Wil je jouw sales boosten zonder ingewikkelde lanceringen? En zonder tijdrovende sales calls? Een van de eenvoudigste en meest effectieve manieren om dat te doen is met een flash sale of mini lancering. Met een korte promotie van maximaal 4 dagen kun je een extra cash injectie in je business krijgen. Persoonlijk ben ik groot fan omdat flash sales ongelooflijk effectief en eenvoudig op te zetten zijn😉 Ontdek de voordelen van een flash sale en hoe je er zelf succesvol een kunt opzetten.
Wat is een flash sale?
De letterlijke vertaling voor flash sale is flitsverkoop. Een flash sale is een tijdelijk exclusief aanbod dat slechts een korte periode geldig is. Dit kan variëren van een paar uur tot enkele dagen. Doordat de korting of bonus slechts kort beschikbaar is, voelen mensen de urgentie om snel een besluit te nemen of ze het willen of niet. Niemand wil een geweldige deal missen.
Zijn flash sales effectief?
Zeker weten. Ik ben zo dol op zo'n mini promotie of mini lancering omdat ze zo snel en makkelijk op te zetten zijn. Dat kun je echt al in een uurtje doen. Bekijk hier mijn cursus :Flash Sale in 60 minuten. Maar dus heel erg effectief als je snel wat extra cash wilt verdienen in je bedrijf. Een van mijn recente flash sales kostte me minder dan een uur om op te zetten en bracht meer dan €1600 op.
Waarom werkt een flash sale zo goed?
Mensen zijn van nature geneigd om uitstelgedrag te vertonen, vooral als ze iets niet per se nú hoeven te kopen. Dan denken ze al snel: "ik kijk straks nog wel even naar dat aanbod". Maar in alle hectiek kunnen ze het ook zomaar weer vergeten. Er komen belangrijke mailtjes van klanten, ze zien andere interessante dingen voorbij komen of ze zijn afgeleid door de kinderen. Een flash sale werkt zo goed omdat het een gevoel van urgentie creëert.
Urgentie zorgt voor meer verkopen
Een flash sale werkt omdat het een gevoel van urgentie creëert: “Als ik nu niet beslis, mis ik deze geweldige kans!” Als mensen weten dat ze maar een beperkte tijd hebben om van een deal te profiteren, creëert dat een gevoel van urgentie. Dan hebben ze een stok achter de deur om er in ieder geval even serieus over na te denken of ze gebruik willen maken van dit aanbod of niet. Hierdoor worden twijfelaars sneller over de streep getrokken.
Voordelen van een flash sale
Een flash sale heeft een aantal grote voordelen voor jou als ondernemer. Persoonlijk vind ik het fijn dat Het is heel snel en makkelijk te organiseren. Je kunt zo’n flash sale letterlijk in 60 minuten opzetten. En dit kan je echt even een boost in je sales opleveren. Dit zijn de voordelen van een flash sale.
1. Snelle inkomsten boost
Een flash sale kan binnen een paar dagen (of zelfs uren) een flinke omzet boost genereren. Dit is ideaal als je een financiële boost nodig hebt, bijvoorbeeld voor een investering in je bedrijf of om een rustige periode te compenseren. Of gewoon als je wat extra wilt verdienen. Een flash sale kan in een paar dagen tijd zorgen voor een flinke piek in je inkomsten, zonder dat je maandenlang een uitgebreide marketingcampagne hoeft te draaien.
2. Urgentie en schaarste verhogen de conversie
Mensen zijn gevoelig voor urgentie. Als iets maar tijdelijk beschikbaar is, voelen we de drang om snel te beslissen. Niemand wil een geweldige deal missen! Door een duidelijke deadline te communiceren, voorkom je dat potentiële kopers maar blijven twijfelen en blijven nadenken. Dat ze maar geen knopen doorhakken. Als ze deze deal niet willen missen, moeten ze dus snel actie nemen.
Tip: Bied je 1-op-1 diensten aan? Stel een limiet aan het aantal plekken. Vermeld dan hoeveel plekken er beschikbaar zijn om te voorkomen dat je agenda tot het einde van het jaar vol zit als je flash sale een daverend succes is.
3. Ideaal om nieuwe klanten aan te trekken
Er zijn altijd mensen die jouw cursus of groepsprogramma interessant vinden, maar nog twijfelen. Misschien vinden ze de prijs net iets te hoog, of kennen ze jou en jouw methode nog niet goed genoeg. Een tijdelijke korting verlaagt die drempel, waardoor ze wél instappen. En zodra ze ervaren hoe waardevol jouw aanbod is, worden ze misschien zelfs trouwe klanten!
4. Minder populaire producten nieuw leven inblazen
Heb je een cursus of programma dat minder goed verkoopt dan je had gehoopt? Een flash sale kan de perfecte manier zijn om dit product weer onder de aandacht te brengen en verkopen te krijgen. Je moet zelf je aanbod in de spotlight zetten. Mensen gaan niet zelf naar je website om te kijken hoe ze met je kunnen werken. Je wilt ze dit op een presenteerblaadje aanreiken.
5. Korte en krachtige marketingcampagne
Een flash sale is snel en overzichtelijk. Je hoeft geen uitgebreide, tijdrovende lancering te doen waarin je mensen eerst wekenlang gaat opwarmen voordat je met een aanbod komt. Geen wekenlange voorbereiding dus. Je hoeft alleen een paar mails te sturen en mensen een onweerstaanbaar tijdelijk aanbod te doen. Want wie houdt er nu niet van een geweldige deal?
6. Perfecte manier om je lijst te activeren
Ken je dat? Mensen die zich ooit inschreven voor je nieuwsbrief of je social media volgen, maar nog nooit iets hebben gekocht? Een flash sale kan de perfecte manier zijn om deze ‘slapende’ leads te heractiveren. Een flash sale is een mooi excuus om je emaillijst aan te schrijven en slapende leads wakker te schudden. Zelfs als ze niet meteen kopen, herinner je hen aan je aanbod. Je brengt dit weer even actief onder de aandacht en daarmee vergroot je de kans op toekomstige verkopen.
Hoe zet je een succesvolle flash sale op?
Wil jij een flash sale organiseren, maar weet je niet waar je moet beginnen? In mijn cursus: Een flash sale opzetten in 60 minuten krijg je alle tools en templates die je nodig hebt voor een succesvolle flash sale. Met deze cursus en tools heb je exact wat je nodig hebt om binnen één uur een flash sale online te hebben. Geen stress, geen gedoe, geen eindeloos plannen. Je kunt direct aan de slag!
Vind je dit interessant? Pin voor later!