Pinterest is uitermate geschikt voor merken met een sterk lifestyle karakter, zoals mode, beauty, sport, design, kunst of reizen. Het is een visueel platform waarmee je engagement met je merk en zelfs verkoop kunt bevorderen. En het mooie van Pinterest is dat een link bewaard wordt, naar de oorspronkelijke website waar de afbeelding of video is gevonden.
Pinterest bewaart een link naar je website
Zo linkt een foto van een mooi gerecht vaak door naar de website waar het bijbehorende recept staat. Pinterest is goed voor verwijzend verkeer naar je website en voor je zoekmachine ranking in Google. Juist die links maken het voor bedrijven interessant om op Pinterest te laten zien waar ze goed in zijn. Voor fotografen, architecten en ontwerpers ligt het materiaal voor de hand. Maar ook voor andere bedrijven zijn er veel mogelijkheden om zich op Pinterest te profileren.
Hoe kun je op Pinterest je bedrijf promoten?
Pinterest maakt (nog) geen onderscheid tussen pagina’s voor een persoonlijk profiel en pagina’s voor bedrijven. Maar sommige merken maken al slim gebruik van Pinterest. Je kunt ervoor kiezen om dezelfde profielfoto of logo en gebruikersnaam van Twitter te gebruiken voor Pinterest. Plaats de website van je bedrijf op de profielpagina en maak een korte bio.
Het zou mooi zijn als de foto’s van jouw producten massaal ge(re)pinned zouden worden. De afbeeldingen gaan dan viraal, inclusief een directe link naar je website of webshop. Dit kan een hoop extra traffic opleveren naar je site. Maar dit gebeurt niet zo maar.
Plaats waardevolle content op Pinterest
Net als op andere sociale media zul je zelf hard moeten werken om aandacht te krijgen. Je zult regelmatig waardevolle content moeten plaatsen en ook actief je netwerk uit gaan breiden.
- Zorg voor een heldere indeling van je boards. Hoe specifieker je boards, hoe beter. Liever: ‘Marketingboeken voor social media freaks’ dan ‘Boeken’.
- Geef ieder board een korte beschrijving met de juiste zoekwoorden en de juiste categorie.
- Houd het simpel en overzichtelijk. Dat geldt ook voor het toevoegen van pins.
- Plaats mooie foto’s met een bondige beschrijving en altijd voorzien van de goede deeplink.
Breid je Pinterest netwerk uit
Kijk eerst even rustig rond. Zoek interessante gebruikers en bekijk hoe je concurrenten het aanpakken. Kijk ook op de homepage van Pinterest wat er ‘Popular’ is om te ontdekken wat de trends zijn en wat er hot is. Het is ook handig om te kijken of jouw producten wellicht al spontaan worden gepind. Je kunt dit als volgt doen:
Typ in de adresbalk van je browser: http://pinterest.com/source/ en dan jouw website, zonder http:// en zonder www. Voor de website https://www.themarketingfactory.nl wordt dat bijvoorbeeld: http://pinterest.com/source/themarketingfactory.nl.
Je krijgt nu een overzicht van alle pins op boards met jouw website als bron. Dit is ook een handige manier om je fans op te zoeken. Door hen vervolgens te gaan volgen, krijg je een goed beeld van wie jouw doelgroep is. Bovendien loop je een grote kans dat zij jou ook terug gaan volgen.
Wanneer jouw bedrijf actief is op Pinterest, dan is het belangrijk om af en toe te kijken naar de statistieken. Hierin kun je zien of er veel verkeer vanuit Pinterest naar jouw bedrijfspagina is gekomen.
Pinterest als marketingtool
Probeer Pinterest gewoon uit voor je onderneming. Bekijk eens hoe andere bedrijven het inzetten. Pinterest hoeft niet voor elk merk het juiste kanaal te zijn. Als een bedrijf mooie beelden heeft en unieke producten maakt dan is Pinterest een mooi extra marketingkanaal.
Je kunt je bedrijf visueel presenteren, wedstrijden houden, presentaties en bedrijfsfilmpjes uploaden. Mogelijkheden genoeg. Wees creatief. Maar zorg er voor dat je Pinterestpagina geen promotiecentrum wordt van je producten of diensten. In de etiquette van Pinterest staat duidelijk dat Pinterest geen platform is voor zelfpromotie. En op die manier zul je niet veel volgers krijgen. Pinterest blijft een sociaal netwerk en het gaat dus om interactie met anderen.
64 Pinterest tips
In onderstaande infographic staan nog 64 handige Pinterest tips om je bedrijf te promoten via dit sociale media netwerk. Ook met een klein marketing budget kun je handig gebruik maken van Pinterest als extra promotiekanaal.
Heb jij nog aanvullende tips? Laat het dan weten in het reactieveld hieronder. Vind je dit artikel nuttig dan zou ik het leuk vinden als je het een +1 wil geven.
Source: Social Media Online Classes