Wat zijn de 3 succesfactoren van social media marketing?

Als jij meer klanten wilt via social media zijn (behalve een goede strategie) focus, commitment en consistentie belangrijke elementen voor succes. In dit artikel leg ik uit waarom dit 3 belangrijke succesfactoren van social media marketing zijn. En als je social media zakelijk inzet, wil je ook dat het klanten oplevert toch?

Maar voordat ik dieper inga op deze succesfactoren van social media marketing, wil ik eerst nog even aangeven waarom het goed is om regelmatig van je te laten zien en horen op social media.

Laat jezelf zien op social media

Social media zijn belangrijke kanalen om jezelf zichtbaar te maken. Hier brengen we met zijn allen heel wat tijd door. Dit is dus ook de plek waar je potentiële klanten online uithangen en waar ze dus kennis met jou, je expertise en je aanbod kunnen maken.

En het is best spannend om jezelf te laten zien omdat mensen daar al snel wat van vinden en een mening over hebben. Dus als je zichtbaar bent op social media, kunnen mensen ook kritiek hebben. En dat is eng.

In Nederland leven we sowieso heel erg in een cultuur van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. En ik ken dat gevoel maar al tegoed. Ik groeide op als dochter van een huisarts in een klein dorp waar iedereen wist wie je was en waar ik het gevoel had dat iedereen je in de gaten hield en daar ook nog wat van vond. Dat was niet altijd prettig, maar ik probeerde me daar zo weinig mogelijk van aan te trekken.

Laat de echte jij zien

Als jij je niet laat zien, kunnen mensen ook niet voor je kiezen. Ten eerste moeten ze überhaupt van je bestaan af weten en weten waar jij ze mee kunt helpen. Het is dus goed om waardevolle content te delen en te laten zien welke expertise je in huis hebt.

Maar mensen moeten ook een goed gevoel bij jou hebben zodat ze ook met je willen werken. Laat dus vooral de echt jij zien. Durf ergens voor te staan en jezelf te zijn zodat je mensen ook echt prikkelt met je boodschap en persoonlijkheid.

En dat is spannend want iedereen kan dit zien. Ook je familie en vrienden lezen mee. En daardoor stoot je ook mensen af.

Durf ook mensen af te stoten

Er zijn ook mensen die niet voor je kiezen omdat ze niks met jou of je boodschap hebben. Dit kan zijn omdat ze niet geïnteresseerd zijn in het onderwerp waarover je praat of misschien hebben ze gewoon geen klik met jou. En dit is ook helemaal prima want dit zijn mensen die toch niet goed bij je passen.

Alleen als jij jezelf laat zien zoals je echt bent, krijg je ook klanten die bij jou passen en waar jij blij van wordt.

Waarschijnlijk ben je niet de enige die doet wat je doet, maar je bent wel de enige die het kan brengen op jouw unieke manier. En er zijn mensen die dat prettig vinden en er zijn mensen die afhaken omdat het geen goede match is.

Leestip:

3 Succesfactoren van social media marketing

Daarom is het goed om jezelf zichtbaar te maken, en regelmatig van je te laten zien en horen op social media. Want als jij niet zichtbaar bent, kunnen mensen ook niet voor je kiezen. En mensen kiezen dus niet alleen voor je expertise, maar ook voor jouw persoonlijkheid.

Natuurlijke heb je ook een goede strategie nodig want het heeft geen zin om zomaar lukraak iets op social media te posten om zichtbaar te zijn. Je wilt mensen echt op gaan warmen voor je aanbod.

Nu je dit weet wil ik je uitleggen wat belangrijke succesfactoren van social media marketing? Dat zijn focus, commitment en consistentie.

1. Commitment

Wees commited om het te doen. Weet waarvoor je het doet, ook als je het spannend vind om jezelf te laten zien op social media. Als je weet waar je het voor doet, is het ook makkelijker om het vol te houden. Houd dat doel dus voor ogen. Waarom doe je het? Zo wilde ik meer vanuit huis werken zodat ik zelf mijn werktijden kon bepalen en omdat ik de files beu was. Daarom verkoop ik nu meer online programma’s in plaats van dat ik interim klussen doe.

2. Focus

Focus liever op één kanaal en doe dat ook echt goed. Als je alles tegelijk probeert te doen, wordt het overweldigend. Dus kies je dominante social media platform en zorg dat je dit eerst helemaal onder de knie hebt. Als je een nieuwe taal wilt leren, ga je ook niet tegelijkertijd Frans, Spaans en Chinees leren. Maar dan begin je ook met één taal tot je dit onder de knie hebt voordat je weer een nieuwe taal gaat leren.

3. Consistentie

Laat ook regelmatig van je zien en horen want anders zijn mensen je ook zo weer vergeten. Dus wees niet de ene week heel actief en laat dan weken lang niet van je horen. Dus als jij wilt groeien op Pinterest, pin dan iedere dag 1 pin. Wil je groeien op Instagram, post dan iedere dag een Insta Story.

En je hoeft natuurlijk niet per se iedere dag iets te posten want consistentie is wat anders dan continu. Maar probeer in ieder geval een paar keer per week iets te posten.

Het gaat er vooral om dat je regelmatig iets post, dat je content relevant is voor jouw ideale klanten en dat het je uiteindelijk ook klanten oplevert. Ga dus ook niet maar willekeurig wat posten om te posten maar zorg dat je ook een duidelijk plan hebt.

Jouw actiepunten

Dus wat is jouw groeiplan en doe je (bijna) iedere dag om jezelf en je bedrijf bekend te maken? Bepaal wat jouw dominante social media platform is waar jij je op focust en waar je consistent gaat posten. Is dat Instagram? Linkedin of Facebook? En zet dit eventueel ook in je agenda zodat je ook committed bent om dit te doen.

Het is handig dat je een planning maakt en niet zomaar lukraak wat gaat posten om te posten op social media. Dan kun je nog zo commited zijn, maar dat gaat je geen klanten opleveren. En als je hier tijd en energie insteekt, wil je natuurlijk wel dat het je ook klanten oplevert. En daarvoor heb je ook een goede social media strategie nodig.

Kun je hier hulp bij gebruiken? Check dan mijn social media succes training waarin je leert hoe je social media strategisch inzet zodat het je ook klanten oplevert,

Vind je deze succesfactoren van social media marketing interessant?

Pin dit dan op je favoriete Pinterest bord.