Facebook Timeline voor je bedrijfspagina: 10 tips
Het eerste dat direct opvalt aan het nieuwe Facebook design is natuurlijk de coverfoto. De langwerpige profielfoto heeft plaats gemaakt voor een kleinere versie met daarbij een grote omslagfoto.

Naast de omslagfoto valt de onderverdeling van de pagina direct op. De statusupdates worden opgedeeld in twee kolommen, gescheiden door een lijn. Deze lijn vertegenwoordigt het verstrijken van tijd.

Facebook Timeline voor zakelijke bedrijfspagina's

De tabbladen van je Facebook pagina hebben hun vertrouwde plek, links onder de profielfoto, verruild voor een plek aan de rechterkant onder je coverfoto, en heten nu apps in plaats van tabs. Het prikbord tabblad is verdwenen. Dit is nu gewoon ‘home’.

facebook-timeline-tips-voor-zakelijke-pagina


Er zijn een aantal zaken gewijzigd. Daarom volgen hieronder 10 tips voor het succesvol gebruiken van je Facebook pagina:

10 Tips voor Facebook Timeline voor pagina's

Tip 1: Goede omslagfoto

Zorg voor een goede, duidelijke omslagfoto.
 Dit is namelijk het eerste dat een bezoeker ziet. Hiermee zet je meteen de toon en kun je sfeer creëren van je online branding.

Het is belangrijk om te weten dat Facebook wel regels heeft voor deze omslagfoto. Zo mogen er in de omslagfoto geen prijzen of aanbiedingen opgenomen worden. Ook gegevens zoals een URL, e-mailadres of postadres zijn niet toegestaan. Een verwijzing naar de ‘Like’ of ‘Vind ik leuk’ knop en call-to-actions zijn evenmin toegestaan.

Tip 2: Duidelijke profielfoto

In de omslagfoto is een kleine (profiel)foto geplaatst. Deze profieloto of afbeelding wordt ook getoond als je updates plaatst of reacties geeft. Je kunt ppk een compositie maken waarin de profielfoto en omslagfoto een eenhoud vormen. Houd dan wel rekening met de afmetingen.

facebook-timeline-zakelijke-pagina-afmetingen

Tip 3: Plaats regelmatig nieuwe content

Alle bezoekers komen meteen op je prikbord of wall terecht. Het is niet meer mogelijk om een landingspagina of –tab in te stellen om mensen die je pagina nog niet ‘liken’ eerst op een soort welkomstpagina te laten komen en je pagina te laten ‘liken’. Je zult dus creatiever moeten zijn om mensen je pagina een ‘vind ik leuk’ of ‘like’ te laten geven!

Plaatst dus regelmatig interessante content. Het liefst dagelijks, maar minimaal 1x per week zodat je de interesse van je bezoekers of fans vast blijft houden.

Tip 4: Vul je timeline

Zet leuke informatie op je tijdlijn en voeg ook mijlpalen van je bedrijf toe. Op die manier maak je de geschiedenis van je bedrijf visueel en kun je jouw verhaal vertellen.

Tip 5: Pin belangrijke berichten vast

Beheerders kunnen belangrijke berichten bovenaan je pagina vastpinnen. Dit bericht blijft dan 7 dagen bovenaan de timeline staan en schuift niet naar beneden bij nieuwe updates. Belangrijke berichten kunnen op die manier uitgelicht worden op de pagina. Het is de bedoeling dat het bericht zo als eerst gelezen wordt.

Vastpinnen doe je door op het potlood te klikken als je met je muis over het bericht beweegt en vervolgens te kiezen voor ‘vastmaken aan bovenkant’.

facebook-timeline-zakelijke-pagina

Tip 6: Gebruik Apps 

De tabbladen van je Facebook pagina hebben hun vertrouwde plek, links onder de profielfoto, verruild voor een plek aan de rechterkant onder je coverfoto, en heten nu apps in plaats van tabs.

Deze apps kun je aanpassen qua volgorde en uiterlijk. Behalve de app voor foto’s. Deze blijft altijd op de eerste plaats staan. Je kunt gewoon custom apps maken of laten maken. Deze custom apps kun je zien als extra pagina’s waar je bijvoorbeeld aandacht kunt besteden aan bepaalde diensten of specifieke acties. Er zijn er slechts 4 apps zichtbaar. De overige apps worden verzameld in een dropdown menu.

Tip 7: Toon belangrijke berichten als hoogtepunt

Belangrijke berichten  of updates met een mooie foto kun je over de hele breedte van je de timeline laten verschijnen door er een hoogtepunt van te maken. Dit doe je door op het ‘sterretje’ te klikken dat vershijnt als je met je muis over het betreffende bericht beweegt.

facebook-timeline-zakelijke-pagina

Tip 8: Beheer via het administratiepaneel

Kijk elke dag naar het administratiepaneel om recente gebeurtenissen op je pagina te zien zoals meldingen, nieuwe likes, statistieken en berichten.

Alleen de eigenaar (of beheerder) van de pagina ziet dit panel en als je het storend vindt dat het continu zichtbaar is, kun je met de knop ‘verbergen’ zorgen dat het adminpanel inklapt.

facebook-timeline-zakelijke-pagina

Tip 9: Persoonlijke berichten

Geef antwoord op persoonlijke berichten of vragen van klanten. Het is een nieuwe functionaliteit in Facebook dat een klant of fan een bedrijf een bericht kan sturen.

Je hebt nu de mogelijkheid om privéberichten te sturen naar fans en jouw fans zijn ook in staat om jou een privébericht te sturen naar. Voorheen was alleen contact via 'wall posts' en 'comments' mogelijk. Tegenwoordig, net als bij vrienden op jouw persoonlijke pagina, kun je ook via privéberichten met jouw fans communiceren.

Tip 10: Claim de unieke URL

Als je dat nog niet gedaan hebt, ga dan naar www.facebook.com/username en claim daar je eigen facebook webadres.

Artikelen in Facebook Timeline voor je bedrijfspagina: 10 tips