Top 10 fouten met online ondernemen die je niet wilt maken
Wil jij ook online ondernemen? Lekker in je pyjama werken, tussendoor een uurtje gaan sporten en ’s middags iets leuks doen met je kinderen. En natuurlijk uitslapen want als online ondernemer heb je die vrijheid. Een luizenleventje. Of is de realiteit toch anders? Ik kan je alvast verklappen dat het keihard werken is. Succes is een kwestie van stug volhouden en leren van je fouten met online ondernemen.
– Laatst bijgewerkt 12 juli 2021 –
Niet langer uurtje-factuurtje werken
Met de huidige techniek en betaalbare tools is het gemakkelijk om internet ondernemer te worden. De opstartkosten zijn laag en online kun je meer mensen bereiken. Eitje dus. Je hoeft niet langer uurtje-factuurtje te werken, maar je biedt je diensten ook in de vorm van online programma’s of online trainingen aan. Zo kun je veel meer verdienen terwijl je als online ondernemer ook nog eens meer vrijheid hebt.
Klink te mooi om waar te zijn…..of toch niet?
Niet alleen maar rozengeur en maneschijn
Online ondernemen is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Zeker in het begin, is het keihard ploeteren. Meestal moet je eerst zelf stevig aan de bak, tenzij je genoeg geld hebt om direct allerlei werkzaamheden uit te besteden 😉
Ik heb een gratis training met 5 waardevolle lessen over succestips met online ondernemen.
Je staat nooit in de file en werkt lekker in je joggingpak, maar je maakt net zoveel uren als andere ondernemers. Houd er rekening mee dat het wel een paar jaar kan duren voordat je er echt goed geld mee kunt verdienen.
Ben je toch nog enthousiast? Lees dan vooral verder…..
In dit artikel bespreek ik een aantal fouten die startende online ondernemers vaak maken. En dit geldt ook als je al een goedlopend bedrijf hebt of een succesvolle coach of consultant bent, maar je wil de omslag maken naar online werken. Online ondernemen is toch weer een andere tak van sport. Je maakt net zoveel uren als andere ondernemers.
Leestip:
- Hoe word je de expert in je vakgebied? 12 Tips om de go-to persoon te worden
- Hoe kies je een winstgevende niche en trek je vanzelf klanten aan
- 10 Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een personal brand
Veelgemaakte fouten met online ondernemen
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen moet je echt wel lef nodig en de ‘drive’ hebben om door te zetten. Stug volhouden dus, ook als het niet direct wat oplevert. Het kost nu eenmaal tijd om een online bedrijf op te bouwen.
Online werken is leuk. Je kunt inderdaad gewoon in je pyjama werken, uitslapen en ’s middags iets leuks met je kinderen gaan doen. Maar als eigen baas heb je wel zelfdiscipline nodig om je werkzaamheden in te plannen.
Regelmatig spreek ik met mijn klanten of andere online ondernemers over de uitdagingen en kansen van een online programma of training. En je nogal wat fouten maken met online ondernemen als je net start. Dat weet ik maar al te goed uit mijn eigen ervaring 😉
Daarom deel ik hieronder een aantal veelgemaakte fouten zodat jij deze niet meer hoeft te maken. Welke fouten met online ondernemen worden vaak gemaakt als je start als online ondernemer?
1. Veel te hoge verwachtingen hebben
Een succesvol bedrijf opbouwen kost tijd en energie, dat geldt ook voor een online bedrijf. Onderschat dat niet! Als je denkt dat je het met een 4-urige werkweek redt, of in een paar weken, dan heb je het mis. Je hoort vaak succesverhalen maar praat eens met die succesvolle ondernemers.
- Vraag ze eens hoeveel werk het was voordat ze succesvol werden?
- En hoe lang dat geduurd heeft?
Het kost tijd om naamsbekendheid op te bouwen en je bedrijf van de grond te krijgen. Dus als je niet bereid bent om keihard te werken en dit ook een paar jaar vol te houden, dan ga je het waarschijnlijk niet redden.
2. Geen plan hebben
Je hebt een plan van aanpak nodig. “If you fail to plan, you plan to fail”.
En je hebt heus geen business plan van 20 pagina’s nodig, maar je hebt wel een plan nodig zodat je weet waar je mee bezig bent en ook de juiste acties neemt. Ik heb een handige marketingkalender die je op weg kan helpen.
Je moet in ieder geval weten wie je klanten zijn, wat je verkoopt (is dat ook een oplossing voor een urgent probleem?) en wat mensen bereid zijn om te betalen voor jouw oplossing. En wat jou onderscheidend maakt. Je kunt niet iedereen bedienen. Als je kiest voor een specifieke niche zijn je marketingactiviteiten veel effectiever.
