7 Simpele hacks voor meer blog bezoekers met Pinterest

Het is geen geheim dat Pinterest kan zorgen voor een explosieve groei in je blog bezoekers. En daarom ben ik ook volop bezig met Pinterest. Maar Pinterest is niet zoals andere social media kanalen. Het werkt niet zoals Facebook, Instagram of Linkedin. Wil jij meer blog bezoekers met Pinterest? Lees dan onderstaande Pinterest tips.

– Laatste update 12 juli 2021 –

Pinterest werkt anders dan Instagram of Linkedin

Onthoud dan dat Pinterest heel anders werkt. Er is een hele andere strategie voor nodig om ook daadwerkelijk meer blog bezoekers met Pinterest te krijgen. Je moet dus echt weten hoe je dat aanpakt en Pinterest effectief inzet om website bezoekers te krijgen. Hier zijn 7 tips om je op weg te helpen om je blog en business een flinke boost te geven door gebruik te maken van Pinterest.

Meer blog bezoekers met Pinterest

Twee dingen zijn belangrijk op Pinterest: keywords en evergreen content.

  • Keywords: Pinterest is vooral een zoekmachine. Daarom is het belangrijk om Pinterest SEO te gebruiken zodat je rankt voor zoektermen op Pinterest. Dat geldt voor je Pinterest profiel, maar ook voor je borden en pins.
  • Evergreen content: Dat betekent ook dat je pins en content evergreen zijn, dus lang houdbaar. Mensen vinden je pins iedere keer weer opnieuw. Als ze zoeken op een bepaalde term kunnen ze weer op je pin terecht komen. Dus is de content die je deelt over een half jaar nog steeds relevant?

Dat geldt ook voor Google verkeer, maar het is veel lastiger om op Google te ranken, zeker als nieuwe blogger. Het voordeel van Pinterest is dat het hier veel sneller gaat en je eerder resultaten ziet. Er is hier minder concurrentie dan op Google.

#1 Maak pinwaardige afbeeldingen

Plaats bij al je blogs een afbeelding die geschikt is voor Pinterest. Pin geen gewone afbeelding, maar een afbeelding met de juiste afmeting en uitstraling. Canva heeft handige templates met de juiste afmetingen voor Pinterest. Ik gebruik Canva om bijna al mijn afbeeldingen te maken en het werkt heel gemakkelijk.

Het maakt niet uit welke content of welk blog je wil delen op Pinterest: je hebt een pinwaardige afbeelding nodig. Dit betekent dat je afbeeldingen:

  • Verticale afbeeldingen (bijvoorbeeld 735px x 1102 px).
  • Mooie afbeeldingen, die passen bij je brand.
  • Tekst bevatten met opvallende titels.
  • Consistent hetzelfde font gebruiken (als je pins maakt gebruik dan altijd hetzelfde lettertype zodat mensen jouw pins direct herkennen).
  • Voeg je logo of website toe zodat anderen je afbeeldingen niet kunnen stelen.
  • Vermijd gezichten in je pins (deze worden minder vaak gerepind).

Kijk op Pinterest voor inspiratie of bekijk eventueel naar mijn Pinterest pagina voor voorbeelden.

Zie je dat mijn pins matchen en dezelfde branding hebben. Als mensen je pins tegenkomen, is het goed dat ze deze meteen herkennen als een pin van jou. Gebruik dus hetzelfde lettertype en uiterlijk.

#2 Brand je profiel

– Update het is goed om aan je branding te werken maar doe dat met je pins en niet met bord covers, deze worden namelijk niet geïndexeerd –

Niet alles wat je pint, kan in lijn zijn met je branding. Maar je bord covers wel, dus de omslag van je bord. Je kunt deze bord covers namelijk wijzigen. Op je bord kun je zoeken naar een pin die past bij je branding en een gedeelte daarvan als bord omslag gebruiken (de bord omslag is kleiner dan een pin vandaar dat je slechts een gedeelte kan gebruiken).

Maar je kunt ook je eigen bord covers maken. Gebruik Canva, Photoshop of een ander programma om afbeeldingen te maken.

