Waarom verkopen soms niet lukt (en hoe jij het wél voor elkaar krijgt als online ondernemer)
Waarom verkopen soms niet lukt (en hoe jij het wél voor elkaar krijgt als online ondernemer)
28 januari 2025 
3 min. leestijd

Waarom verkopen soms niet lukt (en hoe jij het wél voor elkaar krijgt als online ondernemer)

Je hebt een fantastisch aanbod, maar de verkopen blijven uit. Dat is frustrerend. Hoe kan dat? Veel ondernemers denken dat vaker posten of harder werken de oplossing is. Succesvol verkopen draait niet om méér doen. Maar om de juiste dingen doen😉 Heb je moeite met verkopen? Dit is waarom verkopen soms niet lukt (en hoe je het wel voor elkaar krijgt als online ondernemer).

3 Veelgemaakte fouten bij verkopen

Zonder verkopen, heb je geen business. Dus het is wel belangrijk dat je ook klanten krijgt voor je aanbod. Soms maken een paar kleine tweaks een enorm verschil. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat je kunt verbeteren. Dit zijn 3 veelgemaakte fouten bij het verkopen van een online cursus of programma die veel ondernemers maken:

Fout 1: Je overvalt mensen met je aanbod

Je wilt niet ineens 'out of the blue' met een aanbod komen. Dan overval je mensen hiermee en komt het nogal rauw op hun dak. Jij bent er al een tijdje mee bezig en er intussen aan gewend. Maar voor je potentiële klanten is het nieuw. Ze moeten eerst even rustig wennen en hier ingroeien. Dus neem mensen mee in jouw proces. Ga niet in stilte achter de schermen werken aan een aanbod en dan met de wereld delen: “Ik heb nu een geweldig aanbod dat kun je nu kopen”.

Oplossing: laat ze rustig wennen aan je aanbod

Ga over het onderwerp van je aanbod praten, ga teasen dat er iets tofs aankomt en ga ze er ook bij betrekken door vragen te stellen of interactie aan te gaan. Je wilt mensen eerst opwarmen zodat ze ook koopklaar zijn als jij je aanbod doet. Je wilt dat ze dan al op het puntje van hun stoel zitten en niet kunnen wachten tot jij je aanbod doet.

Een slimme strategie kan bijvoorbeeld zijn:

  • Eerst waarde delen en het probleem van je klant zichtbaar maken.
  • Dan de oplossing geven en herkenning creëren.
  • Daarna urgentie opbouwen, zodat twijfelaars sneller beslissen.

Cursus flash sale in 60 minuten

Fout 2: Te weinig herhaling

Misschien wil jij niet opdringerig overkomen dus noem jij je aanbod voorzichtig 1 of 2 keer. En denk je: “nu weten mensen wel dat ik dit aanbod heb”. Dat is echt te weinig. Mensen zien niet alles wat jij deelt. Ze zien niet al je social media posts en openen niet al jouw mails. En bovendien moeten ze hier ook eerst even rustig aan wennen. Wist je dat mensen gemiddeld 7 tot 12 contactmomenten nodig hebben voordat ze een beslissing nemen?

Oplossing: herhaal je boodschap

Herhaling is dus belangrijk zodat mensen vaker je aanbod voorbij zien komen. Herhaling betekent niet dat je steeds exact dezelfde boodschap deelt. Mensen die niet kopen, zijn nog niet overtuigd van je aanbod. Dan heeft het geen zin om continu exact dezelfde boodschap te herhalen. Daarmee ga je ze niet over de streep trekken.

Ze hebben nog meer informatie nodig om overtuigd te zijn van je aanbod. Je kunt variëren in je boodschap zodat je aanbod top-of-mind blijft, zonder dat het geforceerd of pusherig aanvoelt. Denk daarbij aan:

  • Deel een persoonlijk verhaal over hoe jij of een klant succes behaalde met jouw methode.
  • Organiseer een korte Q&A waarin je de meestgestelde vragen beantwoordt.
  • Laat zien hoe jouw product er in de praktijk uitziet met een behind-the-scenes blik.
  • Schrijf een post of mail over een grote misvatting en leg uit hoe jouw aanbod helpt.

Fout 3: Geen urgentie gebruiken

Als mensen je aanbod vandaag kunnen kopen, maar ook volgende week of volgende maand zonder dat er iets verandert aan je aanbod. Waarom zouden ze dan nu in actie komen? Als er geen urgentie is, stellen we een besluit het liefst uit. Want een besluit nemen is spannend. Of ze denken daar kijk ik straks wel even naar. Maar dan in alle hectiek kunnen ze het ook zo maar vergeten. Ze krijgen een belangrijk telefoontje of een van de kinderen begint te huilen. En dan vergeten ze helemaal dat ze met je aanbod bezig waren. Van uitstel komt vaak afstel.

Oplossing: gebruik urgentie

Geef mensen dus altijd een goede REDEN om nu de volgende stap te zetten. En zorg dat ze ook urgentie voelen om dat direct te doen. Omdat ze tijdelijk een toffe bonus of korting krijgen. Of omdat er maar 10 plekjes beschikbaar zijn. Maak ook je call-to-action helder en onweerstaanbaar, bijvoorbeeld:

  • "Schrijf je nú in want over 2 dagen verdwijnt dit aanbod!"
  • "Meld je vandaag aan en krijg mijn persoonlijke begeleiding."
  • "Claim jouw e-book en ontdek direct de 5 beste verkooptrucs!

Wil je meer praktische sales en marketing tips?

Bovenstaande tips helpen je om makkelijker je aanbod te verkopen. Wil je meer praktische tips om je verkopen te verhogen? Bekijk dan mijn overzicht met handige (gratis) marketing trainingen die jou gaan helpen aan meer klanten en verkopen, zonder overvolle agenda.

Leestips:


Vind je dit interessant? Pin voor later!

Je hebt een fantastisch aanbod, maar de verkopen blijven uit. Dat is frustrerend. Hoe kan dat? Dit kun je doen voor meer online verkopen


Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen