Wat is content marketing en hoe zet je het slim in
Wat is content marketing? Waarom is het goed om dit in te zetten. De woorden content en marketing klinken misschien intimiderend, maar dat hoeft niet zo te zijn. Misschien denk je wel ik heb helemaal geen marketing kennis, maar het is makkelijker dan je denkt. En bij content marketing hoef je juist niet verkoperig te zijn. Je gaat gewoon je kennis delen!
Wat is content marketing
Content marketing is eigenlijk niks anders dan content maken die behulpzaam is en deze vervolgens delen met de wereld. Het is een proces. Dit is consistent waardevolle content maken die interessant is voor jouw ideale klanten en deze verspreiden. Stel dat je niks te verkopen hebt? Wat willen mensen dan weten? Dat is de content die je gaat delen. Hierdoor word je een waardevolle hulpbron voor jouw publiek en niet gewoon een blogger. Hierdoor bouw je fans en volgers op, en ook als je nu nog niks te verkopen hebt, zijn dit de mensen die uiteindelijk klant bij je worden of je beste ambassadeurs.
Leestip
Content marketing is dus geen middel om je eigen producten of diensten te promoten, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op jouw vakgebied. Het is de kunst om te communiceren met klanten en prospects zonder direct te verkopen. In plaats daarvan deel je tips, ideeën of praktijkcases, die je verpakt in de vorm van blogs, video’s, checklists, tweets of Facebook updates.
Wat telt als content?
Content is alles wat je deelt met de wereld. Tegenwoordig is dat meestal online content omdat onze wereld steeds digitaler wordt. Dit is dus je blog, een video, social media bericht, maar ook een fysiek boek. Content is alles dat de interesse stimuleert. Als je denkt dat dit moeilijk is om spannende originele content te maken. Heb je weleens een bericht op Instagram of Facebook geplaatst? Dat is content. Maar het is de kunst om die content zo te maken dat het niet over jou gaat, maar interessant is voor jouw ideale klanten.
- Welke vragen hebben zij?
- Met welke problemen worstelen ze?
Dit zijn de dingen die je gaat beantwoorden met jouw content. Hoe kun je hen helpen? Hoe kun jij deze vragen en problemen oplossen? En dan niet direct jouw dienst of product verkopen, maar je gaat dit beantwoorden in je content. Maak een ‘how-to’ video of schrijf een blog met waardevolle tips zodat mensen jou vinden als ze hiernaar op zoek zijn.
Waarom content marketing inzetten?
Als je meer klanten wil, dan is het goed om content te maken. Waarom is het goed om regelmatig waardevolle content te delen waarmee je anderen helpt? Waar ze echt wat aan hebben, waarmee jij vragen beantwoord of een oplossing geeft voor een probleem? Mensen zoeken op internet naar antwoorden. Ik schreef hier eerder ook al een artikel over waarom het goed is om te investeren in content marketing.
- Mensen beoordelen je online.
- Want 70% van de aankoopbeslissingen wordt online gemaakt.
Mensen beoordelen je dus online nog voordat ze iets bij je kopen of contact met je opnemen. Allemaal op basis van content. Daarom is het goed om content te delen. En niet zo maar content maar waardevolle content die niet verkoperig is want daarmee bouw je vertrouwen op. En content die dus interessant is voor jouw ideale klanten? Want daarmee trek je ook de juiste mensen aan. In mijn podcast leg ik uit waarom het zo belangrijk is om content marketing in te zetten.
Van vreemden, vrienden maken
Je wil de juiste mensen aantrekken, je wil relaties en vertrouwen opbouwen (know, like en trust factor). Dat begint dus met de content die je deelt. Mensen zoeken op internet naar antwoorden en oplossingen voor hun problemen. Als jij die beantwoord dan komen ze bij jou terecht. Dat betekent content maken met de juiste zoekwoorden en actief zijn op social media. Hoe vinden mensen jou?
- Via Google door de juiste zoekwoorden in je content
- Of via social media berichten.
Als mensen je content vinden en deze interessant vinden, wil je ook met hen in contact blijven en een relatie opbouwen. Je wil vertrouwen opbouwen, en dat kost tijd. En daarom is het goed om hun naam en email te hebben. Dat doe je met een aantrekkelijke weggever. Als je in contact kan blijven, kun je dat vertrouwen opbouwen. Dat doe je door interessante content te blijven delen in je emails.
Van vrienden, klanten maken
Als je geen content hebt, dan heb je ook niks interessants om te delen. Mensen zijn niet direct klaar om klant bij je te worden. Zeker als ze je nog helemaal niet kennen. Dat kost tijd. Maar als ze nodig hebben wat jij aanbiedt, wil je dat ze meteen aan jou denken. Je wil niet een keuze zijn.
maar DE keuze. Daarom is het goed om contact te houden via email.
Op social media zitten mensen meestal ook niet te wachten op verkooppraatjes. Mensen zitten daar voor hun ontspanning, om te weten wat hun vrienden en bekenden doen. Verkopen doe je beter via email of webinars bijvoorbeeld. Maar niet meteen. Ga niet in je eerste mail meteen verkopen. Dan haken mensen meteen af. Relaties opbouwen kost nu eenmaal tijd. Maar daar heb je op de lange termijn wel veel profijt van.
Samenvattend
Content marketing is een marathon en geen sprint. Maar als je waardevolle content deelt ben je online vindbaar, leren mensen je kennen en bouw je vertrouwen op. Je wordt de deskundige op jouw vakgebied. Hierdoor denken mensen meteen aan jou als ze nodig hebben wat jij aanbiedt. Deel dus waardevolle content waarin je vragen en problemen oplost in plaats van verkooppraatjes.
Vind je dit interessant? Bewaar voor later!