  • Maak een template van 217 px x 147 px.
  • Dat is de juiste afmeting voor een Pinterest bord cover.
  • Vervolgens maak je een on-brand bord cover.
  • Pin deze afbeelding op je bord.
  • En dan kun je deze gebruiken als bord omslag.

Maak je bord covers zoals een magazine (denk Instagram). Je ziet dat mijn bord covers blauw en geel zijn. Je hoeft geen specifieke kleur te kiezen, maar zorg dat je profiel eruit ziet als een magazine. Hoe wil je dat magazine eruit ziet? Maak het uitnodigend en een goede weergave van je merk.

#3 Blijf bij je onderwerp

Wat is je blog onderwerp? Daar zou je over moeten pinnen. Als je social media tips deelt, dan zou je geen recepten moeten delen. Gebruik daar verborgen (of geheime) borden voor. Heb je nog nooit zo’n geheim bord gemaakt? Het is heel makkelijk. Maak gewoon een bord zoals gewoonlijk, en dan heb je de optie om een bord ‘verborgen’ te maken.

Het is prima om een aantal inspiratie borden te hebben die een relatie hebben met wat je doet en die een soort van passen bij je onderwerp, zoals een ‘brand inspiratie bord’ of een ‘bord over werkplekken’. Maar de meeste van je borden moeten on topic zijn, dus over jouw niche onderwerp gaan. Wil je dat de juiste mensen je gaan volgen?

Als je de ene keer een recept of kindertraktatie deelt en dan weer social media tips als social media adviseur, dan trek je niet de juiste mensen aan. Je wil mensen aantrekken die interesse hebben in je social media tips want dat zijn mensen die deze repinnen en klikken op je pins, zich inschrijven voor je nieuwsbrief en je aanbod kopen. Dit is dus belangrijk voor een effectief gebruik van Pinterest.

#4 Bord exclusief voor je eigen content

Maak tenminste één bord aan met alleen je eigen content. Als je meer dan een onderwerp hebt, kun je er ook twee maken. Dit bord bevat alleen je eigen content. Deze content kun je ook weer op andere relevante borden plaatsen, maar zorg dat je een bord hebt die alleen maar jouw content bevat. En dit is het eerste bord op je profiel.

Noem dit iets als ‘Beste van (blog naam)’ of gewoon je blog naam. Je gebruik het dus exclusief voor je eigen blog en niks anders. Veel bloggers doen dit. Ikzelf dus ook. Dat maakt het gemakkelijker voor pinners om te weten dat er een bord is met alleen jouw eigen pins. 

#5 Maak borden aan over sub onderwerpen

Maak vervolgens tientallen borden die een relatie hebben met wat je doet. Als je een reisblogger bent dan heb je niet slechts een bord over reizen. Maar ook borden zoals ‘Reistips Budget Reizen’ of ‘Reizen naar Thailand’. Je borden moeten passen bij jouw aanbod. Ook hier kun je denken als een magazine. Welke onderwerpen zouden passen in jouw magazine. Daar kun je borden voor aanmaken.

Zelf heb ik borden over social media, online marketing en online ondernemen. Dit zijn ook de onderwerpen waar ik op mijn website aandacht aan besteed. En daarnaast heb ik borden over reizen omdat ik daar op mijn andere website over blog.

Maar maak wel niche borden. Maak dus geen bord ‘recepten’, maar maak liever borden over specifieke recepten zoals ‘toetjes’ of ‘vegan recepten’. Hoe specifieker het bord, hoe beter.

De onderwerpen mogen dus best breder zijn dan de content die je deelt op je website. Zo heb ik ook een bord voor inspirerende quotes. Omdat dit ook interessant is voor de doelgroep die ik wil aantrekken: ambitieuze online ondernemers. Denk in onderwerpen die interessant voor je ideale klanten zijn en die een relatie hebben met jouw aanbod.

