5 Dingen die je absoluut nodig hebt voor een succesvolle lancering

Iedere ondernemer krijgt weleens te maken met een lancering. Of je nu een nieuw boek uitbrengt, een evenement organiseert of een nieuw online programma op de markt zet. Hoe zorg je ervoor dat mensen in de rij staan om je nieuwe aanbod of online programma te kopen? Er zijn 5 dingen belangrijk voor een succesvolle lancering.

– Laatste update 27 maart 2024 –

#1 Bouw een online publiek op

Zonder publiek kun je natuurlijk niks verkopen. Dus voordat je iets wilt lanceren, is het goed om een publiek op te bouwen. E-mailmarketing is verreweg de beste manier om je aanbod te promoten. Met de mensen op je mailinglijst kun je namelijk in contact blijven en relaties opbouwen. Dit zijn mensen die geïnteresseerd zijn in wat je doet en vertrouwen in je hebben.

  • Dat vertrouwen opbouwen kost tijd dus focus eerst op het groeien van je lijst voordat je iets wilt lanceren.
  • Zorg dat je eerst een paar honderd mensen op je lijst hebt voordat je iets gaat promoten.
  • Een mooie manier om mensen op je mailinglijst te krijgen is door zichtbaar te zijn op social media.

Hierdoor leren mensen je beter kennen en weten ze wat je doet. Natuurlijk kun je hier ook je aanbod promoten, maar mensen zitten meestal niet op social media om te kopen. Ze willen weten van hun vrienden aan het doen zijn. Ga dus niet alleen zenden op social media. Bouw vooral relaties op en laat meer zien van jezelf als persoon. Zorg dat je content deelt waardoor mensen een klik met je hebben want…

…Business is altijd personal! 

#2 Maak mensen enthousiast voor je lancering

Begin op tijd met het promoten van je online programma. Zorg dat mensen weten wat eraan komt en waar je online programma of boek over gaat. Start wanneer je dit nog aan het ontwikkelen bent. Neem mensen mee in het proces zodat je mensen alvast enthousiast maakt voor iets wat je nog aan het maken bent. Alleen als mensen hiervan af weten kunnen ze ook in de rij staan om het te kopen.

Zie je lancering als een evenement waar je buzz voor moet creëren.

Je wilt dat mensen erover praten, dat ze hun vrienden erover vertellen en natuurlijk vooral dat ze helemaal enthousiast zijn en klaar om te kopen! Wacht dus niet tot de deuren naar je nieuwe online programma open zijn of totdat je boek helemaal af is, maar neem mensen mee in het proces. Ga ze alvast lekker maken en betrek ze erbij.

Je kunt alvast gaan teasen en een tipje van de sluier oplichten. Gebruik verschillende manieren om je ideale klant te bereiken. Je kunt mensen opwarmen door het alvast te noemen in live video’s, social media berichten, e-mails, webinars en hierover praten met mensen. Laat mensen weten dat er iets geweldigs aankomt en betrek ze hierbij zodat ze al enthousiast worden voordat de deuren opengaan. Creëer eventueel een wachtlijst voor mensen die interesse hebben of ga jouw online programma pre-sellen.

#3 Neem bezwaren weg

Als je buzz creëert voor je lancering, is het belangrijk dat je mensen niet alleen vertelt waar je nieuwe evenement of online programma overgaat. Neem bezwaren weg en benoem vooral de resultaten. Wat levert het jouw ideale klanten op? Wat hebben zij eraan? Mensen kopen vooral die resultaten! Focus je met de content die je deelt vooral op het wegnemen van bezwaren.

De gouden vraag is: “wat moeten mensen weten of geloven voordat ze ‘ja’ kunnen zeggen tegen jouw aanbod?” 

Welke transformatie wil je teweeg brengen voordat mensen ‘ja’ kunnen zeggen tegen je aanbod. Mensen moeten namelijk niet alleen voldoende vertrouwen in jou hebben. Dat jij de juiste persoon bent om hen te helpen, maar ook in zichzelf. Mensen moet ook in zichzelf geloven. Dat ze dit kunnen en nodig hebben. Ze moeten zich dus herkennen in de verhalen die je deelt.

Zo help ik kennisondernemers met het opbouwen van een online bedrijf en het maken van online programma’s. Maar mensen denken dan misschien: “ik heb geen verstand van techniek, kan ik dat wel?” of “er zijn al zoveel online programma’s over dit onderwerp, wie ben ik nou om dit te gaan doen?”

