Anchor app voor audiobloggen, hoe werkt het?
Anchor app voor audiobloggen, hoe werkt het?
04 maart 2016 
8 min. leestijd

Anchor app voor audiobloggen, hoe werkt het?

Heb je de buzz rondom de nieuwe audio app Anchor al gehoord? Anchor is een app om te audiobloggen. Dus dit keer draait het niet om tekst of visuele content, maar volledig om audio. Je kunt korte audio’s (de zogenaamde waves) delen waar anderen weer op kunnen reageren.

Wat is Anchor?

Radio by the People’ is het motto van de ontwikkelaars van de Anchor app. Deze app maakt het voor iedereen gemakkelijk om korte audiofragmenten, van maximaal 2 minuten, op te nemen en deze ook te delen op Twitter of Facebook. Anderen kunnen dan weer reageren door hun eigen stem op te nemen als ‘reply’. Zo ontstaat er een gesprek, een soort interactieve podcast.

wat-is-de-anchor-app

Tot nu toe was het moeilijk om audio in kleine stukjes te breken en er snackable content van te maken die makkelijk te delen is. Met de Anchor app is dit mogelijk voor iedereen, mits je een iPhone hebt tenminste. Je kunt de app gratis downloaden in de App store. Heb je geen iPhone? Dan kun je de audio’s wel beluisteren, maar helaas zelf nog geen waves opnemen.

Aan de slag met social radio met de Anchor app

Als je de app download kun je hier meteen mee aan de slag. Een stem leidt je door het programma, waarmee meteen het belang van audio in deze app meteen duidelijk wordt. Volg de instructies en voor je het weet ben je klaar voor je eerste audioblog.

Je maakt een profiel aan. Voor het gemak zou ik mijn gebruikersnaam identiek houden aan je overige social media profielen. Je spreekt je naam in. Dit is de standaard intro van je audio fragmenten. deze kun je altijd nog aanpassen bij je instellingen.

Menu van Anchor app

Het menu van de Anchor app is heel eenvoudig. Onderaan in de app zie je het menu:

  1. Tijdlijn waarop alle audiofragmenten verschijnen van de mensen die je volgt.
  2. Zoekfunctie om mensen op naam te zoeken of  verschillende categorieën.
  3. De knop om zelf een wave op te nemen.
  4. De activiteit van jouw netwerk, wie volgt jou, wie reageert op jouw wave en conversaties.
  5. Jouw profiel instellingen en jouw audiofragmenten.

anchor app

Audioblogs of waves

De losse audioblogs worden ‘waves’ genoemd. Een wave duurt maximaal twee minuten. Dat klinkt kort, maar je kunt aardig wat informatie kwijt en zelf hou ik er wel van dat het kort en to-the-point is. Bovendien vraag je op die manier niet te veel tijd van je luisteraars dus heb je ook meer kans dat de mensen even de tijd nemen om naar je te luisteren. Het is in ieder geval wat anders dan een podcast van een uur.

Interactie op Anchor

Je kunt reageren op iedere wave door op de ‘reply’ knop te klikken. Je hoeft mensen dus niet eerst te volgen voordat je kunt reageren. Vervolgens kun je een audioreactie van maximaal 1 minuut opnemen. Interactie is belangrijk en doe je dus met je stem. Dat maakt het extra persoonlijk doordat mensen een stem hebben. Dat is wat anders dan een tweet of reactie op je Facebook post.

anchor-uitzending-beantwoorden

Je kunt alle audiofragmenten ook leuk vinden door op het hartje te klikken. Dat is sowieso handig om te doen als mensen reageren op jouw fragment. Dan weet je welke je al beluisterd hebt, maar het is meteen een stukje waardering voor mensen die de moeite genomen hebben om te reageren.

Volgers opbouwen

Je gaat mensen volgen en in je tijdlijn verschijnen hun audioblogs in chronologische volgorde. Zo zie je een stroom van audioberichten van de mensen die je volgt en ook of er reacties zijn. Ook die reacties kun je natuurlijk beluisteren. Je kunt ze beluisteren door er op te klikken.

De meeste audiofragmenten eindigen met een vraag zodat audioreacties uitgelokt worden. Je kunt mensen zoeken op naam met de zoekfunctie of zoeken op onderwerpen.

Zelf audiofragmenten of waves opnemen

Het is gemakkelijk om een zelf een opname te maken. Je hoeft alleen maar op de grote rode knop te drukken. (Of deze heel langzaam loslaten om in de opname modus te blijven). Je kunt vervolgens je opname eerst beluisteren en eventueel opnieuw opnemen voordat je deze deelt.

  • Geef een omschrijving mee, Je kunt gebruik maken van hashtags en links.
  • Je kunt eventueel mensen taggen.
  • En bepalen of je de wave ook op Twitter deelt.

Audiofragment aanpassen

Je kunt al jouw uitzendingen terug vinden bij je eigen profiel en daar ook aanpassen of verwijderen.

  • Ga naar het poppetje in het menu.
  • Klik op de 3 puntjes bij het bewuste audiofragment.
  • Wijzig hier de omschrijving.
  • Of verwijder het audiofragment.

anchar-app-aanpassen

Anchor uitzending delen

Je kunt jouw audioblogs ook delen. Je kunt deze delen met specifieke Anchor gebruikers of op andere kanalen. Zo kun je het delen op je overige social media kanalen zodat mensen deze uitzendingen kunnen beluisteren.

  • Share on Anchor, dan kun je andere Anchor gebruikers selecteren waar je dit mee wil delen.
  • Share elsewhere, dan kun je het op je overige sociale kanalen of per email delen bijvoorbeeld.

anchar-app-aanpassen

Om een uitzending te delen op je blog heb je de embed code nodig. Die is het makkelijkst te vinden via de tweet die je gedeeld hebt van je opname.

anchor-uitzending-delen-op-twitter

 

  • Als je op de link in die tweet klikt, kom je bij de unieke url van je uitzending.

anchor-audio-delen

Daar zie je de mogelijkheid om de Anchor uitzending te delen.

  • Selecteer ‘this clip’ om alleen jouw audiofragment te delen.
  • Of ‘entire conversation” als je ook de reacties wil delen.

Vervolgens kom je in het volgende scherm waar je de embed code vindt.

anchor-audio-delen-op-blog

  • Kopieer en plak die embed code op je blog op de plaats waar je het audiofragment wilt plaatsen.

Zakelijk gebruik van Anchor

Hoe kun je de Anchor app nu zakelijk inzetten? Natuurlijk gaat zakendoen om persoonlijke relaties. Dus het hoeft niet alleen maar over je producten of diensten te gaan. Het is belangrijk om vooral conversaties aan te gaan en persoonlijke relaties op te bouwen. Deel dus snackable audio content (van maximaal 2 minuten) die interactie stimuleert en bouw vooral relaties op. Hieronder nog een aantal voorbeelden,

  • Je community om hun mening vragen.
  • Stelling of quote van de dag delen, het liefst met een link naar jouw expertise.
  • Mensen op een evenement korte feedback vragen.
  • Samenvatting geven van je blog of Periscope uitzending om ze door te verwijzen naar die kanalen.

Ik ben ook benieuwd naar jouw tips natuurlijk.

 

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen