenmarkt, maar zeker ook in de zakelijke markt. Ook daar zijn bedrijven op zoek naar ideeën, tips, suggesties en aanbevelingen. Content marketing is een goede manier om de slechter wordende reclameresultaten te compenseren.
Hoe zet je contentmarketing effectief in?
Al jarenlang wordt content gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten tevreden houden. Content marketing is dus niet nieuw. Door de opkomst van social media is het alleen veel gemakkelijker geworden om je content onder de aandacht te brengen. De content die je deelt is nauw verwant aan wat je verkoopt. Met andere woorden, je deelt nuttige informatie zodat mensen je voldoende kennen, aardig vinden en vertrouwen om zaken met je te doen.
Door nuttige informatie te verspreiden die interessant is voor jouw doelgroep, kun je de aandacht trekken van je doelgroep. Klanten zijn op zoek naar deze informatie en komen hierdoor bij jou terecht. Klanten weten jou te vinden omdat je interessante blogs schrijft, een waardevolle whitepaper deelt of nuttige video’s plaatst. Bedrijven worden daarmee steeds vaker uitgevers van content. Hoe zet je contentmarketing nu effectief in?
In onderstaande infographic van Flattalk wordt content marketing uitgelegd aan de hand van de journalistieke principes: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Wie
Wie is je doelgroep? Welk publiek wil je met je content bereiken? Als je weet wie je wil bereiken, dan heb je een veel beter idee wat voor content zij nodig hebben en op welke kanalen ze dit zoeken.
Zijn ze vooral actief op Twitter of zoken ze eerder naar video’s op YouTube? Het is zaak om de juiste informatie, bij de juiste mensen, via de juiste kanalen te krijgen, en dat lukt alleen als je een goed beeld hebt van je doelgroep.
Wat
Mensen zijn op zoek naar nuttige, leerzame of gewoon vermakelijke informatie. Laat zien wat jouw expertise is. Deel je kennis in de vorm van van blogs, video’s, infographics, e-books, Facebook updates etc.
Gelukkig hoef je niet alle content zelf te bedenken. Je kunt ook informatie van anderen delen, als het maar een link heeft met je vakgebied en toegevoegde waarde heeft voor je doelgroep.
De kans dat de lezer van jouw blogs over een tijdje nog weet wie jij bent en wat jouw expertise is, is vele malen groter dan bij een ‘gewone’ advertentie.
Waar
Een blog, e-book of whitepaper kun je delen op je website, maar mensen vinden je website niet zo maar. Het is niet zo dat als je waardevolle content publiceert, je ook automatisch gevonden wordt. Dagelijks worden er alleen al meer dan 2 miljoen blogberichten online gezet.
Het is goed om social media in te zetten als traffic aanjager om mensen naar je website te krijgen. Promoot je content zo veel mogelijk op social media want daar besteden we met zijn allen tegenwoordig de meeste tijd. En je moet daar zijn, waar je doelgroep de aandacht heeft!
Wanneer
Uit het oog, is uit het hart. Als je slechts af en toe iets van je laat horen, dan vergeten mensen je al heel snel weer. Er is tegenwoordig zo veel informatie te vinden op internet.
Zorg dus dat je onder de aandacht blijft door regelmatig interessante content te delen, vragen te beantwoorden en ga ook interactie aan met je doelgroep op Twitter, Facebook of LinkedIn. Bloggen is een van de meest effectieve manieren om onder de aandacht van je publiek te blijven, maar ook dit werkt alleen wanneer je dit regelmatig een artikel online plaatst.
Waarom
Door content te delen die een link heeft met je vakgebied, kun je laten zien wat jouw expertise is. Door je kennis te delen en vragen te beantwoorden, laat je zien waar je goed in bent. Door waardevolle en aantrekkelijke content te delen, bouw je aanzien en vertrouwen op.
Klanten weten jou te vinden en komen vanzelf naar je toe. Als je regelmatig nieuwe content toevoegt aan je website, scoor je ook hoger in de zoekresultaten. Je soort ook hoger wanneer mensen je ccontent retweeten, leuk vinden of dit delen op andere social media.
Hoe
Zorg voor een goede mix tussen het delen van je eigen content en die van anderen. Deel tips, adviezen, praktijkcases, rapporten etc. die interessant zijn voor jouw ideale doelgroep en die laten zien wat jouw expertise is. Kies dus één of een paar specifieke onderwerpen en richt je daar op.
Promoot je content op social media en ga ook interacties aan met mensen om relaties op te bouwen en vertrouwen te wekken. Want hoe meer mensen jouw content delen, hoe groter je bereik en dat betekent meer conversie, meer klanten en meer omzet.