3. Geen urgent probleem oplossen
Natuurlijk is het leuk als je van je passie je beroep kunt maken. Maar zitten mensen daar ook op te wachten? Bied jij ook een oplossing voor een probleem? Zijn mensen ook bereid om voor jouw oplossing te betalen? Als je een urgent probleem oplost, dan komen klanten vanzelf. Stel dat je een oplossing hebt voor kanker of alzheimer? Dan weten klanten je heel snel te vinden.
Maar als jij probeert iets te verkopen wat jij ‘cool’ vindt maar waar niemand interesse in heeft, dan is het zinloos om te proberen een groter publiek te bereiken.
- Bedenk eerst of je wel een oplossing biedt voor een urgent probleem van je doelgroep?
- Misschien is je dienst of product wel effectief maar verwoord je het niet concreet genoeg?
Mensen willen betalen voor resultaten. Ze willen betalen voor een betere gezondheid, om af te vallen of meer geld te verdienen, en niet om bijvoorbeeld “in hun kracht te komen”.
4. Niet luisteren naar klanten
Hoe weet je of je een urgent probleem oplost? Luister naar je klanten. Doe onderzoek, vraag het je potentiële klanten voordat je jouw online programma maakt. Ga in gesprek met mensen en luister vooral. En stop nooit met luisteren.
- Luister naar je tevreden klanten.
- Maar luister ook naar mensen die kritiek hebben.
Door te luisteren naar die kritieken, kun je verbeteren. Luister dus ook naar diegenen die hun geld terug vragen of die je online programma kopen, maar dit niet gebruiken.
Er is een reden dat de klant altijd gelijk heeft. Want zonder klanten heb je geen business. Zij betalen je boterham.
5. Niet onderscheidend genoeg zijn
Er zijn veel online diensten en producten te koop. Je bent vast niet de enige die doet wat je aanbiedt. Klanten hebben genoeg keuze. Hoe kun je ervoor zorgen dat klanten voor jou kiezen en niet voor een van je concurrenten? Als je antwoord is ‘ik doe het beter’, dan is dat niet goed genoeg.
- Welke waarde lever jij?
- Draag jij die waarde ook uit in je communicatie?
Zorg dat je zichtbaar wordt met die waarde. Door je te onderscheiden en anders te zijn. Misschien heb je een goede garantie regeling of een unieke doelgroep? Veel ZZP’ers die hun kennis online verkopen zijn eigenlijk zelf het product. Ook dan is het belangrijk om jouw onderscheidende waarde uit te dragen in al je marketingactiviteiten.
En onthoud: door gewoon jezelf te zijn ben je 100% origineel en kunnen mensen je niet kopiëren.
Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen. Kijk naar succesvolle ondernemers, kijk wat werkt en laat je daardoor inspireren. Ga dit niet kopiëren. Een origineel is altijd meer waard dan een kopie. Ook als je denkt dat je een succesvolle ondernemer kunt kopiëren en het nog veel beter doet ook. Want ‘beter’ is subjectief. Dus probeer niet beter te zijn, maar juist anders.
6. Focussen op onbelangrijke zaken
Dit ken ik maar al te goed. Ik ben een tikje perfectionistisch en kan me ook druk maken over onbenulligheden als een afbeelding. Maar door te veel te focussen op het ontwerp van je blog, je visitekaartjes of de look en feel van je website, verspil je kostbare tijd.
Houd je liever bezig met zaken die écht bijdragen aan de groei van je bedrijf. Dus focus op de verkoop en marketing.
Dat levert je namelijk klanten op. Dus zorg dat jij jezelf online zichtbaar maakt door consistent te komen opdagen. En bekommer je dan later over die details. Je kunt altijd later nog je huisstijl veranderen of je website nog mooier maken.
7. Alles zelf doen om geld te besparen
Tuurlijk is het zo dat hoe meer je verdient, hoe meer werkzaamheden je kunt uitbesteden. Het is dus begrijpelijk dat je in het begin zo veel mogelijk zelf wil doen. Maar dit moet je niet overdrijven. Ga niet zelf je logo ontwerpen of je visitekaartjes maken. Er zijn genoeg diensten zoals Fiverr waar je dit tegen een redelijke kunt laten doen. Zo kun jij je bezig houden met belangrijkere taken om je bedrijf te runnen.
Een online bedrijf vergt nu eenmaal enkele investeringen. Als ondernemer is het goed om continu te blijven investeren in trainingen voor je eigen ontwikkeling.
En ook in systemen om je processen te automatiseren. Dat neemt je een hoop werk uit handen en scheelt tijd. Of wil je alle facturen en e-mails handmatig gaan versturen? Zo heb je bijvoorbeeld een e-mailprovider nodig. Ik ben zelf begonnen met Mailchimp, maar inmiddels ben ik heel blij met de mogelijkheden van ActiveCampaign. Met deze e-mailprovider kun je heel gemakkelijk verkoopfunnels opzetten. Je kunt al vanaf 9 euro per maand gebruik maken van deze dienst. En met deze link, kun je het zelfs een maand gratis uitproberen 😉
8. Geïsoleerd raken
Het is gemakkelijk om al je tijd in je uppie achter je laptop door te brengen als online ondernemer. Maar het kan soms zwaar en eenzaam zijn om vanuit huis met je laptop te werken.
Je hebt andere mensen om je heen nodig. Mensen die je begrijpen en je steunen.
Je hebt de steun en support van andere ondernemers nodig die in dezelfde fase zitten als jij of die verder zijn. Dat levert ook weer nieuwe ideeën en inspiratie op.Ga naar congressen en meet-ups. Of start een mastermind met andere ondernemers. Je kunt dan regelmatig met elkaar sparren, bespreken wat je worstelingen zijn en waar je tegenaan loopt. Maar ze kunnen je ook inspireren en aanmoedigen als je dat nodig hebt.
9. Een blog verwarren met een business
Een blog is een mooi platform om je ideeën en expertise te delen en bekendheid op te bouwen. Je kunt ook je mailinglijst bouwen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor podcasten of een YouTube kanaal of alle andere plekken waar je gratis content verspreid.
Gratis content delen, is geen business. Het is een marketingtool om je online zichtbaarheid op te bouwen en te laten zien wat je in je mars hebt.
Er is slechts een handjevol mensen dat genoeg verdient met advertentie inkomsten en sponsors om hier goed van te kunnen leven. Je zult dus een ander plan moeten hebben om geld te verdienen.
10. Te lang wachten om iets te verkopen
Ondernemers wachten vaak veel te lang met het lanceren van een product of dienst. Ze gaan wel fanatiek bloggen of podcasten, soms wel maanden of zelfs jaren, maar bieden geen product of dienst aan. Dit kan om verschillende redenen:
- Het kan heel overweldigend zijn om content te maken en tegelijkertijd aan een online product te werken.
- Denken dat het eerst perfect moet zijn.
- Wachten tot je eerst het ‘magische’ aantal mensen op je mailinglijst hebt van 1.000 of 10.000 email inschrijvingen.
- Of je hebt last van onzekerheid en faalangst. Wat als er niemand koopt?
Terwijl je wel veel tijd gestoken hebt in het creëren van je online programma. Maar je moet dit risico durven nemen om te falen. Het kan altijd beter en het zal nooit perfect zijn. Je moet dus het risico durven nemen dat je iets maakt wat niemand koopt.
Mijn eerste online training was ook een enorme flop. Uren, weken had ik er aan besteed en ik maakte nauwelijks verkopen. Maar dat is zo’n goede leerschool geweest 😉
Door te oefenen met het maken en lanceren van online programma’s, wordt je steeds beter. Dus hoe eerder je iets lanceert, hoe eerder je ook een goed inkomen verdient met je online programma.
- Ga niet zitten wachten tot het juiste moment, want dan ga je nooit iets lanceren.
- Een grote fout is: te veel denken en te weinig doen!
Zonder actie kom je geen steek vooruit. En je zult in het begin keihard moeten werken. Dus ben je bereid om actie te nemen? Ben je bereid om stug vol te houden? En om te leren van je fouten?
Tot Slot
Bn je nog steeds enthousiast om online ondernemer te worden? Ik heb een gratis training met 5 succesfactoren die nodig zijn om een winstgevend bedrijf op te bouwen. Hiermee ga je direct goed van start en voorkom je een aantal fouten met online ondernemen.
Voorkom deze fouten met online ondernemen
Het internet biedt veel mogelijkheden om je eigen bedrijf te starten. Als je een idee hebt, ga er dan gewoon voor. Maar zorg dat je wel een plan van aanpak hebt en de nodige zelfdiscipline. Houd stug vol en leer van je fouten. Ga vooral leren door het gewoon te doen.
Ik heb ook nog een gratis training voor je met 5 waardevolle lessen over ondernemen.
En wil je aan de slag met je marketingplan? Check dan deze tips voor een marketingplan.
Onthoud dat weten wat je niet moet doen net zo belangrijk is dan te weten wat je wel moet doen. Door deze 10 fouten met online ondernemen te vermijden, heb je meer kans op succes.
Vind je dit interessant? Pin op je favoriete Pinterest bord