#6 Word lid van groepsborden

Pinterest groepsborden zijn borden waarop meerdere mensen pinnen. Zeker als je nieuw bent op Pinterest is dit een mooie manier om een groter publiek te bereiken. Als je zelf slechts 100 volgers hebt, maar je gaat meepinnen op een groepsbord dat 2000 volgers heeft, dan zien dus veel meer mensen je pins.

Een Pinterest groepsbord is een bord dat iemand anders aanmaakt en waar jij dus ook je pins op kunt plaatsen. Hoe kun je interessante groepsborden vinden?

  • Gebruik Pingroupie, dat is vooral interessant als je in het Engels blogt.
  • De zoekbalk van Pinterest gebruiken om groepsborden te vinden.
  • Of kijk gewoon van welke groepsborden andere pinners lid zijn.

Hoe vind je groepsborden via andere pinners? Je kunt dit zien door iemand anders profiel te bekijken en naar hun borden te kijken. Ieder bord waar je aan de linkerkant profielfoto’s van meerdere mensen ziet, dat zijn groepsborden.

Als je een groepsbord gevonden hebt, klik hier dan op en lees eerst de omschrijving. Past jouw onderwerp bij dit groepsbord? Iedere bord is anders, maar meestal staat hier informatie over de groepsregels en hoe jij een bijdrager kunt worden.

Als er instructies staan in de omschrijving hoe je lid kan worden van dat groepsbord, volg deze instructies. Als er geen instructies staan? Neem contact op met de eigenaar van het groepsbord. Dit is altijd de eerste foto van de bijdragers.

Als je lid bent van een groepsbord, houd je dan aan de regels. Sommige hebben een pin limiet bijvoorbeeld. Pin dan ook niet meer dan toegestaan want anders loop je de kans dat je verwijderd wordt als bijdrager van dit gropsbord.

Tip: Ben je actief op Pinterest en deel jij tips over bloggen, online geld verdienen. social media of online ondernemen? Dan vind ik het leuk als je mee wil pinnen op mijn Pinterest groepsbord voor online ondernemers.

#7 Pin vaak en let op de resultaten

Hoe meer je pint, hoe groter de kans dat je content opvalt. Je moet dus vooral veel pinnen! Pinterest ziet dan ook dat je actief bent en toont jouw pins vaker. Ik pin zo’n 15 keer per dag. De meeste pins plan ik automatisch in met Tailwind en sommige pin ik handmatig.

Als je dan echt met Pinterest aan de slag gaat en veel gaat pinnen, merk je dat het veel tijd kost. En daar zit je waarschijnlijk helemaal niet op te wachten? Daarom is het goed om Tailwind te gebruiken om je pins automatisch in te plannen. Je kunt Tailwind een maand gratis uitproberen zonder dat je jouw credit card gegevens hoeft in te vullen. Gratis proefabonnement op Tailwind.

Je kunt beginnen met 1 of 2 pins per dag en dan kun je het aantal pins altijd verhogen. Laat je niet intimideren door de cijfers van andere bloggers, maar begin gewoon. Soms hoor je dat mensen wel 50 pins per dag plaatsen.

Als je handmatig pint, kijk dan naar je borden om te zien welke pins het goed doen. Dit kun je doen met Pinterest analytics of Google analytics.

  • Ga naar je Google Analytics account.
  • Kijk vervolgens bij Acquisitie > Sociaal >  Overzicht > Pinterest.

Bekijk je top 5. Wat hebben deze pins gemeen? Gaan ze allemaal over hetzelfde onderwerp? Hebben ze dezelfde look? Of zijn het bepaalde zoekwoorden die je gebruikt? Als je weet waarom juist deze pins goed scoren, kun je meer van deze pins maken.

Zorg dat je weet welke pins populair zijn en veel repins krijgen. Gebruik je Tailwind dan krijg je hele handige statistieken van Tailwind 😉

Tot slot

Dit zijn 7 tips voor meer blog bezoekers met Pinterest. Het heeft mij in ieder geval veel blog lezers opgeleverd.  Wil je meer weten over Pinterest? Vraag dan mijn gratis Pinterest training aan.

Pin voor later