Dit zijn een paar voorbeelden van blogs die ik geschreven heb om mensen alvast op te warmen en bezwaren weg te nemen:

#4 Creëer urgentie zodat mensen nu kopen

Een succesvolle lancering betekent dat veel mensen je aanbod kopen tijdens een korte periode. Daarom is het goed om een schaarste element toe te voegen zodat mensen niet wachten met hun aankoop. Urgentie creëert namelijk FOMO (fear of missing out). Mensen moeten het gevoel hebben dat ze de geweldige deal niet willen missen en NU actie nemen. Anders denken ze dat doe ik morgen wel, maar vergeten dit in alle hectiek van de dag.

Het is dus goed als mensen weten dat er een deadline is om te kopen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een tijdslimiet te gebruiken. Laat iedereen weten dat ze jouw aanbod alleen kunnen kopen gedurende een bepaalde periode en dat het daarna niet meer beschikbaar is. Laat weten op welke datum de deuren opengaan en dat het vanaf een bepaalde datum niet meer beschikbaar is.

Een andere manier om schaarste toe te voegen is door met meerdere prijzen te werken. Je start met een early bird prijs en verhoogt dan de prijs. Dit heb je vast al vaker gezien? Mensen zien dat de prijs omhoog gaat. Of je kunt ook werken met tijdelijke bonussen. Dus mensen krijgen een extra training of een ticket voor een live evenement als ze op een bepaald moment kopen.

#5 Promoot meer dan je lief is

Het is goed dat mensen al staan te popelen tot de deuren opengaan omdat je al buzz gecreëerd hebt tijdens je pre-lancering. En dat ze steeds enthousiaster worden hoe vaker dit verschijnt in hun inbox of op social media. Waarschijnlijk wil je niet te opdringerig zijn en ben je bang om mensen continu lastig te vallen met jouw nieuwe online programma? Je vindt dat je dan heel verkoperig en commercieel overkomt. Daar had ik in het begin ook last van 😉

Maar wil je een succesvolle lancering? Dan is het goed om de buzz vast te houden tijdens je lancering en jouw aanbod vaker noemen dan je lief is. Voor jou voelt het misschien wat pusherig om dit steeds weer te noemen in je mails of social media berichten, maar mensen lezen niet al jouw mails en zien niet al je social media berichten. En het is natuurlijk ook de manier waarop je jouw boodschap vertelt.

Je kunt het ook subtiel promoten.

En zie een lancering vooral ook niet als slijmerig verkopen. Je kunt andere mensen helpen doordat je een oplossing hebt voor hun problemen. Maar dan moeten mensen wel weten wat jij te bieden hebt. En mensen kunnen altijd ‘nee’ zeggen tegen je aanbod.

Tips voor een succesvolle lancering

Alle content die je deelt met betrekking tot je lancering moet interessant zijn zodat mensen hierop reageren, dit delen met hun netwerk en het nieuws verspreiden dat je lancering eraan komt. Deel content waardoor mensen je leren kennen, je leuk vinden en je vertrouwen.

Hierdoor bereik je niet alleen de mensen in jouw community, maar ook potentiële nieuwe klanten. Hoe meer mensen reageren op je social media berichten, hoe meer mensen je bereikt omdat het algoritme oppikt dat mensen geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt.

Hieronder nog een aantal tips hoe jij je jouw online programma kunt promoten.

  • Stuur een email naar je nieuwsbrief abonnees en vertel over je online programma en benadruk vooral de resultaten van je online programma.
  • Stuur nog een aantal vervolgmails waarin je Q&A, testimonials en cases studies deelt die een relatie hebben met je online programma.
  • Voeg links toe naar je verkooppagina aan bestaande blogs die een relatie hebben met je aanbod.
  • Benoem je online programma ook op je social media kanalen.
  • Verander de omslagfoto van je Facebook pagina of Twitter account om je aanbod uit te lichten zolang je in de lancering bent.
  • Schrijf een blog (of meerdere) waar je de resultaten of enkele problemen uitlicht van je product.

En dit zijn nog maar een paar ideeën om je op weg te helpen. Daarnaast kun natuurlijk ook gebruik maken van de kanalen van anderen. Schrijf gastblogs, laat je interviewen in een podcast of kijk of je samenwerkingen aan kunt gaan met andere ondernemers.

Jouw actiepunten voor een succesvolle lancering

Nu is het aan jou. Focus eerst op het opbouwen van je publiek voordat je iets gaat lanceren. Als je een paar honderd mensen op je lijst hebt, kun je een online programma lanceren. Begin op tijd met de promotie. Ga mensen opwarmen en creëer buzz voor je online programma voordat de deuren opengaan. Wees niet bang om dit vaak te benoemen.

Vind je dit interessant? Pin voor later!