We leven in een tijdperk waarin we de hele dag overspoeld worden met informatie. En de hele dag worden we geconfronteerd met reclames, zoals banners op websites, billboards en televisiereclames waar we helemaal niet om vragen. We zijn inmiddels zo gewend aan die continue stroom van informatie dat we veel daarvan niet eens meer bewust tot ons nemen, gewoon omdat de meeste informatie niet relevant is. In dit artikel deel ik 7 kenmerken van slimme content die jouw klanten wel aanspreekt.
Kenmerken van slimme content
Hoe kun je nog opvallen als merk of product in het enorme aanbod van informatie? Door content te delen die interessant is voor je doelgroep. Met relevante content kun je de klant veel beter bereiken. Potentiële klanten zitten met veel vragen en zoeken op internet naar antwoorden. Jij hebt een kans om met die mensen in contact te komen.
Zorg dat je informatie verspreidt die waardevol is voor jouw klant. Zet een blog op, ga twitteren, deel een gratis e-book of een stappenplan. over je vak en deel informatie om de klant te bereiken. Beantwoord onderstaande vragen zodat je blog of update voldoet aan de 7 kenmerken van slimme content, zodat deze jouw klanten wel aanspreekt.
De informatiebehoefte van je klant moet altijd het uitgangspunt zijn voor de creatie van content, en dus nooit het product of de dienst die je wil verkopen. Een handig hulpmiddel hiervoor is het creëren van persona’s voor je bedrijf. Je maakt een profiel van je ideale klant en maakt hier een fictief persoon van. Of je neemt één van je bestaande klanten. En met deze persoon in het achterhoofd, creëer je al jouw content.
Stel jezelf de volgende vragen voordat je content online plaatst
Is het voor mijn ideale klant nuttig, informatief of amusant?
Mensen zoeken op internet naar naar relevante, leerzame, nuttige of gewoon vermakelijke informatie, niet naar reclames. Je moet mensen prikkelen, weten te raken en hun harten veroveren met waardevolle content. Ga er nooit van uit dat je weet waar je doelgroep behoefte aan hebben. Dit breng je in kaart door te luisteren naar conversaties op social media.
Publiceer ik regelmatig en consistent?
Wil je ‘on top of mind’ blijven dan zul je regelmatig een update moeten plaatsen. Las niet af en toe een social media uurtje in om je volgers te ‘spammen’ met nieuwe updates, maar verspreid je berichten gedurende de week. Er zijn genoeg tools die je kunt gebruiken om berichten vooraf in te plannen.
Is mijn content makkelijk en snel te delen?
Kunnen jouw blogs, whitepapers of e-books ook weer makkelijk gedeeld worden? Voeg social media knoppen toe aan je online content zodat mensen dit ook weer kunnen delen met hun netwerk, en zo je content verder verspreiden. Ze zetten zo de mond tot mond reclame in werking. Je hoeft jezelf niet meer te verkopen maar anderen doen het werk voor je.
Heeft het een link met één van mijn producten of diensten?
Alle content die je publiceert dient een link te hebben met de producten of diensten die je verkoopt zodat mensen weten wat je specialisme is. Wanneer je houten vloeren verkoopt, kun je tips delen over hoe je een houten vloer kunt onderhouden en verzorgen.
Staat er een duidelijke call-to-action in?
Alle content die je deelt, moet mensen aanzetten tot actie. Wat wil je dat mensen met de content doen? Wil je dat ze dit delen met hun netwerk, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of reageren op je blog? Vermeld dit dan ook want dan is de kans groter dat mensen dit ook doen.
Kan ik meten wat het oplevert?
Bepaal vooraf doelstellingen zodat je kunt bijsturen. Het effect van contentmarketing is goed meetbaar. Welke meetwaarde je gebruikt hangt van je doelstellingen af, te denken valt bijvoorbeeld aan het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief, de tijd doorgebracht met je content of de ontwikkeling van merkvoorkeur. Het is belangrijk dat je doelen vooraf bekend zijn, anders raak je het overzicht snel kwijt.
Is het de investering waard?
Maar je wil natuurlijk niet al die inspanning doen, zonder dat het je ook wat oplevert? Want het kost wel tijd en inspanning. Alle content die je deelt moet direct of indirect bijdragen aan het behalen van je ondernemingsdoelstellingen. Je moet dus op zoek naar een goede mix tussen continu waarde bieden voor je doelgroep en optimaal bedrijfsresultaat behalen.
Hieronder een infographic van Linsen Communicatie