Succes op LinkedIn begint bij een goed profiel. Jouw profielfoto en professionele titel zijn het eerste wat mensen zien als ze jouw LinkedIn profiel bekijken. Dit is belangrijk voor de eerste indruk die mensen van je hebben. Met een goed ingevuld profiel wordt je ook beter gevonden door de juiste mensen.
Net als op iedere ander social media platform ziet een onvolledig profiel, bijvoorbeeld zonder foto, er onprofessioneel uit. Vul je profiel dus zo volledig mogelijk in. LinkedIn maakt dit heel gemakkelijk en geeft zelf allerlei suggesties welke zaken je nog in kunt vullen.
Een goed ingevuld profiel, zorgt er ook voor dat je op de juiste trefwoorden wordt gevonden. Linkedin Search is keyword gedreven en scoort ook goed in Google. Houd het leesbaar, maar maak hier wel gebruik van om beter te scoren. De trefwoorden bepaal je zelf. Houdt er rekening mee waarop je gevonden wilt worden!
Tips voor een effectief Linkedin profiel
- Trefwoorden – Gebruik in je hele profiel trefwoorden waarop je gevonden wil worden, hoe vaker een trefwoord voorkomt, hoe beter je daarop gevonden wordt in de zoekresultaten.
- Naam – Vul je naam in bij het daarvoor bestemde veld, en voeg hier geen telefoonnummer of icoontjes toe, dit is tegen de regels van LinkedIn en je profiel kan daardoor verwijderd worden.
- Foto – Voeg een duidelijke, zakelijke profielfoto toe, profielen met foto worden 7x vaker bekeken.
- Locatie – Vul ook je postcode in zodat mensen je kunnen vinden als ze zoeken op een bepaalde stad of regio.
- Kopregel – Vul je professionele kopregel in zodat mensen weten wat je doet, benut de 110 karakters die je tot je beschikking hebt optimaal.
- URL – Claim je persoonlijke url zodat je deze ook op andere plaatsen kunt gebruiken, zoals op je visitekaartje of in je e-mailhandtekening.
- Bedrijfstak – Vul de juiste bedrijfstak in, ook dit is een vaak een zoekcriterium.
- Wees actief – Deel regelmatig waardevolle content of tips zodat je onder de aandacht blijft van de mensen in je netwerk, en als ze hier op reageren krijgt ook hun netwerk dit te zien.
- Samenvatting – Dit is een van de dingen die mensen het eerst lezen, geef een korte omschrijving van jezelf en beschrijf hier vooral wat je voor anderen kunt betekenen, maak ook hier gebruik van woorden waarop je doelgroep zoekt.
- Visuele content – Voeg visuele informatie toe om je te onderscheiden van anderen. Laat je werk zien met video’s, presentaties,
- Connecties – Breid je netwerk actief uit. De zoekresultaten worden getoond op basis van je netwerk, hoe groter jouw netwerk, hoe vaker je verschijnt in zoekresultaten.
- Extra informatie – Voeg extra informatie toe zoals projecten, certificaten, vrijwilligerswerk etc. Dit zijn allemaal zaken waarop je gevonden kunt worden.
- Endorsements – Onderschrijvingen tellen mee in de zoekresultaten, hoe meer endorsements je hebt voor een vaardigheid, hoe hoger je daarop scoort in de zoekresultaten.
- Contactgegevens – Voeg contactgegevens toe zodat mensen je ook gemakkelijk kunnen benaderen.
- Aanbevelingen – Bouw vertrouwen op met aanbevelingen. De aanbevelingen op LinkedIn zijn erg krachtig. Is een klant tevreden? Vraag dan gewoon om een aanbeveling.
- Ervaring – Beschrijf ook je vroegere werkervaring en opleidingen zodat mensen een goed beeld krijgen over je ervaring, en je hier weer op gevonden wordt.
- Groepen – Word lid van relevante groepen. Dit helpt je om je zichtbaarheid te vergroten en je netwerk uit te breiden. Er is ook een hoop waardevolle informatie te vinden in deze groepen.
Maximize Social Business heeft deze infographic gemaakt waarin ze 17 ‘must-haves’ geven voor je LinkedIn profiel.