Hoe schrijf je pakkende titels die niet genegeerd worden? 7 Tips

Pakkende titels zijn super belangrijk. Je titels zijn de eerste indruk en misschien wel de enige indruk die je maakt op een potentiële lezer. Deze bepalen of mensen verder lezen of doorklikken. Maar hoe schrijf je pakkende titels? In dit artikel vindt je handige tips voor goede titels die niet genegeerd worden.

–  Laatst bijgewerkt 15 juli 2021 – 

Zonder pakkende titels flopt je content

Dagelijks concurreren we om de aandacht van onze ideale klanten. Met onze blogs, op social media, in de zoekresultaten en zelfs in de inbox van je email abonnees. Een gemiddelde internetgebruiker ziet iedere dag meer dan 1300 titels en negeert 99,7% daarvan compleet. Dus hoe kun jij opvallen in die overvloed aan informatie met je blogtitels, social media posts en e-mails?

Als je titel niet goed genoeg is, als deze de aandacht niet weet te grijpen, dan flopt de rest van je content ook. Ook als je al de rest goed doet en je helemaal in het zweet werkt om goede content te maken: als je titel flopt, zien mensen de rest van je content ook niet. Ze nemen dan niet meer de moeite om verder te lezen.

Hoe schrijf je pakkende titels?

Je wordt dus in de eerste plaats beoordeeld op de woorden die je gebruikt in je titel. Spreekt deze titel niet aan? Dan haken ze af. Titels kunnen je blog (en andere content) dus maken of breken. Daarom is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan het bedenken van pakkende titels. Hieronder geef ik een aantal tips die je helpen om pakkende titels te schrijven.

#1 Wees specifiek

Je kunt wel een hele creatieve titel verzinnen, maar als het niet duidelijk is waar het over gaat dan klikken mensen niet door. Een titel als ‘Heb je een minuutje?’ is vaag. Een minuutje waarvoor? Om een vraag te beantwoorden, een tip te lezen of iets te bestellen? Mensen weten niet wat ze krijgen waardoor ze het al snel negeren.

Goede titels zijn kort en beschrijvend. Ken je ideale klanten en schrijf titels die hen aanspreken. Dus maak het zo specifiek mogelijk. Voor wie is je blog bedoeld en wat krijgen ze? Waar gaat het artikel over? Hoe specifieker, hoe beter. Dus als je tips deelt voor beginnende bloggers, vermeld dat dan ook (SEO tips voor beginnende bloggers).

Stel dat je keyword ‘Promotieplan’ is. Hier een aantal voorbeelden voor een pakkende titel die specifiek is.

  • 5 simpele tips om een promotieplan te maken voor beginners.
  • Leer hoe je een promotieplan maakt in 30 minuten.
  • Handig stappenplan om een promotieplan te schrijven vanuit niks.

#2 Maak een belofte

Als je je kunt verplaatsen in je lezers dan heb je de meeste kans op succes. Anders heb je grote kans dat je titel genegeerd wordt. Plaats jezelf in de schoenen van je lezers en stel jezelf de vraag: what is in it for me?

Dat geldt trouwens voor al je marketing teksten. Lezer willen graag weten wat zij er aan hebben? Wat is het resultaat? Ze willen graag dat het hen iets oplevert: hogere omzet, meer klanten, betere gezondheid, sneller afvallen.

Neem eventueel ook een bezwaar weg in je titel door niet alleen het RESULTAAT te benoemen maar ook een BEZWAAR weg te nemen.

  • 3 Simpele tips voor meer omzet.
  • Eenvoudig je kilo’s kwijt raken, zonder honger gevoel.
  • Hoe je eerst webinar organiseren, zonder technisch gedoe?

#3 Gebruik cijfers in je titels

Lijstjes doen het altijd goed. Waarom? Hierdoor weten mensen wat ze krijgen en het belooft afwisseling. Als ze aan één tip niks hebben, dan misschien wel aan een andere tip. Uit een Amerikaans onderzoek van Conductor blijkt ook dat cijfers het goed doen. Ze hebben verschillende titels getest en de winnaar: titels met cijfers.

Cijfers vallen sowieso op tussen de letters in een titel. Gebruik dus ook cijfers en geen letters, dus schrijf 3 in plaats van drie. Als je titels met cijfers ziet, betekent dat trouwens niet altijd dat het lijstjes betreft. Dit kunnen ook data zijn die wijzen op een onderzoek of resultaat.

  • 7 boeken waar je een slimmere marketeer van wordt.
  • Hoe je conversie verhogen met 225%.
  • 21 promotie tips om je verkeer te verhogen met 27%.

#4 Prikkel de nieuwsgierigheid

Een pakkende titel maakt nieuwsgierig. Het is goed om specifiek te zijn, maar als je de hele boodschap al weggeeft in je titel dan geef je mensen geen reden om verder te lezen. Je wil mensen triggeren om verder te lezen of door te klikken.

