Verhoog je aantrekkingskracht voor jouw doelgroep
Verhoog je aantrekkingskracht voor jouw doelgroep
10 oktober 2011 
3 min. leestijd

Verhoog je aantrekkingskracht voor jouw doelgroep

Kun je in een paar zinnen omschrijven welke doelgroep je bedient en welke unieke beleving of oplossing je die doelgroep biedt? Een doelgroep bepalen is lastig. Zeker als je een startende ondernemer bent die nog geen vaste klantenkring heeft.

Als je enthousiast bent over jouw product of dienst wil je die het liefst aan iedereen verkopen! Toch is het belangrijk om je doelgroep goed af te bakenen. Het maakt reclame en promotie campagnes een stuk eenvoudiger.

Hoe verhoog je je aantrekkingskracht?

Kun je de volgende vragen beantwoorden?

  1. Wat zijn de kenmerken van mijn doelgroep?
  2. Wat zijn de interesses van mijn doelgroep?
  3. Welke problemen heeft mijn doelgroep?
  4. Welke unieke oplossing heb ik voor deze problemen?
  5. Waar zit mijn doelgroep?

Als je weet wie je doelgroep is dan weet je ook hoe je deze het beste kunt bereiken, en welke promotiekanalen je het beste in kunt zetten. Als je doelgroep vooral middelbare scholieren zijn, heeft het geen zin om LinkedIn in te zetten of een advertentie in de krant te plaatsen. Je kunt dan beter Hyves of Facebook gebruiken om over jouw product of dienst te communiceren.

Je  kent je doelgroep en weet ook welke behoeften, interesses en problemen zij hebben. Je weet hoe je hen aan moet spreken, met welk taalgebruik en hoe de advertentie eruit moet zien, de look & feel, om het meeste effect te behalen. Klanten moeten zich herkennen in jouw boodschap, in jouw oplossing voor hun probleem, om voor jou te kiezen.

Drie tips om een doelgroep te bepalen

Niet ieder product of dienst dat wordt ontwikkeld is een garantie voor succes. Als er geen vraag naar is zul je er dus ook weinig van verkopen. Om er zeker van te zijn dat je jouw product of dienst ook aan de juiste mensen aanbiedt, doe je er verstandig aan om de behoeftes van je (potentiële) doelgroep te onderzoeken. Want zodra je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier niet alleen je product of dienst op aanpassen, maar kun je ook gerichter en concreter je doelgroep aanspreken. Hoe kun je jouw doelgroep bepalen?

1. Zoek een bestaande doelgroep

Je kunt kijken naar andere merken die een doelgroep hebben bepaald en die volgens jou veel overeenkomt met jouw doelgroep. Als jij je gaat richten op de Elsevier lezende Volvorijders dan heb je een andere doelgroep dan een Telegraaflezende Opelrijder.

2. Durf te kiezen

Natuurlijk zullen niet al je klanten dezelfde krant lezen of auto rijden, maar het geeft wel een bepaalde sfeer aan. Hoe duidelijker je hierin kiest, hoe kleiner je doelgroep lijkt, maar deze mensen weten nu wel beter waar jij voor staat en zullen sneller voor je kiezen omdat het plaatje beter klopt. Hoe kleiner je doelgroep, hoe specifieker je belofte kan worden. Hoe gerichter en concreter je die behoeftegroep kunt aanspreken.

3. Bepaal je ideale klant

Omschrijf je ideale klant zo specifiek mogelijk. Als je deze heel specifiek aanspreekt en je heel sterk richt op deze ene persoon zul je zien dat ook de personen die jij nu eigenlijk een beetje uitsluit, zich sterker voelen aangesproken.

Vier vragen om de kenmerken van je klant te bepalen

Wie is de klant eigenlijk? Hoe bepaal je je ideale klant. Je kunt jezelf de volgende vragen stellen bij het vaststellen van het profiel van je ideale klant:

  • Eerste vraag: Wat weet je over de cultuur van je klant? Wat is zijn achtergrond en tot welke sociale klasse behoort de klant? Richt je je op artsen dan hanteer je een andere taalgebruik dan wanneer je je op jongeren richt.
  • Tweede vraag: Kun je iets vertellen over de sociale kenmerken van je klant? Wie zijn de mensen die hem direct beïnvloeden? Hoe zien zijn gezin, zijn familie en zijn vriendenkring en uit? Deze mensen hebben invloed op de keuzes van onze klanten. Vooral als je producten levert die mensen in het openbaar gebruiken, zoals sportuitrusting of auto’s, heeft de sociale omgeving van je klant een grote invloed op de keuzes die hij maakt.
  • Derde vraag: Wat weet je over persoonlijke kenmerken van je klant? Wat is zijn leeftijd, in welke levensfase zit hij, welk beroep oefent hij uit, wat is zijn levensstijl enzovoort. Als je bijvoorbeeld kleding verkoopt, dan maakt het nogal wat uit of je je richt op jonge gezinnen met kinderen of op jonge alleenstaanden.
  • Vierde vraag: Wat weet je over de motivatie van je klant? Waarom zou hij überhaupt geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product? Welke diepere behoeften heeft hij die daarmee vervuld kunnen worden? En hoe weet je of hij jouw product of boodschap zal opmerken en begrijpen? Kortom: wat gebeurt er in het hoofd van uw klant?

Kenmerken van zakelijke klanten

Komt je doelgroep uit de zakelijke markt? Dan kun je de daar ook de bovenstaande vragen bij gebruiken. Vaak zijn er dan alleen meerdere personen die de beslissing nemen. Ook kun je nog rekening houden met de volgende kenmerken:

  • Branche
  • Aantal werknemers
  • Vestigingsplaats
  • Omzet
  • Familiebedrijf
  • Franchising

Hoe kleiner je doelgroep, hoe specifieker je belofte kan worden. Hoe gerichter je die behoeftegroep kunt aanspreken met jouw unieke oplossing en klanten zich herkennen in jouw boodschap!

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen