Linkedin richt zich op het echte zakelijke netwerken. En een goed netwerk is voor iedere professional van belang. Je kunt er andere professionals vinden en gevonden worden. Het start met het aanmaken van je profiel. Het is de kunst om dat zo volledig mogelijk te doen zodat anderen weten wat je voor ze kan betekenen en wat je expertise is. Als je LinkedIn profiel piekfijn in orde is, dan begint het echte werk pas. Je kunt niet achterover leunen en wachten tot je gevonden wordt.
Je moet zelf ook actief met LinkedIn aan de slag om klanten of opdrachtgevers te zoeken, jezelf onder de aandacht te brengen en te netwerken. Netwerken is niet voor niets een werkwoord! Een netwerk moet je onderhouden en dat kost tijd. Dit geldt offline, maar online werkt het net zo.
Eerst geven…
Het is een kwestie van geven en nemen. En dit geven hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Dit kan een goede tip of aanbeveling zijn. Of gewoon reageren op de updates die anderen plaatsen of hen feliciteren met een nieuwe baan. Goed netwerken, betekent je contacten uitbreiden en optimaal gebruiken zodat ze je tips geven, met je meedenken en misschien wel in contact brengen met die ene persoon die belangrijk is voor je om een droomopdracht binnen te halen. Je zult eerst in mensen moeten investeren voordat je een gunst terug kunt vragen.
Netwerken via LinkedIn
- LinkedIn geeft je de mogelijkheid om je netwerk op één plek te verzamelen en inzichtelijk te maken. Je hebt jouw netwerk goed in kaart en bent altijd op de hoogte van hun activiteiten. Bovendien zijn de gegevens altijd up-to-date. Ook als mensen van baan of e-mailadres veranderen.
- Je kunt LinkedIn ook gebruiken om in contact te komen met nieuwe mensen. Hiervoor kun je gebruik maken van jouw connecties (eerstegraads netwerk) die je kunnen introduceren bij hun directe netwerk (jouw tweedegraads netwerk).
- Volg de LinkedIn pagina’s van bedrijven waar je graag zaken mee zou willen doen zodat je altijd op de hoogte bent van hun activiteiten.
- LinkedIn Groepen zijn ideaal om vragen te stellen, te discussiëren met vakgenoten, in contact te komen met je doelgroep en om je kennis bij te houden over ontwikkelingen in je branche. Maar ook om jezelf te profileren door actief deel te nemen aan discussies. Je kunt laten zien wat je kennis en kunde is en jezelf op die manier onder de aandacht brengen.
Je kunt online gemakkelijk nieuwe contacten leggen, maar wil je echt in je netwerk investeren dan lukt dat niet zonder fysieke afspraken. Investeer dus ook in je netwerk. Beantwoord vragen, breng mensen met elkaar in contact en voeg waarde toe waardoor je bij mensen op het netvlies blijft. Als je anderen een gunst bewijst, zijn ze ook eerder bereid om jou te helpen, en wat voor je terug te doen.