  • 7 dingen die je nog niet wist over online marketing.
  • Ontdek mijn beproefde methode om voorgoed je kilo’s te verliezen.
  • Wat nooit mag ontbreken in je blog? Succes verzekerd!

#5 Maak je titels vragend

Vragende titels zetten mensen aan het denken. We willen vragen nu eenmaal graag beantwoorden, zo zijn onze hersenen geprogrammeerd. Het is niet compleet zonder het antwoord waardoor een vragende titel prikkelt en interesse wekt.

Maak in je titel wel meteen duidelijk dat mensen een antwoord krijgen als ze je blog lezen. Lezers willen graag weten dat ze wel een antwoord krijgen als ze je blog lezen. Vragen met ‘hoe, wat en waarom’ werken goed en ook vergelijkende vragen.

  • Kun je beter bloggen of vloggen als startende ondernemer?
  • Meer bloglezers krijgen? Voorkom deze 3 fouten.
  • Blog promoten? 9 Tips wat te doen na je blog publicatie.

#6 Gebruik power words of sterke woorden

Dit zijn woorden die meer aandacht trekken dan anderen. Waarom? Ze hebben meer impact en spelen in op de emotie waardoor mensen eerder geneigd zijn om actie te nemen of verder te lezen. Of ze spelen in op schaarste. Gebruik dus power words in je titels!

Deze woorden kun je slim gebruiken in je titels, maar ook in advertenties, call to actions of je social media posts. Gelukkig is er al veel onderzoek gedaan naar welke woorden slim zijn om te gebruiken. Kijk hier voor meer informatie over power words.

  • Stappenplan om eenvoudig te starten met geld verdienen met je blog.
  • 15 Gratis websites voor geweldige stockfoto’s voor je website.
  • Best bewaarde geheimen van 10 social media experts.

#7 Zet je keywords vooraan

Plaats je keyword het liefst vooraan in de titel. Dit is belangrijk voor zoekmachines zodat ze weten waar de tekst over gaat. Zoekmachines hechten het meeste belang aan de eerste woorden in een titel. Dit is belangrijk voor de title tag en de header. En dus belangrijk voor je SEO. Dit geldt niet voor social media posts of email onderwerpen, maar wel voor je blog titel.

Ook lezers hebben meer aandacht voor de eerste 3 woorden van je titel. Plaats je keywords of belangrijkste woorden dus zo veel mogelijk vooraan. Waarschijnlijk lukt dit niet altijd omdat je titel anders niet lekker loopt. Dit blijft dus keuzes maken, en dan kies ik voor mijn lezers.

Een handige formule die je eventueel kunt gebruiken om toch met je keyword te beginnen:

Keyword + leesteken + cijfer/trigger + belofte

Aanvullende tips voor pakkende titels

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips en formules te bedenken voor pakkende titels. Maar dit zijn een aantal tips om je op weg te helpen.

  • Bedenk veel titels: bedenk eerst meerdere titels voordat je er een kiest. Je weet nu wat het belang van een pakkende titels is. En je kunt de overige titels die je bedacht hebt altijd nog gebruiken als social media bericht.
  • Probeer urgentie toe te voegen: met urgentie stimuleer je mensen om meteen door te klikken. Geef mensen het gevoel dat ze iets missen of dat ze een geweldige deal mislopen. Anders slaan ze je artikel misschien op, maar komen nooit meer terug. Je wil dat ze NU doorklikken.
  • Houd je belofte: als je titel niet match bij de inhoud dan schaad je het vertrouwen van je lezers. En dat is het ergste wat je kunt doen. Dus als je 10 eenvoudige tips beloofd geef die dan ook. Als de tips toch wat complexer zijn, pas dan je titel aan. Maak geen misleidende titels!
  • Houd het kort: lezers willen in één oogopslag zien waar je blog overgaat. Maar dit is ook belangrijk voor zoekmachines. Houd als richtlijn aan dat je titel niet langer is dan 70 tekens (inclusief spaties) zodat de hele titel getoond wordt in de zoekresultaten.
  • Gebruik unieke titels: natuurlijk moet jouw titel uniek zijn. Hoe weet je of je titel uniek is? Check het in Google door je titel in te typen tussen dubbele aanhalingstekens (daarmee geef je aan dat je de exacte zoekterm wil hebben).

Pakkende titels maken

Het is nog best lastig om pakkende titels te maken die en mensen nieuwsgierig maken en ook nog eens goed scoren in zoekmachines. Maak je titels in ieder geval zo concreet mogelijk. Geef duidelijk aan waar het over gaat, en kom die belofte ook na!

Aan welke tip voor pakkende titels heb jij het meest gehad? En heb je nog aanvullende tips? Deel ze dan hieronder!

Pin voor later